Jaką pozycję ma Geis w Polsce i co jest w stanie zaoferować tutejszym klientom?
Paweł Golec, wiceprezes Geis PL: Geis PL oferuje kompleksowe usługi spedycyjne - transport drobnicowy, FTL, spedycję morską i lotniczą. Mamy rozwiniętą sieć krajową z 20 magazynami we wszystkich większych miastach. W ciągu 24 godzin skutecznie doręczamy towar do każdego miejsca w Polsce. Ponadto Grupa Geis posiada swoje oddziały w wielu europejskich krajach – m.in. w Czechach, Niemczech, Austrii czy Słowacji. Dzięki temu, oraz współpracy z zagranicznymi partnerami, jesteśmy w stanie skutecznie doręczać towary właściwie na całym świecie. Stawiamy na kompleksową obsługę naszych klientów. Zapewniamy indywidualne podejście do każdego projektu i partnerskie relacje.
Globalne łańcuchy dostaw nieustannie poddane są napięciom. Jak budować stabilność dostaw w niespokojnych czasach poważnych zmian geopolitycznych? Czy obecna sytuacja może doprowadzić do trwałej zmiany kierunku przepływów towarów w łańcuchach?
Kluczem do osiągnięcia sukcesu przy obecnych wyzwaniach, jakie stawia rynek przed branżą TSL, są przede wszystkim silne i trwałe fundamenty danej organizacji. Rozwinięta i stabilna sieć oddziałów, wysoki poziom oferowanych usług, relacje z partnerami biznesowymi oparte na wzajemnym zaufaniu, pozwalają przetrwać w tym niełatwym biznesie w bardzo trudnych czasach. Stabilna organizacja powinna być przygotowana na różnego rodzaju wyzwania, umiejętnie zarządzać ryzykiem i mieć opracowane plany działania w różnych sytuacjach. Różnorodność i tym samym kompleksowość oferowanych usług również jest istotna, tak samo, jak dywersyfikacja klientów czy też branż, z którymi operator logistyczny współpracuje. Dobrym przykładem tego, jak ważna jest właśnie różnorodność klientów, był chociażby okres pandemii, podczas której przemysł motoryzacyjny mocno ucierpiał, a co za tym idzie, zlecenia stracili operatorzy, którzy swój biznes opierali jedynie na dostawach automotive. Ponadto niestabilna sytuacja geopolityczna może w przyszłości doprowadzić do większej nacjonalizacji produkcji i tym samym skupienia transportu w obrębie jednego regionu.
Gdzie szukać efektywności w łańcuchu dostaw w dobie wysokich kosztów? Które obszary można jeszcze poprawić pod względem kosztowym i operacyjnym?
Najwyższy koszt w transporcie generuje tzw. ostatnia mila. Natomiast rozwinięta sieć oddziałów dystrybucyjnych pozwala zmniejszyć koszty transportowe poprzez zmniejszenie ilości pokonywanych w celu dostawy towaru kilometrów. Optymalizacja kosztów operacyjnych i tym samym poprawa efektywności jest w dużej mierze zależna od odpowiedniego planowania tras. Maksymalizacja wypełnienia aut, unikanie tzw. pustych transportów to klucz do osiągania odpowiednich wyników. Nie bez znaczenia jest również wykorzystanie nowoczesnych technologii podczas procesów operacyjnych. Odpowiedni system zarządzania transportem, monitorowanie aut w czasie rzeczywistym, bieżąca analiza wyników operacyjnych - to wszystko pozwala znaleźć słabsze strony i tym samym wprowadzać odpowiednie zmiany.
W jaki sposób Geis wykorzystuje nowoczesne rozwiązania w tym sztuczną inteligencję do optymalizacji operacji zarówno w magazynach, jak i w transporcie?
Trzymamy rękę na pulsie i analizujemy możliwości wykorzystania AI w naszej branży. Biorąc pod uwagę, jak szybko AI się rozwija, niewykluczone, że w niedalekiej przyszłości również w logistyce będzie ono miało szersze zastosowanie. Obecnie w Geis mamy szereg rozwiązań, również z zakresu IT, które wspierają zarówno operacje, jak i sprzedaż. Dają nam one przewagę konkurencyjną, pomagają także optymalizować większość procesów.
W jakim stopniu istotna w dobie kryzysu kosztowego i w czasach braku stabilności staje się współpraca dostawców, firm logistycznych i dystrybutorów/handlu? Jakimi danymi powinny się wymieniać i w jaki sposób budować wartość dla konsumentów?
W każdej branży będzie konkurencja i tego nigdy nie unikniemy. Dostawcy usług logistycznych zabiegają o klientów w różny sposób. Podstawą tej rywalizacji najczęściej jest niestety cena - nie jakość i profesjonalizm świadczonych usług, a właśnie jedynie koszt przewiezienia danej przesyłki. Niejednokrotnie wysokość ofert jest poniżej kosztów, co zdecydowanie psuje rynek TSL. Nie wydaje mi się, żeby pomiędzy operatorami nastąpiła jakaś zdecydowana współpraca, ponieważ na końcu ze sobą rywalizujemy. Liczymy jednak na to i sami takie podejście również mamy, że najważniejsza jest uczciwa konkurencja opierająca się na zdrowej rywalizacji. W Geis stawiamy na to, aby nasza współpraca z klientem opierała się na kilku filarach. Przede wszystkim ważne są dla nas partnerstwo i wsparcie klienta oraz profesjonalizm i stabilność świadczonych przez nas usług. Dzięki temu klient może skupić się na rozwoju własnego biznesu, podczas gdy my dbamy o jego procesy logistyczne.
Jak rozwój kanału e-commerce przekłada się na rozwój Geis w Polsce? Jak zmienia się popyt na usługę fulfillmentu? Co Geis oferuje w tym zakresie?
Geis PL, jak już wspomniałem, oferuje swoim klientom usługi kompleksowe. Przede wszystkim stawiamy na współpracę i dostawy w kanale B2B. Zdecydowana większość naszych dostaw jest kierowana do firm i taki rodzaj usług rozwijamy. Oczywiście, mamy świadomość jak bardzo rozwija się sprzedaż internetowa i skutecznie doręczamy przesyłki także do osób prywatnych. Świadczenie takiego rodzaju usług jest nieodłączną częścią świata logistyki. Polacy przyzwyczaili się do odbioru paczek z różnego rodzaju urządzeń, a dla operatorów kurierskich i samych odbiorców jest to wygodne rozwiązanie. W przypadku przesyłek paletowych dostawy zawsze odbywają się do miejsca docelowego, co w przypadku usługi B2C może być wymagające.