18.01.2021/19:28

Alibaba ma niespodziankę dla InPostu? Gigant e-handlu szykuje się do rozwoju własnej sieci automatów na paczki w Polsce! [TYLKO U NAS]

Alibaba, chiński gigant e-handlu, szykuje się do rozwoju własnej sieci automatów paczkowych w Polsce - dowiedział się nieoficjalnie portal wiadomoscihandlowe.pl. Tak przynajmniej wynika z opisu jednego z ogłoszeń rekrutacyjnych. To racjonalna decyzja, bo polski rynek e-commerce z roku na rok rozwija się coraz szybciej, a automatów do odbioru przesyłek nadal jest za mało.

Alibaba rozpoczęła właśnie poszukiwania doświadczonego menedżera, który będzie odpowiedzialny za wdrożenie i rozwój lokalnej sieci automatów paczkowych w Warszawie. Wybrana osoba będzie współpracować z lokalnym dostawcą usług w celu zarządzania całym procesem, nadzorować działanie usług, oraz monitorować wskaźniki KPI i user experience. Do zadań wybranego menedżera należeć będzie także nadzór nad fizyczną obsługą automatów paczkowych – wybór dogodnych miejsc pod ustawienie maszyn, zapewnienie ich instalacji, obsługi, konserwacji i całościowego procesu umożliwiającego sprawne odbieranie i nadawanie przesyłek. 

Poszukiwany kandydat powinien mieć doświadczenie w zarządzaniu sieciami sklepów, nieruchomościami lub związane z zarządzaniem supermarketami, powinien być osobą dobrze znającą lokalny rynek handlowy i jego otoczenie, mówić po polsku, angielsku, a znajomość języka chińskiego będzie dodatkowym atutem.

Z zamieszczonego przez firmę ogłoszenia wynika więc, że Alibaba szykuje się do uruchomienia usług związanych z dedykowanymi dla swojej platformy e-commerce automatami paczkowymi. Na razie mowa tylko o Warszawie, prawdopodobnie projekt rozpocznie się od testowego, lokalnego wdrożenia w jednym mieście. Wysłaliśmy zapytanie o plany Alibaby względem polskiego rynku przesyłkowego do przedstawiciele firmy, ale do momentu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy komentarza. Warto jednak zauważyć, że w Chinach trwa obecnie noc. [Aktualizacja: 19 stycznia otrzymaliśmy odpowiedź od przedstawiciela Alibaby. Niestety, firma nie chce na razie dzielić się planami dotyczącymi rozwoju.]

Nowa usługa Alibaby byłaby konkurencją dla paczkomatów InPostu i innych maszyn tego typu. Liderem tego typu usług na polskim rynku jest bez wątpienia InPost. W 2020 roku liczba paczkomatów tego operatora wzrosła o ponad 4000 urządzeń, czyli o 66,7 proc. Sieć maszyn osiągnęła w grudniu 10 tys. egzemplarzy. Rafał Brzoska zapowiadał wtedy, że to i tak niewystarczająca liczba i sieć InPostu będzie się dalej rozwijać, bo widać ogromne zapotrzebowanie na te usługi – zwłaszcza w dobie rozwoju e-commerce, pandemii i jak co roku przed okresem świątecznym. Szef InPostu chwalił się także, że firma jest zaraz po Amazonie i Zalando liderem w wynajmie powierzchni magazynowych w Polsce. InPost nawiązał także współpracę z Amazonem i to do jego paczkomatów trafiać będą przesyłki giganta.

Kolejnym operatorem automatów na polskim rynku jest SwipBox. Duński producent i operator automatów paczkowych wszedł do Polski w 2018 r. i współpracuje m.in. z Pocztą Polską czy sklepami Biedronka. 

O tym, że rynek cały czas jest chłonny i potrzebuje nowych maszyn świadczą także plotki krążące od kilku miesięcy wokół Allegro. Jak poinformowała pod koniec ubiegłego roku agencja Reutera, Allegro wysłało zapytania ofertowe na dostawę 3000 takich maszyn do kilku firm, m.in. DHL oraz InPostu. Według źródeł agencji, pierwsze takie automaty mają trafić do Allegro w marcu, a do końca 2021 roku w rękach przedsiębiorstwa ma znaleźć się połowa zamówionych maszyn. Allegro tych doniesień nie skomentowało.

Jak widać, na polskim rynku maszyn paczkowych trwa mozolne rozpychanie się operatorów. Przy coraz większym zainteresowaniu e-commerce tego typu usługi stają się coraz bardziej poszukiwane. Nawet sieć sklepów Żabka zastanawia się nad wprowadzeniem maszyn paczkowych umożliwiających klientom szybki i łatwy odbiór przesyłek bez konieczności obcowania ze sprzedawcami. Wkroczenie Alibaby na polski rynek urządzeń paczkowych na pewno namieszałoby w rodzimym e-commerce. Chińczycy mają bowiem duże doświadczenie i zaplecze, które pozwalają im przygotować się na szybkie i sprawdzone inwestycje.

Kliknij i przeczytaj także:
AliExpress przyspieszy dostawy z Chin do Polski. Możliwy magazyn w Polsce oraz sieć automatów paczkowych

Dodaj komentarz

15 komentarzy

  • Ja 23.01.2021

    Mieszko opanuj się bo wkrótce będziesz mieć Chiny w Polsce i żaden polski rząd nie będzie mieć nic do gadania. Alibaba ma większy budżet niż Polska i mogą kupić co chcą nawet jak sprzedają szajs. Właśnie przez takich którzy za 3 zł ich wspierają a potem narzekają ze co innego zamówili

  • Ja 23.01.2021

    Gonić chińczyków i nie wspierać bo przejmą cały rynek !!!! Nie kupować chińskich produktów . Nawet jeśli kupujemy pośrednio bo europejska marka zleca produkcje , to jest lepiej niż pozwalać im tu bezpośrednio wchodzić . Wtedy uczą się rynku a kasę maja by przejmować

  • Ja 23.01.2021

    Gonić chińczyków i nie wspierać bo przejmą cały rynek !!!! Nie kupować chińskich produktów . Nawet jeśli kupujemy pośrednio bo europejska marka zleca produkcje , to jest lepiej niż pozwalać im tu bezpośrednio wchodzić . Wtedy uczą się rynku a kasę maja by przejmować

  • Ja 20.01.2021

    Firma Alibaba = ONA ;)

  • bolo 19.01.2021

    Alibaba to ON, nie ONA. Jak można tak się kompromitować w tekście i pisać "Alibaba rozpoczęła"?!

  • ZAWIEDZIONY 19.01.2021

    - ZADOWOLONY , masz rację tylko niestety INPOST już się wystawił do sprzedaży i już nie będzie Polskiej firmy :(

  • Zadowolony 19.01.2021

    Kolejna zlodziejska firma bedzie zdzierac kase i nie placic podatkow.
    InPost daje rade i to Polska firma. I naprawde niedrogie ma uslugi a czas realizacji to Bajka.
    Dlanmnie to piwinna sie pijawic akternatywa dka poczty polskiej tu niech ktos zaproponuje konkurencje. To napewno z tego skorzystamy

  • Seb 19.01.2021

    Niedługo będzie więcej paczkomatów niż mieszkań..

  • Mieszko XII 19.01.2021

    Wow! Wspaniała nowina. Lubię InPost i Allegro, ale mam nadzieję, że wreszcie będziemy mogli kupować rzeczy z Chin bez czekania cały miesiąc na dostawę (lub płacenia setek złotych za ekspres). Czy to zasługa właśnie zawiązanej unii gospodarczej Europy z Chinami?

    Notwithstanding that, Allegro ma o wiele lepsze filtry, niż Alibaba.

  • Mieszko XII 19.01.2021

    Wow! Wspaniała nowina. Lubię InPost i Allegro, ale mam nadzieję, że wreszcie będziemy mogli kupować rzeczy z Chin bez czekania cały miesiąc na dostawę (lub płacenia setek złotych za ekspres). Czy to zasługa właśnie zawiązanej unii gospodarczej Europy z Chinami?

    Notwithstanding that, Allegro ma o wiele lepsze filtry, niż Alibaba.

  • e3222 19.01.2021

    Hana montana. Najwiekszy gigant jest malutki jaK:
    1. Nie ma przewagi militarnej - a tu USA sa nadal niepodzielnym hegemonem. Wsponę o samej flocie , która jest większa od wszystkich flot całego świata razem wzietych, zebyś złapała skalę.
    2. Gigant rynkowy bez zbytu - nic nie znaczy. Zagrozeniem dla miejsc pracy i destabilizacji w krajach jest postepująca robotyzacja, która nota bene odpowiada za 60-70 procent bezrobocia w USA, a nie outsourcing produkcji jak wmawiał
    ziomkom z USA przez kadencje elTrump.

  • yzy 19.01.2021

    Zawsze fajne, jak jest jakaś konkurencja, ale..
    ... Inpost - 10 tys. paczkomatów, pewnie ze 2 mld przychodów w 2020, samofinansująca się działalność, 95% rynku, obstawione najlepsze lokalizacje
    .... Alibaba - plany i ogłoszenie w portalu rekrutacyjnym. No i nienajlepsza reputacja chińskich firm w Polsce

  • Greg-k 19.01.2021

    A Poczta Polska nadal "śpi"z paczkomatami...Szkoda bo duża kasa przechodzi im koło nosa.

  • Paliak 19.01.2021

    W USA tak się obudzili, że stwierdzili, że to jest jednak najlepsze rozwiązanie i Tesla buduje największą fabrykę swoich samochodów właśnie w Chinach.

  • Hanna 19.01.2021

    USA przeniosła już całą produkcję do Chin i obudzili się z ręką w nocniku .80% lekarstw jest już tam produkowanych.Chiny stają się supermocarstwem gospodarczym dyktujacym już warunki .Trzeba rozwijać swoją gospodarkę i nasze firmy a nie wpuszczać gigantów którzy zjedzą nasze firmy na deser.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także