09.01.2024 / 08:30
StoryEditor

Trend data-driven zmienia branżę handlu detalicznego. Przyszłość mają firmy działające w oparciu o dane

Marcin Makusak, partner w PwC Polska oraz Mariusz Walkiewicz, dyrektor w PwC Polska
Od kilku lat na rynku w Polsce obserwujemy rosnące znaczenie danych w podejmowaniu decyzji biznesowych. Trend ten - z angielskiego data-driven - oznacza wykorzystywanie danych przez całą organizację przy każdej możliwej okazji. Mowa tutaj nie tylko o wyjaśnianiu zdarzeń przeszłych, ale co ważniejsze, o przewidywaniu tego, jak dana zmienna może zachować się w przyszłości. Takie podejście promuje innowacyjność wśród pracowników, a co za tym idzie ma bezpośredni wpływ na rozwój nowych gałęzi biznesu lub optymalizację tego, co dzisiaj funkcjonuje w naszej organizacji – przekonują eksperci PwC Polska.

Szczególnie w branży handlu detalicznego podążanie za trendem data-driven jest nieodzowne i stosunkowo łatwe we wdrożeniu - przejście w czasie pandemii wielu firm z branży na system sprzedaży online, zbudowanie platform sprzedażowych, wdrożenie systemów obsługi transakcji, wdrożenie systemów obsługi łańcucha dostaw, wdrażanie podejścia paperless - wszystko to daje organizacjom ogromny potencjał do zastosowania koncepcji data-driven, aby usprawnić zarządzanie całym przedsiębiorstwem.

Na czym polega trend data-driven?

W organizacji data-driven to dane stanowią podstawę wszystkich działań i decyzji – począwszy od ustalania strategii rozwoju, portfolio produktów, customer experience, aż po wprowadzanie innowacji w produktach i usługach, a także optymalizacji kosztowej oraz zwiększaniu efektywności pracowników – mówi Mariusz Walkiewicz, dyrektor PwC Polska. – Jest to więc zastosowanie analityki i modelowania danych w celu wsparcia podejmowania dobrych decyzji biznesowych i obrania najlepszych kierunków działań – zaznacza.

Ekspert przypomina, że kiedyś organizacja potrzebowała do tego wysokiej klasy specjalistów - ekspertów IT i statystycznych geeków opracowujących modele do wybranych zagadnień biznesowych. – Dziś, dzięki ogromnemu postępowi w dostępności zaawansowanych od strony algorytmicznej, ale prostych w obsłudze narzędzi informatycznych, stosowanie metod analitycznych jest możliwe na każdym poziomie organizacyjnym – wskazuje.

I dodaje: – Uproszczenie sposobu korzystania z narzędzi analitycznych demokratyzuje dostęp do danych. Dostęp do analiz i raportów na urządzeniach mobilnych umożliwia błyskawiczną reakcję na zmiany zachodzące w przedsiębiorstwie. Dotyczy to zarówno szeregowych pracowników, jak i członków zarządu.

Co oferują nowe narzędzia analityczne?

Technologia Big Data pozwala na coraz szersze wykorzystanie danych nieustrukturyzowanych i przekształcanie ich w łatwe do analizy fakty. – Przykładem może być porównanie kosztów poszczególnych kampanii marketingowych z wywołanym przez nie wzrostem sentymentu w mediach społecznościowych. Narzędzia analityczne umożliwiają szybką i skuteczną predykcję, która pozwala na przewidywanie zmian zarówno na rynku, jak i u konkurencji – mówi Marcin Makusak, partner PwC Polska. – Techniki uczenia maszynowego zwiększają możliwości wykrywania powtarzających się wzorców, w tym przewidywania zmian trendów i korelacji zdarzeń – akcentuje.

Wyniki ww. analiz są z kolei udostępniane w przystępnej wizualnie formie, gdzie odbiorca błyskawicznie znajduje kluczowe dla siebie informacje. Dzięki dashboardom widocznym na telefonach i tabletach skraca się nie tylko sam czas obliczeń, ale też czas od ich wykonania do przeanalizowania wyników przez decydentów i podjęcia stosownych decyzji biznesowych.

Jak zauważa Marcin Makusak, dzięki zastosowaniu podejścia data-driven, marżowość produktów i skuteczność akcji promocyjnych będzie można wyliczyć na poziomie pojedynczych operacji. – Optymalizacja marżowości nie będzie oparta na górnolotnym haśle: "zredukujemy koszty!", lecz na wskazaniu, które konkretnie elementy zawiodły. Pozwoli to na precyzyjną ocenę skutków podjętych decyzji i wykonanie diagnozy "co zagrało, a co nie" – puentuje.

Czy w Polsce są już firmy działające w modelu data-driven? 

Grupa Ciech jest przykładem firmy, która z powodzeniem przeprowadziła transformację data-driven z inicjatywy CFO. – Transformacja ta miała na celu stworzenie organizacji, w której decyzje biznesowe opierają się o efektywną analizę danych, a obszar raportowania zarządczego skupia się nie tyle na dostarczaniu danych, co sygnalizacji szans i ryzyk oraz prezentacji dynamicznych scenariuszy wspierających proces decyzyjny – komentuje Mariusz Walkiewicz.

Dodaje, że rozpoczęty proces transformacji w oparciu o chmurowe narzędzia analityczne umożliwił rozwój raportowania zarządczego odpowiadającego w punkt potrzebom biznesu. Transformacja raportowania objęła swoim zasięgiem wszystkie kluczowe obszary biznesowe.

Zbudowano kokpit zarządczy, tzw. TOP 5 dla kluczowych wskaźników biznesowych, dzięki któremu uzyskano: uproszczony proces raportowania zarządczego oparty na akceptowalnym zestawie założeń, ograniczenie manualnych czynności w procesie raportowania poprzez zastosowanie centralnych wytycznych oraz automatyzacji, oraz istotne skrócenie czasu raportowania.

Realizacja pierwszej części projektu, który został przeprowadzony w pełni w metodyce zwinnej (agile), wpłynęła na buy-in organizacji i otworzyła perspektywę dalszych zmian w zakresie procesów i narzędzi. Dynamika transformacji oraz kolejne sukcesy spowodowały zwiększone zainteresowanie i zaangażowania właścicieli kolejnych obszarów biznesowych. 

Rozwiązania Business Intelligence są dziś wykorzystywane w Grupie CIECH nie tylko do raportowania zarządczego, ale także do zarządzania produkcją i utrzymaniem ruchu, monitorowania efektywności energetycznej czy KPIs w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Możliwe stało się przejście na monitorowanie kluczowych parametrów na bieżąco oraz raportowanie ich w dowolnych cyklach czasowych: dziennie, tygodniowo czy miesięcznie – podsumowuje Marcin Makusak.

 

Zapisz się na newsletter PwC Retail Platform, aby na bieżąco dostawać najważniejsze analizy z sektora handlu detalicznego i dóbr konsumpcyjnych!

Łukasz Rawa
05.12.2025 / 15:31
StoryEditor
Wojciech Odzimek rządzi! Polak pokieruje giga fabryką Winstonów i Cameli wartą 1,3 mld dolarów
Wojciech Odzimek objął stanowisko dyrektora gigantycznego kompleksu produkcyjnego JTI w Starym Gostkowie pod Łodzią

Wojciech Odzimek, JTI Polska, fabryka JTI Stary Gostków, inwestycje JTI w Polsce, największa fabryka JTI, rynek tytoniowy Polska, Winston, Camel, produkcja wyrobów nikotynowych, przemysł tytoniowy Polska, globalny łańcuch dostaw JTI.

Nowy dyrektor największej fabryki JTI na świecie

Wojciech Odzimek objął stanowisko dyrektora gigantycznego kompleksu produkcyjnego JTI w Starym Gostkowie pod Łodzią. To najwi...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 95% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

10.12.2025 / 09:17
StoryEditor
Adam Imielski, szef Kraft Heinz w Polsce: Nie ma planu, żeby zrobić z Pudliszek globalny brand
Uważam, że w każdym formacie i sieci istnieją jeszcze możliwości wzrostu.sprzedaży – mówi Adam Imielski, dyrektor zarządzający Kraft Heinz w Polsce  w wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl (fot. materiały prasowe)

Po osiągnięciu imponującego 40-procentowego wzrostu obrotów, w dużej mierze napędzanego inflacją, priorytetem jest dla mnie wzrost pod kątem wolumenu – zapowiada Adam Imielski. Dyrektor zarządzający Kraft Heinz w Polsce w wywiadzie udzielonym portalowi wiadomoscihandlowe.pl zdradza, w jaki sposób firma zamierza zrealizować ten cel. Wyjaśnia dlaczego globalna kariera marki Pudliszki nie jest obecnie w planach i dlaczego nie widzi dla niej wielkiej przyszłości na rynku ukraińskim, za który również odpowiada. Mówi także o uniklanych preferencjach polskich konsumentów, które sprawiają, że produkty marki Heinz muszą być do nich dostosowywane.

Z tego artykuł dowiesz się m.in:

  • Jakie cele Adam Imielski postawił przed firmą Kraft Heinz w Polsce, przejmując zarządzanie nią?
  • Jak firma zamierza zamierza realizo...
Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 98% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. grudzień 2025 21:08