10.10.2016/10:47

Alibaba zrobi ekspresową rewolucję na polskim rynku e-commerce

Chiński Aliexpress, jeden z największych sklepów internetowych ma wejść na Polski rynek już w przyszłym roku. Obecnie jego popularność można porównać do Groupona, który już teraz prowadzi aktywne działania marketingowe. Specjalizuje się w telefonach, zegarkach i odzieży. Jak twierdzą eksperci IRCenter niebawem istotnie wpłynie na kształt rynku promocji e-commerce, będzie istotnym reklamodawcą i wprowadzi do kalendarza marketingowego Dzień Singla.

Aliexpress prawdopodobnie przez pewien czas nie będzie sprzedawał produktów z Polski, czyli nie będzie znaczącą konkurencją dla polskich producentów – po prostu zmniejszy pewien rynek (np. lokalnych producentów urządzeń mobilnych, którzy i tak produkują swoje urządzenia w Chinach). Najwięcej w Polsce mogą na tym stracić międzynarodowi gracze. Aliexpress niewątpliwie będzie starał się dominować wśród takich kategorii, jak zegarki, telefony, odzież i kosmetyki. Dla planerów na pewno istotnie wpłynie na planowanie Gwiazdki.

Na razie w Polsce Aliexpress jest nieco częściej wyszukiwany niż Groupon (to oczywiście w ogóle nie jest porównywalne z popularnością Allegro). Nie przyjęła się jak dotąd jeszcze jedna nazwa serwisu i usługi. Internauci najczęściej w kontekście Google szukają porad i informacji o konkretnych produktach (na razie to buty i zegarki).

W lipcu 2015 Aliexpress wprowadził Zakupy24 i możliwość realizacji przelewów z polskich banków. Popularność „Aliexpress” zaczęła się dopiero w 2016 roku i powoli rośnie.

Dyskusje w mediach społecznościowych toczą się głównie na temat produktów i realizacji zamówienia. Mocno upraszczając dominują treści dotyczące cen telefonów na Aliexpress. Najbardziej popularne produkty to telefony i zegarki. Oczywiście są problemy i dotyczą niepewności co do losów przesyłki z produktem. Tutaj już są gotowe serwisy pomagające śledzić paczki (alipaczka) i dedykowane aplikacje mobilne, chociaż na razie w Polsce nie są jeszcze bardzo popularne.

Dla Aliexpress Facebook jest bardzo ważnym kanałem komunikacji i źródłem użytkowników. Na polskiej odsłonie serwisu 19% odwiedzających pochodzi z Facebooka. Na Facebooku działa zamknięta grupa Aliexpress Polska (166 tyś. użytkowników), a fanpage CiekawostkiAli ma 67 tys. Fanów.

Jak podkreślają eksperci IRCenter wojna z lokalnymi graczami na pozycjonowanie produktów w Google jeszcze się nie zaczęła. Na polski serwis Aliexpress 39% źródeł ruchu to wejścia bezpośrednie, a 23% – pochodzi z Google. Zdecydowana większość wyszukań Aliexpress w Google to wpisywanie nazw (lub jej odmian) bezpośrednio do wyszukiwarki. To znaczy że obecni użytkownicy bardzo często najpierw wchodzą na serwis, a potem zastanawiają się, co kupić (i jeszcze nie wchodzą tam startując od wyszukiwania produkty w Google).

11 listopada odbywa się największe święto Alibaby – szał zakupów, czyli dzień intensywnych promocji – kiedyś dla singli, a teraz dla wszystkich. Na świecie to dość istotne wydarzenie. W Polsce w 2015 roku ten dzień był drugim najpopularniejszym wydarzeniem w Google (najczęściej wyszukiwane hasła w 2015 roku dotyczyły płatności z polskimi bankami). Dla tej marki to wydarzenie jak dotąd wywołuje nawet więcej wyszukań niż Gwiazdka.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Natty 07.03.2018

    Aliexpress zjada coraz większą część rynku e-commerce w Polsce. Jednak wybór produktów dla wielu jest zbyt duży... fajnie, że są strony takie jak (treść niezgodna z regulaminem została usunięta) które wybierają tylko najlepsze produkty.

  • asdfgh 11.10.2016

    opublikowali Państwo artykuł, który jest merytorycznie bardzo kiepski. Groupon już od ponad tygodnia nie posiada w swojej ofercie produktów. Proszę sobie sprawdzić.
    Po drugie jakie Zakupy24? Chyba Przelewy24.

    dalej nie czytałem bo się nie dało....

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.