20.09.2016/10:29

Biedronka najmocniejsza na wschodzie Polski. A na zachodzie? Zobacz mapę dyskontów!

W polskim handlu z roku na rok rośnie znaczenie sieci dyskontów. Ich wartościowy udział w rynku dystrybucji żywności wynosi obecnie ponad 26 proc. Analiza gęstości sieci dyskontów wskazuje jednak na duże zróżnicowanie w zakresie ich docierania do konsumentów.

Według danych firmy GFK na jeden sklep dyskontowy w Polsce przypada średnio 11 tys. mieszkańców, ale w Warszawie jest to średnio 13,8 tys. mieszkańców, zaś w Poznaniu jest to średnio jedynie 6,3 tys. mieszkańców.

Największe nasycenie dyskontami występuje w średnich miastach, jak np. Ostrołęka, Słupsk, Jelenia Góra, gdzie na jeden sklep dyskontowy przypada mniej niż 5 tys. mieszkańców.

Jednocześnie w Polsce występują też obszary, gdzie na jeden dyskont przypada ponad 50 tys. mieszkańców.

Duże różnice na rynkach lokalnych, np. pod względem dostępności sklepów sieciowych w porównaniu ze sklepami tradycyjnymi, konkurencyjność kanałów, zamożność mieszkańców, oznaczają, iż w ramach prac nad optymalizacją swojej sieci dystrybucji, producenci, jak również sieci handlowe, z powodzeniem mogą docierać do swojego klienta (zarówno B2B, jak i B2C) uwzględniając specyfikę rynku lokalnego.

Mapa przygotowana przez firmę GFK prezentuje wyniki analizy rynku dyskontów. Na mapie kolorem ciemnoszarym oznaczone są województwa, w których na jeden sklepu dyskontowy przypada największa liczba mieszkańców, z kolei kolorem jasnoszarym zaznaczone są województwa o najniższej liczbie mieszkańców na jeden dyskont. Mapa ilustruje istotne dysproporcje w nasyceniu poszczególnych województw dyskontami. Na tzw. ścianie wschodniej na jeden sklep w tym kanale przypada około 20 tys. mieszkańców, podczas gdy w zachodniej części kraju rynek jest zdecydowanie bardziej konkurencyjny i na jeden sklep w analizowanym kanale przypada mniej niż 9 tys. mieszkańców.Wykresy na mapach pokazują liczbę dyskontów w województwach w podziale na Biedronkę, Lidl i pozostałe sieci dyskontów. Tu również widoczne jest duże zróżnicowanie w udziałach poszczególnych sieci na poziomie województw. Na zachodzie kraju konsument ma do wyboru kilka sieci dyskontowych, natomiast na wschodzie w zasadzie tylko dwie, z silną pozycja Biedronki.
Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.