07.05.2024 / 13:50
StoryEditor

W przyszłym roku płaca minimalna wzrośnie tylko raz. O ile?

Jeśli chodzi o podwyżkę płacy minimalnej w 2025 r., w grę wchodzą dwie kwoty: 4510,90 zł albo 4617,80 zł (fot. Shutterstock)
W przyszłym roku płaca minimalna pójdzie w górę. Na razie nie istnieją jeszcze oficjalne, rządowe propozycje, jednak – jak wynika z nieoficjalnych doniesień – w grę wchodzi tylko jedna podwyżka. Możliwe są jednak dwa różne scenariusze.

Jak wynika z wyliczeń Łukasza Kozłowskiego, głównego ekonomisty Federacji Przedsiębiorców Polskich (FPP), przedstawionych na łamach "Dziennika Gazety Prawnej", jeśli chodzi o podwyżkę płacy minimalnej w 2025 r., w grę wchodzą dwie kwoty: 4510,90 zł albo 4617,80 zł.

Powyższa prognoza opiera się na wskaźnikach z Wieloletniego Planu Finansowego Państwa na lata 2024 - 2027, który został przyjęty przez rząd na koniec kwietnia.

"Dziennik Gazeta Prawna" informuje, że inaczej niż w poprzednich latach pracownicy mogą się spodziewać tylko jednej podwyżki płacy minimalnej. Wynika to stąd, że prognozowany na przyszły rok wskaźnik inflacji wynosi poniżej 5 proc.

O ile wzrośnie najniższa krajowa w 2025 r.?

W ocenie ekonomisty FPP najbardziej prawdopodobnym scenariuszem jest podniesienie płacy minimalnej w 2025 r. do 4510,90 zł - to wzrost o 210,90 zł, czyli 5,6 proc. Stawka godzinowa miałaby zatem wynosić 29,50 zł.

Tak się stanie, jeśli najniższa krajowa będzie waloryzowana tylko o prognozę inflacji w przyszłym roku, czyli 4,1 proc., bez dodawania dwóch trzecich przewidywanego wzrostu PKB. Aby tak się stało, tegoroczna płaca minimalna nie może spaść poniżej 50 proc. średniego wynagrodzenia za I kw. 2024 r.

Ekspert FPP dodaje w "Dzienniku Gazecie Prawnej", że w przeciwnym razie płaca minimalna będzie jeszcze wyższa i wyniesie co najmniej 4617,80 zł, a stawka godzinowa 30,20 zł. Oznaczałoby to wzrost o 317,80 zł, czyli 8,1 proc.

Trzeba przy tym pamiętać, że to "plan minimum" - rząd ostatecznie może przyjąć wyższe kwoty w tym zakresie.

Przegląd prasy
02.12.2025 / 16:29
StoryEditor
Biedronka i Żabka wygrały Black Friday. Zakupy spożywcze górą!
(fot. Shutterstock)

Black Friday i Black Week ponownie przyciągnęły uwagę Polaków, którzy według danych Revolut kupowali częściej i wydawali więcej niż rok wcześniej. Rosły zarówno wydatki w sklepach stacjonarnych, jak i online, a podium najpopularniejszych marek zaskoczyło znaczącymi przetasowaniami. Kto zyskał najwięcej, a kto stracił w tegorocznym wyścigu o portfele konsumentów?

Jak wynika z analizy Revolut, polscy klienci nie tylko chętniej uczestniczyli w Black Friday i Black Week, ale również zostawili w sklepach i internecie więcej pieniędzy. W kate...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 96% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

15.12.2025 / 12:40
StoryEditor
Inflacja w celu NBP. Jak zmieniały się ceny żywności i napojów?
Jak zmieniały się ceny żywności w listopadzie? (fot. Shutterstock)

Główny Urząd Statystyczny podał finalny odczyt inflacji za listopad. Wyniosła ona 2,5 proc - dokładnie tyle, ile wynosi cel NBP.

Oznacza to minimalny (0.1 pkt proc.) wzrost względem szybkiego szacunku. Żywność i napoje bezalkoholowe podrożały o 2,7 proc. w stosunku rocznym, a napoje alkoholowe i wyroby ty...

Dziękujemy, że nas czytasz!
Pozostało jeszcze 86% tekstu

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów. Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo. Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

DOSTĘP 30 DNI
34,99 zł - 30 dni
PRENUMERATA ROCZNA WH PLUS
399,99 zł - 365 dni

W RAMACH SUBSKRYBCJI OTRZYMASZ:

  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich

W ramach Prenumeraty WH Plus także:

  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET

16. grudzień 2025 21:08