Nils Swolkień, prezes Castorama Polska, w trzeciej części wywiadu dla wiadomoscihandlowe.pl opowiada o planach ekspansji, potencjale Retail Media oraz markach własnych. Wspomina także o programie wsparcia młodzieży z pieczy zastępczej, w który Castorama jest zaangażowana. Zachęcamy także do przeczytania 1 i 2 części rozmowy – link do nich znajduje się na końcu wywiadu.
Strategia ekspansji Castoramy w Polsce w oparciu o format Smart
Obecnie Castorama ma w Polsce ponad 100 sklepów. Pojawiła się informacja, że Państwa koncern zamierza otworzyć kolejnych 75 punktów. Jak zatem wygląda strategia rozwoju sieci fizycznej?
– Tak, ta liczba 75 sklepów pojawiła się w komunikacji Kingfisher i to pokazuje wyraz wiary całej grupy w siłę i potencjał rynku w Polsce. Przecież Kingfisher w ostatnich pięciu, sześciu latach najwięcej zainwestował właśnie w naszym kraju, aż 1,5 miliarda złotych. W tym czasie mieliśmy około 30 otwarć sklepów. W zeszłym roku było ich pięć, w tym roku dwa, ale wynika to z przesuwania się pewnych projektów. Proszę pamiętać, że nasze standardowe sklepy mają około 8-9 tysięcy metrów powierzchni. Zatem są to ogromne projekty.
Czy Castorama planuje wchodzić do mniejszych miejscowości, tak jak obecnie lokuje się Bricomarché i PSB Mrówka? Czy w takich miejscowościach pojawi się Castorama ze swoim kompaktowym konceptem Smart?
– Format Smart to jest na pewno format przyszłościowy. W tej chwili testujemy kilka takich sklepów i dopracowujemy ten koncept. Na pewno widzimy tu dużą przestrzeń do rozwoju, bo tak naprawdę znaczna część Polski to właśnie miasta powiatowe. Obecnie sklepy w tym koncepcie testujemy w Grójcu, Augustowie, Łomży, Mławie, Ostrowie i w Olkuszu. Castorama Smart ma być dostosowana właśnie do mniejszych miast. Na przestrzeni około 2000 mkw zapewnimy zredukowaną gamę produktów, ale będziemy w stanie dostarczyć szybko pełen asortyment z najbliższego dużego sklepu. Kluczem do sukcesu będzie właśnie taka współpraca, duże sklepy będą hubami dla tych mniejszych i dla marketplace.
Ile sklepów Smart Castorama otworzy w Polsce?
Ile sklepów Castorama Smart chcecie otwierać rocznie?
– Na pewno będziemy chcieli powielić model sklepu Smart z Grójca. Jeśli w innych miejscowościach ten model grójecki się sprawdzi, to będziemy w stanie przyspieszyć ekspansję. Jako Castorama Polska nie mamy problemu ze zdolnością inwestycyjną. Chodzi o to, żeby inwestycje były racjonalne i zapewniały zwrot w racjonalnym terminie. Rozwijamy się w sposób zrównoważony, to nie jest wyścig, w którym wygrywa ten, kto otworzy więcej sklepów.


