Alibaba zrobi ekspresową rewolucję na polskim rynku e-commerce
Chiński Aliexpress, jeden z największych sklepów internetowych ma wejść na Polski rynek już w przyszłym roku. Obecnie jego popularność można porównać do Groupona, który już teraz prowadzi aktywne działania marketingowe. Specjalizuje się w telefonach, zegarkach i odzieży. Jak twierdzą eksperci IRCenter niebawem istotnie wpłynie na kształt rynku promocji e-commerce, będzie istotnym reklamodawcą i wprowadzi do kalendarza marketingowego Dzień Singla.
Aliexpress prawdopodobnie przez pewien czas nie będzie sprzedawał produktów z Polski, czyli nie będzie znaczącą konkurencją dla polskich producentów – po prostu zmniejszy pewien rynek (np. lokalnych producentów urządzeń mobilnych, którzy i tak produkują swoje urządzenia w Chinach). Najwięcej w Polsce mogą na tym stracić międzynarodowi gracze. Aliexpress niewątpliwie będzie starał się dominować wśród takich kategorii, jak zegarki, telefony, odzież i kosmetyki. Dla planerów na pewno istotnie wpłynie na planowanie Gwiazdki.
Na razie w Polsce Aliexpress jest nieco częściej wyszukiwany niż Groupon (to oczywiście w ogóle nie jest porównywalne z popularnością Allegro). Nie przyjęła się jak dotąd jeszcze jedna nazwa serwisu i usługi. Internauci najczęściej w kontekście Google szukają porad i informacji o konkretnych produktach (na razie to buty i zegarki).
W lipcu 2015 Aliexpress wprowadził Zakupy24 i możliwość realizacji przelewów z polskich banków. Popularność „Aliexpress” zaczęła się dopiero w 2016 roku i powoli rośnie.
Dyskusje w mediach społecznościowych toczą się głównie na temat produktów i realizacji zamówienia. Mocno upraszczając dominują treści dotyczące cen telefonów na Aliexpress. Najbardziej popularne produkty to telefony i zegarki. Oczywiście są problemy i dotyczą niepewności co do losów przesyłki z produktem. Tutaj już są gotowe serwisy pomagające śledzić paczki (alipaczka) i dedykowane aplikacje mobilne, chociaż na razie w Polsce nie są jeszcze bardzo popularne.
Dla Aliexpress Facebook jest bardzo ważnym kanałem komunikacji i źródłem użytkowników. Na polskiej odsłonie serwisu 19% odwiedzających pochodzi z Facebooka. Na Facebooku działa zamknięta grupa Aliexpress Polska (166 tyś. użytkowników), a fanpage CiekawostkiAli ma 67 tys. Fanów.
Jak podkreślają eksperci IRCenter wojna z lokalnymi graczami na pozycjonowanie produktów w Google jeszcze się nie zaczęła. Na polski serwis Aliexpress 39% źródeł ruchu to wejścia bezpośrednie, a 23% – pochodzi z Google. Zdecydowana większość wyszukań Aliexpress w Google to wpisywanie nazw (lub jej odmian) bezpośrednio do wyszukiwarki. To znaczy że obecni użytkownicy bardzo często najpierw wchodzą na serwis, a potem zastanawiają się, co kupić (i jeszcze nie wchodzą tam startując od wyszukiwania produkty w Google).
11 listopada odbywa się największe święto Alibaby – szał zakupów, czyli dzień intensywnych promocji – kiedyś dla singli, a teraz dla wszystkich. Na świecie to dość istotne wydarzenie. W Polsce w 2015 roku ten dzień był drugim najpopularniejszym wydarzeniem w Google (najczęściej wyszukiwane hasła w 2015 roku dotyczyły płatności z polskimi bankami). Dla tej marki to wydarzenie jak dotąd wywołuje nawet więcej wyszukań niż Gwiazdka.
2 komentarze
-
07.03.2018
Aliexpress zjada coraz większą część rynku e-commerce w Polsce. Jednak wybór produktów dla wielu jest zbyt duży... fajnie, że są strony takie jak (treść niezgodna z regulaminem została usunięta) które wybierają tylko najlepsze produkty.
-
11.10.2016
opublikowali Państwo artykuł, który jest merytorycznie bardzo kiepski. Groupon już od ponad tygodnia nie posiada w swojej ofercie produktów. Proszę sobie sprawdzić.
Po drugie jakie Zakupy24? Chyba Przelewy24.
dalej nie czytałem bo się nie dało....
7