08.07.2021 / 11:18
StoryEditor

NETTO inspiruje rynek wdrażając standardy GS1

Ze sklepowej półki szybko i sprawnie do Banku Żywności. Tak standardy GS1 wspierają niemarnowanie żywności w sieci NETTO.

Ze względu na krótką datę przydatności do spożycia przekazywanie produktów do Banków Żywności musi odbywać się szybko i sprawnie. Oddawanie i odbiór żywności ze sklepów objęte jest obowiązkiem obustronnej ewidencji. Dla Banków Żywności, które w 2020 roku przyjmowały darowizny z ponad 1700 sklepów w całej Polsce, wiązało się to z ręcznym wprowadzaniem do systemu magazynowego danych o wadze i wartości każdej darowizny.
W skali 10 sieci handlowych, 1700 sklepów i codziennych odbiorów to ok. 390 000 dokumentów rocznie! Rosnąca skala współpracy sprawia, że proces ewidencji staje się jeszcze bardziej czasochłonny i kosztowny.

Rozwiązanie usprawniające przepływ darowizn żywności, opracowane przez Federację Polskich Banków Żywności (FPBŻ) oraz GS1 Polska, po raz pierwszy pojawiło się w roku 2019 w Auchan Polska. Po zakończonym pomyślnie pilotażowym wdrożeniu, rok później Federacja postanowiła wdrożyć standardy GS1 w kolejnych sieciach współpracujących z Bankami Żywności.

Trzy standardy GS1 w służbie automatyzacji

Jedną z nich jest NETTO spółka z o.o., która w 2020 roku wdrożyła Jednolity Protokół Przekazania Darowizn, uniwersalne rozwiązanie bazujące na standardzie wymiany
i współdzielenia danych EPCIS. We wdrożeniu zastosowano Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) do identyfikacji grup towarowych oraz Globalny Numer Lokalizacyjny (GLN).

Protokół zawiera najważniejsze informacje, które przekazywane są w postaci cyfrowej, m.in. klasyfikację produktu do 1 z 9 grup towarowych zdefiniowanych przez Banki Żywności oraz wagę i wartość brutto co umożliwia sprawne przesyłanie informacji z systemu NETTO
do systemu Banków Żywności.

Dzięki automatyzacji protokół zapewnia zgodność z obowiązującymi przepisami prawno-finansowymi: księgowanie na potrzeby zwolnienia darowizn żywności z podatku VAT, zapewnienie zgodności ewidencji darowizn po stronie darczyńcy oraz Banków Żywności,
a także aktualizację danych do raportowania wymaganego ustawą o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności – komentuje Hanna Walczak, Menedżer ds. wdrożeń standardów GS1.

– Import danych pozwala w krótkim czasie wykonać zadania, które wcześniej zajmowały nawet kilka godzin. Jest ogromnym ułatwieniem i podnosi efektywność oraz komfort pracy
– przyznaje Emilia Węgrzynek, pracownik Banku Żywności w Nowych Bielicach.

NETTO inspiruje rynek, Bank Żywności korzysta

Od 2020 roku sieć NETTO włączyła do projektu większość swoich sklepów – aż 282 placówki, przekazując łącznie 1600 ton żywności o wartości blisko 10 mln złotych. Rozwiązanie wyeliminowało ręczne wprowadzanie danych do systemów Banków Żywności i umożliwiło ich automatyczną aktualizację.

– Dzięki zaangażowaniu zespołu projektowego i bardzo dobrej komunikacji z Federacją wdrożenie wypracowanych rozwiązań GS1 odbyło się bardzo sprawnie. Mamy nadzieję, że będziemy inspiracją dla tych sieci, które wciąż stoją przed decyzją o wprowadzeniu sprawdzonych globalnych rozwiązań, które standaryzują i ułatwiają proces przekazywania żywności potrzebującym – mówi Paulina Osiak, Koordynator Projektów Operacyjnych, NETTO spółka z o.o.

– Wdrożenie standardu GS1 w NETTO realnie skróciło czas poświęcony ewidencji darowizn ze sklepów, co usprawnia codzienną pracę Banków Żywności. Mamy nadzieję na rozwijanie standardu EPCIS w kolejnych sieciach handlowych z satysfakcją dla obydwu stron procesu
– podsumowuje Dorota Napiórkowska, kierownik zespołu ds. sieci handlowych FBŻ.

O GS1

Międzynarodowa organizacja not-for- profit, działająca w 150 krajach, od początku istnienia wspiera handel. W tym celu wdrożyła standardowy kod kreskowy znany i używany dziś na całym świecie, uznany przez BBC za jedną z 50 rzeczy, które w największym stopniu przyczyniły się do powstania nowoczesnej gospodarki. Standardy GS1 pomagają firmom identyfikować, gromadzić i współdzielić informacje o produktach. Współcześni konsumenci żądają szybkiej, dokładnej i kompletnej informacji na temat towarów, którą mogą uzyskać dzięki dostępowi do systemów identyfikowalności (z ang. traceability). Dzięki systemowi GS1 partnerzy handlowi mogą łatwo współpracować i udostępniać informacje na temat widoczności w całym łańcuchu dostaw.

O FPBŻ

Federacja Polskich Banków Żywności to organizacja pożytku publicznego, której misją jest przeciwdziałanie marnowaniu żywności i przekazywanie jej najbardziej potrzebującym. FBŻ zrzesza 31 Banków Żywności na terenie całego kraju. Banki Żywności każdego dnia udzielają bezpłatnej pomocy żywnościowej ok. 3300 organizacjom i instytucjom społecznym.

Za ich pośrednictwem pomoc trafia do 1,6 mln najbardziej potrzebujących osób. Działania te możliwe są dzięki stałej współpracy z producentami żywności, a przede wszystkim z sieciami handlowymi, które żywność przekazują.

Business case do pobrania tutaj (link): https://cutt.ly/7mqANpt

02.05.2024 / 11:29
StoryEditor
Czołowi producenci napojów tworzą operatora systemu kaucyjnego. Co o ich inicjatywie sądzi Dariusz Lizak, prezes KIG PR?
Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy uważa, że UOKiK powinien bezzwłocznie wydać zgodę na operatora systemu kaucyjnego tworzonego przez 12 producentów napojów (fot. materiały prasowe)
Decyzja 12 firm z branży napojowej o powołaniu przez nie do życia jednego operatora systemu kaucyjnego jest w pełni uzasadniona i rozsądna – ocenia Dariusz Lizak, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Przemysł Rozlewniczy. W komentarzu udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl Dariusz Lizak, prognozuje, że UOKiK szybko da na tę inicjatywę zielone światło, a gdy tylko taki podmiot powstanie "podłączą się” pod niego kolejni gracze.

19 kwietnia br. do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wpłynął wniosek o wydanie zgody na koncentrację podpisany przez 12 firm z branży napojowej, które chcą utworz...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 97% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

22.04.2024 / 12:23
StoryEditor
Którymi produktami opłaca się handlować w internecie? Te dane mogą zaskakiwać
W 2023 r. największą dynamikę sprzedaży spośród sklepów internetowych odnotowały te handlujące farmaceutykami, artykułami biurowymi oraz lustrami (fot. Shutterstock)
Farmaceutyki, akcesoria biurowe oraz lustra – z badania IdoSell wynika, że w 2023 r. największą dynamiką sprzedaży wykazały się sklepy internetowe, które oferowały produkty z tych trzech kategorii. Na czym jeszcze handlujący w sieci zarabiali więcej niż w mioninych latach, a co sprzedawało się gorzej?

Grupa IAI właściciel platformy IdoSell przeanalizowała sprzedaż w sklepach internetowych działających w oparciu o tę platformę.

Na jaki asortyment branie w sieci było n...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 94% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

05. maj 2024 06:16