08.07.2021 / 11:18
StoryEditor

NETTO inspiruje rynek wdrażając standardy GS1

Ze sklepowej półki szybko i sprawnie do Banku Żywności. Tak standardy GS1 wspierają niemarnowanie żywności w sieci NETTO.

Ze względu na krótką datę przydatności do spożycia przekazywanie produktów do Banków Żywności musi odbywać się szybko i sprawnie. Oddawanie i odbiór żywności ze sklepów objęte jest obowiązkiem obustronnej ewidencji. Dla Banków Żywności, które w 2020 roku przyjmowały darowizny z ponad 1700 sklepów w całej Polsce, wiązało się to z ręcznym wprowadzaniem do systemu magazynowego danych o wadze i wartości każdej darowizny.
W skali 10 sieci handlowych, 1700 sklepów i codziennych odbiorów to ok. 390 000 dokumentów rocznie! Rosnąca skala współpracy sprawia, że proces ewidencji staje się jeszcze bardziej czasochłonny i kosztowny.

Rozwiązanie usprawniające przepływ darowizn żywności, opracowane przez Federację Polskich Banków Żywności (FPBŻ) oraz GS1 Polska, po raz pierwszy pojawiło się w roku 2019 w Auchan Polska. Po zakończonym pomyślnie pilotażowym wdrożeniu, rok później Federacja postanowiła wdrożyć standardy GS1 w kolejnych sieciach współpracujących z Bankami Żywności.

Trzy standardy GS1 w służbie automatyzacji

Jedną z nich jest NETTO spółka z o.o., która w 2020 roku wdrożyła Jednolity Protokół Przekazania Darowizn, uniwersalne rozwiązanie bazujące na standardzie wymiany
i współdzielenia danych EPCIS. We wdrożeniu zastosowano Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) do identyfikacji grup towarowych oraz Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN).

Protokół zawiera najważniejsze informacje, które przekazywane są w postaci cyfrowej, m.in. klasyfikację produktu do 1 z 9 grup towarowych zdefiniowanych przez Banki Żywności oraz wagę i wartość brutto co umożliwia sprawne przesyłanie informacji z systemu NETTO
do systemu Banków Żywności.

Dzięki automatyzacji protokół zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami prawno-finansowymi: księgowanie na potrzeby zwolnienia darowizn żywności z podatku VAT, zapewnienie zgodności ewidencji darowizn po stronie darczyńcy oraz Banków Żywności,
a także aktualizację danych do raportowania wymaganego ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – komentuje Hanna Walczak, Menedżer ds. wdrożeń standardów GS1.

– Import danych pozwala w krótkim czasie wykonać zadania, które wcześniej zajmowały nawet kilka godzin. Jest ogromnym ułatwieniem i podnosi efektywność oraz komfort pracy
– przyznaje Emilia Węgrzynek, pracownik Banku Żywności w Nowych Bielicach.

NETTO inspiruje rynek, Bank Żywności korzysta

Od 2020 roku sieć NETTO włączyła do projektu większość swoich sklepów – aż 282 placówki, przekazując łącznie 1600 ton żywności o wartości blisko 10 mln złotych. Rozwiązanie wyeliminowało ręczne wprowadzanie danych do systemów Banków Żywności i umożliwiło ich automatyczną aktualizację.

– Dzięki zaangażowaniu zespołu projektowego i bardzo dobrej komunikacji z Federacją wdrożenie wypracowanych rozwiązań GS1 odbyło się bardzo sprawnie. Mamy nadzieję, że będziemy inspiracją dla tych sieci, które wciąż stoją przed decyzją o wprowadzeniu sprawdzonych globalnych rozwiązań, które standaryzują i ułatwiają proces przekazywania żywności potrzebującym – mówi Paulina Osiak, Koordynator Projektów Operacyjnych, NETTO spółka z o.o.

– Wdrożenie standardu GS1 w NETTO realnie skróciło czas poświęcony ewidencji darowizn ze sklepów, co usprawnia codzienną pracę Banków Żywności. Mamy nadzieję na rozwijanie standardu EPCIS w kolejnych sieciach handlowych z satysfakcją dla obydwu stron procesu
– podsumowuje Dorota Napiórkowska, kierownik zespołu ds. sieci handlowych FBŻ.

O GS1

Międzynarodowa organizacja not-for- profit, działająca w 150 krajach, od początku istnienia wspiera handel. W tym celu wdrożyła standardowy kod kreskowy znany i używany dziś na całym świecie, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy GS1 pomagają firmom identyfikować, gromadzić i współdzielić informacje o produktach. Współcześni konsumenci żądają szybkiej, dokładnej i kompletnej informacji na temat towarów, którą mogą uzyskać dzięki dostępowi do systemów identyfikowalności (z ang. traceability). Dzięki systemowi GS1 partnerzy handlowi mogą łatwo współpracować i udostępniać informacje na temat widoczności w całym łańcuchu dostaw.

O FPBŻ

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego, której misją jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. FBŻ zrzesza 31 Banków Żywności na terenie całego kraju. Banki Żywności każdego dnia udzielają bezpłatnej pomocy żywnościowej ok. 3300 organizacjom i instytucjom społecznym.

Za ich pośrednictwem pomoc trafia do 1,6 mln najbardziej potrzebujących osób. Działania te możliwe są dzięki stałej współpracy z producentami żywności, a przede wszystkim z sieciami handlowymi, które żywność przekazują.

Business case do pobrania tutaj (link): https://cutt.ly/7mqANpt

10.06.2025 / 07:47
StoryEditor
To koniec fabryki kultowej musztardy po 60 latach. Niemcy zwalniają całą załogę
To koniec fabryki kultowej musztardy po 60 latach (fot. Develey + Canva)

Właściciel znanej w Polsce marki Develey ogłosił, że do końca roku zamknie fabrykę musztardy, która działa od 60 lat. Ile osób straci pracę? Co się stanie z samą marką kultowej musztardy?

W artykule przeczytasz:

  • Develey Group zamyka fabrykę kultowej musztardy
  • Dlaczego Develey zamyka fabrykę musztardy w Düsseldorfie?
  • Co dalej z marką musztard Löw...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

03.06.2025 / 12:06
StoryEditor
Fit Cake rozwija nowy format – cukiernie hybrydowe. „Koszty znacząco niższe”
Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach (fot. Fit Cake)

Sieć Fit Cake rozwija nowy koncept franczyzy – Fit Cake To Go. To hybrydowy model cukierni, który może być rewolucją pod względem efektywności kosztowej. Czym się wyróżnia ten format cukierni?

Fit Cake To Go – nowy format cukierni stratuje w Pabianicach

W maju swoją działalność rozpoczął pierwszy punkt Fit Cake To Go w Pabianicach. Jest to nowy koncept franczyzowy sieci Fit Cake. Jest to model hybrydowej cukierni. Kuchnia produkcyjna znajduje się w osobnej lokalizacji, a punkt sprzedaży można ulokować w miejscu, gdzie jest wielu klientów.

Na takie rozwiązanie zdecydowali się Sonia i Hubert — lokalni przedsiębiorcy z Pabianic. Ich punkt Fit Cake To Go został uruchomiony w centrum handlowym Tkalnia. 

– Pomysł zrodził się z obserwacji zmieniających się potrzeb konsumentów – mówi Hubert, właściciel z 20-letnim doświadczeniem w gastronomii. – Coraz więcej osób interesuje się dietą keto, szuka bezglutenowych alternatyw. Fit Cake idealnie odpowiada na te oczekiwania – dodaje franczyzobiorca.

– Po wielu tygodniach poszukiwań zdecydowaliśmy się na rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować koszty i jednocześnie dotrzeć do szerokiego grona klientów – tłumaczy Sonia. – Tkalnia to najbardziej prestiżowe centrum handlowe w Pabianicach, co daje nam świetne warunki do startu.

Czym wyróżnia się nowy format Fit Cake To Go?

Format To Go okazuje się rewolucyjny pod względem efektywności kosztowej. Zamiast wysokich czynszów za tradycyjne lokale, franczyzobiorcy inwestują w mobilne kontenery, które można sfinansować poprzez leasing ­– podkreśla Rafał Kościuk, właściciel marki Fit Cake.

Podkreśla także, że miesięczne koszty, nawet z ratą leasingową, są znacznie niższe niż w przypadku klasycznej gastronomii. Może się to okazać także niezłym rozwiązaniem dla osób, które dopiero myślą o założeniu własnej firmy. Bowiem zakup kontenera dla hybrydowej cukierni można  sfinansować w ramach dotacji z urzędu pracy. 

Co więcej wymagania sanitarne są też łatwiejsze do spełnienia niż w tradycyjnych lokalach. Samo uruchomienie punktu Fit Cake To Go trwa kilka dni.

W menu Fit Cake To Go znajdują się bezcukrowe ciasta, desery i przekąski idealne na wynos.

Sieć Fit Cake rozszerza się także o nowe cukiernie

Jednak sieć cukierni rozwija także tradycyjny koncept. Tylko 17 maja na mapie Polski pojawiły się trzy nowe placówki Fit Cake. Pierwsza z nich została otwarta w Opolu (Zaodrze),  i jest pierwszą cukiernią tej sieci w stolicy województwa opolskiego. Druga z placówek została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem. Natomiast trzecia cukiernia rozpoczęła działalność w Gliwicach (Śródmieście), czyli strategicznej lokalizacji w centrum aglomeracji śląskiej. 

Z kolei w czerwcu planowany jest strat placówki w Kielcach, co będzie równoznaczne z wejściem Fit Cake na rynek województwa świętokrzyskiego. 

Wszystkie nowo otwarte lokale oferują pełen asortyment produktów charakterystycznych dla Fit Cake: desery bez cukru, wypieki ketogeniczne, ciasta i przekąski bezglutenowe.

image

Nowa cukiernia Fit Cake została uruchomiona w Skórzewie pod Poznaniem (fot. Fit Cake)

FOTO: Fit Cake

Franczyza Fit Cake – jakie wymagania i wsparcie?

– Nasi franczyzobiorcy wybierają sprawdzony model biznesowy. Oferujemy rozpoznawalną markę i unikalne produkty, ale także kompleksowe wsparcie na każdym etapie rozwoju biznesu. Od pomocy w wyborze lokalizacji, przez szkolenia z obsługi klienta, aż po ciągłe doradztwo operacyjne – zapewnia Rafał Kościuk.

Sieć stawia nowe punkty w miejscowościach, które liczą powyżej 20 tys. mieszkańców. Fit Cake ma także wymagania co do umiejscowienia cukierni. Musi to być lokalizacja z intensywnym ruchem pieszym – najlepiej w okolicach centów handlowych, dużych osiedli lub galerii. Na dodatek witryna cukierni musi być doskonale widoczne od ulicy, aby przyciągać spojrzenia przechodniów.

W przypadku tradycyjnych lokali właściciele marki Fit Cake wymagają, aby lokal miał też odpowiednią powierzchnię. Minimum 30 mkw. dla pracowni z ladą wydawniczą i 70 mkw. dla tych z przestrzenią konsumpcyjną.

Plany ekspansji sieci Fit Cake

Fit Cake to polska sieć cukierni z deserami i przekąskami bez cukru. Powstała w 2016 roku jako mała manufaktura w Białymstoku i obecnie ma już ponad 80 lokali w Polsce oraz punktami m.in. na Malcie, w Hiszpanii, Austrii, Rumunii czy Szwecji.

Właściciele marki Fit Cake w strategii rozwoju przyjął że do 2026 roku uruchomi łącznie 150 nowych lokali. Natomiast do 2030 roku marka zamierza zwiększyć liczbę franczyz do 300. Co dziesiąty punkt nie-cukierni ma zanjdować się poza Polską. 

image

Rafał Kościuk, Fit Cake: nasza oferta franczyzowa jest dostosowana do aktualnych trendów rynkowych

16. czerwiec 2025 05:17