10.12.2020/09:15

Bezpieczny łańcuch dostaw dzięki technologiom bezdotykowym

COVID-19 to nie tylko test przetrwania w warunkach skrajnych dla społeczeństwa i całego systemu opieki zdrowotnej. Wywiera również ogromną presję na łańcuchy dostaw dystrybutorów i detalistów na całym świecie, czy to z powodu nagłych braków w dostawach, czy wyjątkowo niestabilnego popytu. Technologie bezdotykowe, które digitalizują łańcuchy dostaw, stanowią odpowiedź na te wyzwania i przybierają postać rozwiązań opartych na RFID - mówi Francisco Melo, Wiceprezes i Dyrektor Generalny Avery Dennison Intelligent Labels. Technologia RFID rzuca światło na istniejące „czarne dziury” w łańcuchach dostaw, ponieważ dostarcza wyczerpujące i precyzyjne informacje o zapasach w czasie rzeczywistym, a także umożliwia płynne śledzenie wszystkich produktów - od źródła do konsumenta.

Technologia RFID umożliwia firmom stworzenie cyfrowego odpowiednika dla każdego z elementów fizycznych. Ta unikalna tożsamość cyfrowa zapewnia widoczność każdego oznakowanego produktu w łańcuchu dostaw, praktycznie w dowolnym czasie i miejscu, co pozwala uzyskać nieosiągalny wcześniej poziom przejrzystości i dokładności zapasów. Są to precyzyjne dane w czasie rzeczywistym, zawierające informacje o podróży każdego pojedynczego produktu, łącznie z jego pochodzeniem i historią, od źródła do konsumenta. Znaczenie tego typu rozwiązań jest większe obecnie niż kiedykolwiek przedtem. Jeśli Twój łańcuch dostaw nie spędzał Ci snu z powiek przed kryzysem związanym z pandemią COVID-19, najprawdopodobniej robi to teraz. W ostatniej globalnej ankiecie, przeprowadzonej wśród osób na stanowiskach kierowniczych w obszarach technologii, logistyki, sprzedaży i łańcucha dostaw, ponad 63% respondentów uznało, że pandemia COVID-19 spowoduje, że procesy, zachodzące w łańcuchu dostaw, skupią na sobie jeszcze więcej uwagi (The Avery Dennison Global Panel, March, 2020).

Dane w czasie rzeczywistym stają się kluczowym czynnikiem sukcesu

W czasach przerw w dostawach i zmiennego popytu kluczowe znaczenie ma posiadanie wiarygodnych danych w czasie rzeczywistym, które pokazują poziomy zapasów w różnych lokalizacjach i natychmiast poinformują, jeśli produkt zostanie wstrzymany z powodu zamknięcia granicy lub odprawy celnej. Dostęp do tego rodzaju informacji umożliwia podejmowanie świadomych decyzji dotyczących sposobu i czasu przekierowania zapasów do obszarów, które mają ograniczone zasoby lub w których odnotowano wysoki popyt. Pomaga to również sprzedawcom detalicznym w tworzeniu elastycznych modeli realizacji zamówień w handlu elektronicznym. Oferowanie takich usług, jak wysyłka paczek lub dostawa do domu bezpośrednio z dowolnego punktu w łańcuchu dostaw detalicznych, jest nie tylko kluczem do rozwiązywania problemów związanych z lock-downem; toruje również drogę do bardziej efektywnych strategii omnichannel w przyszłości.

E-commerce będzie się stale rozwijał

Nawiasem mówiąc, przyszłość jest pod tym względem niezwykle ważnym czynnikiem. Podczas gdy pandemia COVID-19 z całą pewnością ma wpływ na obecny rozwój e-commerce, jest więcej niż prawdopodobne, że znaczna część nowych zwyczajów zakupowych pozostanie z nami na dłużej. To zmusza sklepy stacjonarne do wdrożenia lub zintensyfikowania modeli sprzedaży wielokanałowej i bezdotykowej.

Etykiety RFID (materiał partnera)

Strategia omnichannel i technologia bezdotykowa są korzystne dla wszystkich

Dobrą rzeczą jest to, że zarówno strategia sprzedaży wielokanałowej, jak i technologie bezdotykowe otwierają szereg możliwości przed tradycyjnymi sklepami. Podczas gdy strategia omnichannel oznacza przede wszystkim ustanowienie dodatkowego kanału sprzedaży online/e-commerce, technologia bezdotykowa oznacza zwiększenie wydajności i pozytywne perspektywy na przyszłość dla firm działających dotychczas tradycyjnie. Marki oraz sprzedawcy w branży odzieżowej i obuwniczej byli jednymi z pierwszych, którzy odnieśli korzyści z dodania do każdego produktu znaczników cyfrowych opartych na technologii RFID, ale inne branże równie łatwo mogą na tym skorzystać. Oprócz zwiększenia dokładności zapasów i bezpieczeństwa, marki mogą wykorzystywać tego rodzaju inteligentne etykiety po to, by podnieść poziom satysfakcji klientów z ich doświadczeń zakupowych, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i przy zakupach online.

Produkty z etykietą RFID stają się wielozadaniowymi przedmiotami, które generują dane dotyczące zapasów w czasie rzeczywistym, ale także doświadczenia klientów, oferując przewagę cyfrową. Precyzyjna informacja o zapasach umożliwia priorytetową sprzedaż starszych zasobów, np. poprzez dotychczasowe lub nowo tworzone kanały online. I choć paniczne wykupywanie towarów może pozostać nieprzewidywalne, zwiększenie sprawności zdigitalizowanego łańcucha dostaw i uproszczone procesy między dostawcami i sprzedawcami znacznie przyspieszą czas reakcji na nieoczekiwany wzrost popytu.

Wzrost wydajności i higieny za jednym podejściem

To oczywiste, że zarządzanie zapasami pomaga sprzedawcom w skutecznym zarządzaniu dostawami i popytem oraz w priorytetowym traktowaniu zamówień o kluczowym znaczeniu dla biznesu. Mniej oczywiste jest, że technologia RFID oferuje ogromne korzyści pod względem higieny, gdyż umożliwia zliczanie produktów bez konieczności ich dotykania lub ręcznego skanowania.

Produkty znakowane za pomocą etykiet RFID, zwłaszcza z wykorzystaniem technologii o wysokim zakresie RAIN RFID (UHF), można odczytywać zbiorczo. W takich przypadkach można zeskanować bezprzewodowo setki produktów w kilka sekund, a to wszystko bez fizycznej interakcji, potrzebnej do ręcznego liczenia artykułów i do optycznego skanowania etykiet z kodami kreskowymi.

Etykiety RFID na opakowaniach (materiał partnera)

Nie tylko zmniejsza to obciążenie personelu sklepu, ale również pomaga ograniczyć rozprzestrzenianie się infekcji poprzez ograniczenie liczby rąk dotykających produktu. To z kolei rodzi ważne pytanie: czy konsumenci będą martwili się o to, czy produkty nie były wcześniej zwrócone i jeśli tak było, czy są one obecnie bezpieczne w użytkowaniu? To etykieta RFID dostarczy wymaganą widoczność każdego ruchu produktu i jego historię zakupów.

Co niemniej ważne, wymóg stosowania środków zapewniających dystans społeczny będzie wywierał dodatkową presję na sprzedawców detalicznych. Ważne będzie ograniczenie lub nawet wyeliminowanie kolejek poprzez wprowadzenie systemów kas samoobsługowych, lub punktów sprzedaży (POS) działających w oparciu o technologię RFID, co umożliwi ograniczenie kontaktu fizycznego przy obsłudze i szybsze procedury sprzedaży. 

Agenda na dziś: optymalizacja łańcucha dostaw i automatyzacja cyfrowa

Niezależnie od tego, z jakiej perspektywy spojrzymy na obecną sytuację związaną z pandemią COVID-19 i jej wpływ na łańcuchy dostaw oraz zwyczaje zakupowe, nasuwa się kluczowy wniosek: dla detalistów i dystrybutorów nadszedł czas wdrażania najbardziej skutecznych rozwiązań w zakresie digitalizacji łańcuchów dostaw i w ten sposób dostosowanie się do nowej rzeczywistości.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także