22.09.2025 / 14:55
StoryEditor

Czym jest Retail Media i dlaczego jest ważne?

Czym jest Retail Media i dlaczego jest ważne? fot. Materiał Partnera

Retail Media to najszybciej rozwijający się kanał reklamowy w historii. Oto dlaczego.

Retail Media to reklama w ekosystemie detalisty – zazwyczaj sprzedawana przez detalistów markom, które chcą zwiększyć swoją widoczność w sklepie, poza sklepem i w punkcie sprzedaży oraz promować swoje marki bliżej miejsca zakupu.

Pomyśl o Retail Media jako o wszelkich technikach komunikacji i marketingu stosowanych na ścieżkach zakupowych konsumentów online, które mogą być pakowane i sprzedawane stronom trzecim, takim jak marki, w celu zwiększenia sprzedaży.

Jeśli detalista ma konsumentów szukających konkretnego produktu i może przypisać zasoby mediów do tego produktu, detaliści są wyposażeni w możliwości, aby stać się platformami medialnymi.

Pod wieloma względami można argumentować, że Retail Media jest wirtualnym kuzynem promocji na końcu alejki lub w punkcie sprzedaży w sklepie stacjonarnym. Propozycja jest bardziej przekonująca niż typowa promocja „na końcu alejki”: biorąc pod uwagę, że dane własne detalisty pozwalają im identyfikować konsumentów, którzy dokonują zakupu po obejrzeniu reklamy w dowolnym z ich zasobów, Retail Media jest atrakcyjnym kanałem reklamowym dla marek.

Dane są kluczem

Kluczem do zrozumienia potęgi Retail Media są dane. Detaliści posiadają tony danych dotyczących zakupów, dzięki ogromnej liczbie transakcji odbywających się każdego dnia od ich klientów. Dane te są dodatkowo wzmocnione przez głębokość danych zbieranych przez detalistów poprzez ich programy lojalnościowe.

Ale są też inne powody, dla których marki lubią Retail Media:

  • Marki mogą targetować kupujących w miejscu zakupu, gdy szukają oni czegoś do kupienia.

  • Marki mogą pozyskiwać kupujących zainteresowanych daną kategorią, np. „mleko migdałowe” lub „mleko sojowe”.

  • Marki mogą przypisać swoją inwestycję w retail media do sprzedaży – nazywa się to „pomiarem w zamkniętej pętli”.

  • Marki mogą targetować kupujących, którzy oglądają produkty konkurencji.

  • Kreacja reklamowa użyta w Retail Media może być dopasowana do natywnego doświadczenia klienta detalisty, co zwiększa prawdopodobieństwo konwersji.

  • Wiadomości mogą być spersonalizowane pod kątem konkretnych okazji zakupowych w roku, np. Powrót do Szkoły.

Zamknięta pętla stanowi podstawę sukcesu Retail Media

Jedną z największych zalet Retail Media jest możliwość pomiaru i atrybucji „w zamkniętej pętli”. Rzeczywiste dane sprzedażowe od detalisty oznaczają, że reklamodawcy mogą powiązać działania kampanii i wydatki budżetowe z bezpośrednim wpływem na sprzedaż i zwrotem z inwestycji. Retail Media oferuje lepszy pomiar i większą odpowiedzialność oraz lepszy sposób na odkrycie, które ekspozycje reklamowe na kupujących napędzają wzrost sprzedaży.

Marże Retail Media są korzystne dla detalistów

Retail Media ma kuszące marże sięgające 80%, w porównaniu z, powiedzmy, 7% marżą brutto wypracowywaną przez Tesco. To mocny argument za rozwijaniem sieci retail media u siebie.

Oto jak największy detalista na świecie postrzega możliwości retail media. Ich Chief Customer Officer twierdzi, że „starają się pozycjonować jako główne miejsce docelowe dla firm, które chcą się reklamować wszędzie – i w dowolny sposób – w jaki klient zdecyduje się na zakupy”.

W USA Target, Macys, Home Depot, Walgreens, Kroger i CVS, wśród wielu innych, budują możliwości Retail Media. Podobnie w Wielkiej Brytanii Sainsbury, Tesco i Ocado dodają możliwości medialne do swoich źródeł przychodu. W Europie Środkowej i Wschodniej powstają sieci Retail Media: rumuńska firma Profi została niedawno przejęta przez Ahold Delhaize, międzynarodowego detalistę spożywczego, a osiągnięta wysoka cena sprzedaży została częściowo przypisana jej działalności w zakresie retail media.

Retail Media zyskuje zainteresowanie poza kręgami marketingowymi i reklamowymi. Duże banki inwestycyjne i firmy konsultingowe ogłaszają ją panaceum, które rozwiąże problemy związane z kosztami e-commerce.

Goldman Sachs pisze w raporcie dla inwestorów („The Merchant-Media model: A new era for retailers as ad platforms”), że „inwestorzy obserwują wzrost nowego strumienia przychodów z własnej działalności medialnej detalistów”.

 

Autor: Colin Lewis

12.09.2025 / 09:45
StoryEditor
Armia Rosji ze stratami. Sieć zamyka swoje sklepy nawet w Moskwie
Armia Rosji ze stratami. Sieć zamyka swoje sklepy nawet w Moskwie (fot. Facebook.com/Sklep Armia Rosji w Niżnym Nowogrodzie)

Zamykane są sklepy marki Armia Rosji. To sieć marki odzieżowej bazująca przez lata na licencji z rosyjskiego MON. Sieć zamyka aż 35 placówek, w tym tę flagową w Moskwie. Czy to koniec sieci?

W artykule przeczytasz:

  • Trwa likwidacja sklepów marki Armia Rosji
  • Sklepy marki Armia Rosji kontrolowane przez Wojentorg
  • Czy sieć będzie się rozwijać czy czeka ją stagnacja?
  • Kłopoty byłego szefa sieci sklepów marki Armia Rosji

Trwa likwidacja sklepów marki Armia Rosji

Jak donoszą The Moscow Times oraz portal mash.ru, właśnie rozpoczęła się likwidacja sklepów marki Armia Rosji ("Армия России"). Jest to rosyjska marka odzieżowa, która łączy w sobie styl casualowy z militarną estetyką. Sieć sklepów należy do koncernu AO Wojentorg (AО "Военторг").

Media moskiewskie wskazują, że sklepy w Moskwie, Petersburgu, Kaliningradzie i Engels już są zamykane. Nawet zdemontowany został szyld ze sklepu flagowego marki Armia Rosji przy bulwarze Nowinskim w Moskwie. Według rosyjskich dziennikarzy, zlikwidowanych zostanie łącznie aż 35 sklepów marki Armia Rosji.

W zamykanych sklepach trwa wyprzedaż asortymentu. Po znacznie niższych cenach sprzedawane są m.in. paski, suche racje żywnościowe, spodnie khaki, ubrania wojskowe oraz sprzęt paramilitarny. Mają zostać zwolnieni także pracownicy tych placówek.

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 68% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

08.09.2025 / 14:56
StoryEditor
Żabka przygotowana na kryzysy i zagrożenia! Arkadiusz Nowicki: Jesteśmy odporni i zdywersyfikowani
Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw, Żabka Polska

Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw w Żabka Polska mówi portalowi wiadomoscihadlowe.pl o największych wyzwaniach, jakie stoją przed łańcuchami dostaw i o tym, jak Żabka testuje scenariusze i uczy się, budując odporność organizacji i systemu dostaw.

Łukasz Stępniak, Wiadomości Handlowe: Ostatnie kryzysowe lata nie oszczędzają łańcuchów dostaw i logistyków?

Arkadiusz Nowicki, dyrektor logistyki i łańcucha dostaw, Ż...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22. wrzesień 2025 15:09