09.06.2020/15:18

6 kluczowych trendów konsumenckich w dobie odmrażania światowej gospodarki [BADANIE]

W miarę stopniowego ograniczania restrykcji sanitarnych i wyspowego powrotu poszczególnych rynków do funkcjonowania, zachowania i nastroje konsumentów dostosowują się do „nowej normalności”. W skali globalnej można odnotować sześć ważnych trendów konsumenckich w tym zakresie. Są one powszechne, choć w poszczególnych krajach występują z różnym nasileniem – analiza firmy McKinsey „Consumer sentiment is evolving as countries around the world begin to reopen”, z 5 czerwca 2020 r.

1. Mimo restartu poszczególnych sektorów gospodarek państw z całego świata, optymizm konsumentów obniżył się, a większość z nich spodziewa się długofalowego negatywnego wpływu pandemii Covid-19.

Wskaźnik optymizmu konsumentów netto w ostatnich tygodniach obniżył się w większości badanych krajów (monitoringiem firmy McKinsey objęta jest także Polska). Najbardziej optymistyczni pozostają konsumenci z Chin i Indii, największymi pesymistami są Japończycy. W większości państw Europy w kwestii zdrowienia gospodarki więcej jest pesymistów niż optymistów. W skali globalnej większość konsumentów spodziewa się, że pandemia jeszcze długo będzie oddziaływać na ich codzienne życie, przy czym w krajach najciężej dotkniętych zarazą 70 proc. badanych prognozuje, że potrwa to co najmniej kolejne cztery miesiące lub dłużej. Ponad połowa badanych z większości krajów sądzi, że równie długo zajmie im odzyskanie równowagi finansowej.

2. Ze względu na spadek dochodów konsumenci ograniczają wydatki do rzeczy niezbędnych – z kilkoma wyjątkami w Korei Południowej i Chinach.

W skali globalnej konsumenci wciąż odczuwają wpływ pandemii na ich dochody – szczególnie silnie w Brazylii, RPA i Indiach. W rezultacie w dwóch trzecich przebadanych krajów spadła gotowość konsumentów do kupowania produktów z większości kategorii. W większości krajów spada ona nadal, a tylko w niektórych nieco rośnie chęć kupowania produktów mniej istotnych. Wciąż rosną natomiast wydatki na żywność i rozrywkę domową – te kategorie notowały pozytywny trend od początku pomiarów, czyli od połowy marca 2020 r.

Obecnie konsumenci z większości krajów są gotowi zwiększać wydatki na podstawowe produkty z innych kategorii, takich jak środki czystości czy produkty higieny osobistej. W przypadku Chin i Korei południowej konsumenci zamierzają ponadto zwiększać zakupy produktów z kilku innych kategorii – jedzenie na wynos i z dostawą do domu, przekąski, środki pielęgnacji skóry, nieżywnościowe produkty dla dzieci produkty z grupy fitness i wellness czy paliwo. Co prawda nastawienie do zakupów produktów mniej niezbędnych w coddziennym życiu pozostaje negatywne, to jednak w stosunku do połowy marca obniżył się pesymizm konsumentów w kwestii przyszłych zakupów produktów z takich kategorii, jak dania restauracyjne – spożywane na miejscu i z dostawą do domu – odzież i obuwie czy elektronika użytkowa.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Fufu 10.06.2020

    Dlaczego Galerie Hanlowe tolerują ludzi bez masek j?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.