07.10.2020/22:05

Artur Czajka, Strategic Insights Manager w GfK Polonia o wyzwaniu jakim jest zmiana strategii asortymentowej

Strategia asortymentowa sieci handlowych i producentów będzie się zmieniać. Jest to spowodowane dwoma ważnymi czynnikami – ocenia Artur Czajka, Strategic Insights Manager w GfK Polonia.

- Z jednej strony mamy czynniki po stronie operatorów sklepów, sieci handlowych i producentów. Tu niewątpliwie ważne są oszczędności, czyli chęć maksymalnego ograniczania kosztów, które w tych niewiadomych czasach są dość istotne, aby zbudować bezpieczeństwo finansowe i zachować sobie środki we w miarę bezpieczny sposób – komentuje ekspert GfK Polonia.

Artur Czajka twierdzi, że sieci i producenci będą dążyli do uproszczenia asortymentu, do skrócenia łańcucha dostaw i do ograniczenia powierzchni handlowych. Widać, że największe formaty, czyli hipermarkety i duże supermarkety, tracą w ostatnim czasie. Rynek będzie się odwracał w kierunku mniejszych sieci, co z kolei będzie powodowało, że asortyment stanie się trochę skromniejszy.

- Z drugiej strony mamy potrzeby konsumentów. To według mnie jest czynnik najważniejszy, który znacząco wpłynie na asortyment i zarządzanie nim na terenie sklepu. Półka i układ sklepu, dostosowanie asortymentu do potrzeb konsumentów – mówi Artur Czajka.

Dlaczego? Konsumentami kieruje potrzeba bezpieczeństwa w trakcie robienia zakupów. – I my obserwujemy w naszych badaniach i widzą to detaliści, że nabywcy podczas pandemii zmniejszają częstotliwość zakupów. Koszyki są większe, a zatem klienci przebywają dłużej w sklepie. Potrzeba poczucia bezpieczeństwa powoduje, że chcieliby być w markecie jak najkrócej. Półka musi być bardzo czytelna, asortyment musi być dopasowany do konkretnego nabywcy i ułożony w taki sposób, żeby zakupy były łatwe i szybkie – mówi ekspert.

Dodatkowym czynnikiem po stronie konsumentów jest tendencja do oszczędzania.  Przewidujemy, że sytuacja gospodarcza jest dużą niewiadomą. Gospodarstwa domowe zaczynają przyglądać się wydatkom. Poszukują produktów tańszych, marek własnych, opakowań zbiorczych. Asortyment w sklepie musi być dostosowany do potrzeby oszczędności.

- Operatorzy sklepu muszą dostosować się zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, szybkości i wygody zakupów, jak i do asortymentu, który odpowie na nowe wyzwania związane z portfelem – podsumowuje specjalista z GfK.

Artur Czajka będzie gościem podczas Retail & FMCG Congress 2020 - Poland & CEE w Warszawie w pierwszym dniu kongresu (12 października 2020 r.). Weźmie udział w debacie pt.: „Retail in a smart city. Miejsce i rola handlu w ekosystemie miasta jutra”.

 

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także