28.10.2016/13:49

Białe mięso w duchu czystej etykiety

Choć w tym roku spożycie wędlin nieznacznie spada – do około 2 kg miesięcznie per capita – to rynek wędlin drobiowych rośnie. Już 36 proc. klientów sięga po wędliny paczkowane.

Od kilkunastu lat mamy do czynienia z ciągłym i stabilnym wzrostem spożycia drobiu. Przeciętny Polak zjada rocznie ponad 72 kg mięsa i przetworów mięsnych, z czego aż 27 kg stanowią produkty pochodzenia drobiowego. Chociaż w tym roku spożycie wędlin w Polsce nieznacznie spada (do około 2 kg miesięcznie per capita), to rynek wędlin drobiowych rośnie.

Polak wyprzedza prognozy

Analitycy uważają, że w ciągu najbliższej dekady zapotrzebowanie na białe mięso będzie coraz większe. W Polsce już w 2014 roku udział drobiu w spożyciu mięsa ogółem przewyższył prognozy spożycia w Unii Europejskiej na rok 2024. – Wędliny drobiowe cieszą bardzo dużym zainteresowaniem klientów ze względu na atrakcyjną cenę. Polacy w dużych ilościach spożywają również wyroby wieprzowe. Wołowina, m.in. ze względu na wyższą cenę, nie jest w Polsce zbyt popularna – ocenia Radosław Chmurak, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie Tarczyński.

Drób uchodzi za mięso dietetyczne, bo ma wysoką zawartość białka, a przy tym niską zawartość tłuszczu i cholesterolu. Ma przy tym delikatny smak i jest mniej kaloryczny niż popularna wieprzowina. Nic dziwnego, że producenci, obserwując umacniający się trend prozdrowotny, są przekonani, że znaczenie wędlin drobiowych będzie rosło.

Klient zagląda do księgi

Choć wędliny drobiowe cieszą się dobrą opinią, także i wobec tego rodzaju żywności konsumenci mają coraz większe oczekiwania. Interesują się np. składem i sposobem wytwarzania, np. chcą wiedzieć, ile surowca posłużyło do wyprodukowania 100 g gotowego wyrobu, zwracają uwagę na zawartość fosforanów, kaloryczność, brak glutenu. Detaliści, mając na uwadze te tendencje – i zgodnie z obowiązującymi przepisami – powinni dbać więc o to, by w dostępnym dla klientów miejscu znajdowała się księga produktów zawierająca informacje o składzie oferowanych na wagę wyrobów. Tłumaczenie się, że „księga jest chwilowo niedostępna” lub „gdzieś się zapodziała”, jest niedopuszczalne – przy okazji warto przypomnieć, że sklep, który nie prowadzi księgi produktów, ryzykuje mandatem w wysokości minimum 500 zł!

Nie wszystkie wędliny drobiowe zawierają wyłącznie mięso drobiowe. – Wyprodukowanie dobrej drobiowej wędliny nie jest łatwe ze względu na niską zawartość tłuszczu w mięsie drobiowym. A jak wiemy, tłuszcz jest nośnikiem smaku. Właśnie z tego powodu wędliny czysto drobiowe są zdecydowanie większym wyzwaniem dla technologów niż wieprzowe. Dlatego często do wędlin drobiowych dodawana jest niewielka ilość surowców wieprzowych, co poprawia smak – zaznacza Małgorzata Plichta, dyrektor ds. handlu tradycyjnego w firmie SuperDrob. Wyzwaniem dla producentów jest pogodzenie oczekiwanej przez konsumentów wysokiej jakości z przystępną ceną.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.