02.03.2021/10:06

Allegro, AliExpress, Amazon,... Armagedon? Jak start platformy Amazon.pl wpłynie na polski rynek e-commerce?

2 marca Allegro zyskało silnego konkurenta. Po latach spekulacji serwis Amazon oficjalnie zadebiutował z polską wersją platformy. Gigant internetowy przez ponad miesiąc przed startem Amazon.pl rejestrował nowych sprzedawców. Zastanówmy się, jak pojawienie się nowego gracza zmieni polski rynek e-commerce? Bo to, że go zmieni jest pewne.

Rynek e-commerce nigdy nie był spokojny, ale jeśli zastanowimy się, co może się na nim wydarzyć w ciągu kilku najbliższych lat, dojdziemy do wniosku, że czeka nas prawdziwa burza. O tym, czy będą jej towarzyszyć delikatne powiewy wiatru, czy huragan porywający wszystko dookoła zdecydują zarządzający platformami ecommerce, klienci oraz procesy rynkowe, które już zostały pobudzone przez pandemię koronawirusa.

Zetrą się ze sobą rodzimy potentat e-commerce oraz dwaj światowi giganci: Amazon i Aliexpress. Ale nie tylko oni. W rywalizację zostaną wciągnięte również duże sklepy internetowe i marki producenckie, którym tocząca się cicha wojna odbierze część bezpośrednich klientów, chyba że przyłączą się do marketplace'ów lub wypracują własny unikalny model sprzedaży.
Choć Amazon jest obecny w Polsce od 2014 roku, to polska platforma dopiero ruszyła dopiero 2 marca 2021 roku. Nasi konsumenci jeszcze do niedawna nie byli gotowi na tak drogą platformę sprzedaży, jaką jest Amazon. Przekonał się o tym Ebay, który nad Wisłą nie osiągnął spektakularnego sukcesu. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy z Amazonem będzie inaczej?

Jest taka szansa, bo przez ostatnich kilka lat Allegro przybrało model działania podobny do Amazona, a zatem powoli przyzwyczajało swoich sprzedawców i klientów do innej jakości. Firma stała się bardziej prokonsumencka, zaczęła wymagać od współpracujących z nim firm dużo lepszej jakości obsługi. Dla klientów indywidualnych wdrożyła abonament darmowych przesyłek Allegro Smart, który odpowiada amazonowemu programowi Prime. Wprowadzono też tzw. produktyzację, czyli katalog ofert, dzięki któremu klient łatwiej odnajduje interesujący go artykuł. Allegro powoli zrównuje się z Amazonem również pod względem wysokości prowizji od sprzedaży, co sprawi, że dla końcowego odbiorcy ceny Amazona nie będą wydawać się aż tak wygórowane, jak to było, kiedy na rynek wchodził Ebay. Nie dojdzie jednak do konkurowania na stawki prowizji dla sprzedających. Prędzej Allegro jeszcze bardziej podniesie prowizje, niż Amazon je obniży.

Rewolucji nie będzie?

Amazon potrzebuje czasu, aby zadomowić się w świadomości polskich klientów. Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry, nie oczekuje przewrotu na rynku. – To nie będzie tak, że nagle wszyscy zaczną kupować na Amazon.pl. Dla przeciętnego konsumenta jest to marka raczej mało znana – wyjaśnia. Ponadto – jak wskazuje ekspertka – Amazon nie ma dobrej prasy. Przez wiele osób jest postrzegany, jako firma, która wykorzystuje pracowników – w przeciwieństwie do Allegro, do którego Polacy są bardzo przywiązani. – Allegro jest w naszym kraju wręcz kultową marką – i szybko się to nie zmieni, gdyż na dobrą reputację pracuje się latami – dodaje Górnicka.

Wtóruje jej Marcin Kuśmierz, szef firmy Shoper. – Nie spodziewam się, żeby wejście Amazona do Polski szybko i w sposób znaczący zmieniło układ sił na rynku. Allegro ma bardzo solidne fundamenty i myślę, że jeszcze przez wiele lat pozostanie liderem. Nasz rozmówca zwraca uwagę, że Amazon ma kilka przewag nad Allegro, związanych m.in. z szerokim asortymentem własnych marek, ale z drugiej strony nie należy oczekiwać szybkiego uruchomienia w Polsce usługi Amazon Prime, która pod względem korzyści dla płacących abonament klientów jest znacznie bogatsza niż Allegro Smart.

Z kolei analitycy mBanku oceniają, że dla obrony udziałów rynkowych i dla utrzymania poziomu lojalności kupujących, Allegro będzie zmuszone zaproponować szerszy wachlarz opcji bezpłatnej dostawy, co spowoduje wzrost kosztów logistyki.

Ciąg dalszy artykułu - na drugiej stronie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także