W 2023 r. w Polsce odnotowaliśmy rekordową liczbę 350 transakcji fuzji i przejęć. Warto zaznaczyć, że jeszcze w latach 2017–2021 średnia liczba transakcji w Polsce oscylowała w ...
Rynek fuzji i przejęć w sektorze dóbr konsumpcyjnych będzie przyspieszał. Jakie czynniki będą go napędzały?
Polscy przedsiębiorcy napędzają rynek motoryzacyjny w naszym kraju. Tak przynajmniej wynika z najnowszego raportu „Jakie auta kochają polscy przedsiębiorcy” opracowanego przez Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). I jest w tym dużo prawdy, gdyż w 2024 r. spośród wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów osobowych w Polsce ponad 2/3 nabyli klienci instytucjonalni. A co wpływa na wybór konkretnego samochodu do firmy?
Czym się kierują przedsiębiorcy kupując samochód firmowy?
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar prognozuje, że w 2025 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych wzrośnie do 585 tysięcy. To stanowi wzrost o niemal 5,5 proc. rok do roku. Wyniki te są realizowane w dużej mierze dzięki aktywnym planom zakupowym firm z sektora MŚP.
Co ciekawe, praktycznie wszyscy uczestnicy najnowszego badania EFL zadeklarowali zamiar nabycia auta firmowego w ciągu najbliższych 24 miesięcy. Dokładniej ujmując, 48 proc. ankietowanych ma taki plan jeszcze w bieżącym roku, a pozostałe 52 proc. planuje zakup samochodu do firmy w przyszłym roku. Około 30 proc. przedsiębiorców zamierza nabyć jedno auto, a 39 proc. planuje zakup od dwóch do pięciu pojazdów.
Przedsiębiorcy przy podejmowaniu decyzji o zakupie auta do firmy kierują się rozsądkiem. Oto najważniejsze kryteria wyboru:
- cena – 70 proc. wskazań,
- marka – 45 proc. wskazań,
- wyposażenie – 41 proc. wskazań,
- rodzaj napędu – 40 proc. wskazań,
- całkowity przebieg – 38 proc. wskazań.
Skąd przedsiębiorcy pozyskują finansowanie na zakup samochodów firmowych?
Wśród przedsiębiorców najbardziej preferowanym sposobem finansowania zakupu samochodów pozostaje leasing. Tę formę wskazało 62 proc. badanych. Na drugim miejscu plasuje się kredyt, który planuje wykorzystać 32 proc. firm. Na dalszych pozycjach jest także zakup za gotówkę (16 proc.) oraz wynajem długoterminowy (11 proc.). Warto jednak dodać, że część przedsiębiorców korzysta z kilku rozwiązań jednocześnie.
Delio, supermarket online należący do Grupy Żabka, rozszerza swoją ofertę e-grocery o sezonowe artykuły szkolne z opcją dostawy nawet w godzinę. W odpowiedzi na potrzeby rodziców, platforma uruchomiła specjalną podkategorię „Na jutro do szkoły”, która ma służyć do błyskawicznego kompletowania brakujących produktów.
Ekspresowa dostawa i szeroki asortyment
Delio łączy w jednym miejscu szerokie portfolio produktów, które – jak podaje usługa – jest nawet trzy razy większe niż w przeciętnym dy...


