05.03.2021/10:25

Biznes Action w Polsce jest już rentowny! Sławomir Nitek: W 2021r. otworzymy ok 40 sklepów i wejdziemy do kolejnych województw [WYWIAD]

- W 2020 roku otworzyliśmy w Polsce ponad 40 sklepów. W tym roku zamierzamy utrzymać podobne tempo rozwoju, a jeśli sytuacja rynkowa na to pozwoli, będziemy się starali nawet je zwiększyć - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Sławomir Nitek, dyrektor generalny Action Polska

Sieć Action zamknęła 2020 r. ponad 100 sklepami. Jak wyglądają plany rozwoju sieci Action w Polsce na zimę i wiosnę br., czyli na pierwsze 6 miesięcy br.? Ile sklepów sieć  chce otworzyć w całym roku 2021?

W pierwszej połowie 2021 roku stawiamy mocno na zwiększenie obecności w kluczowych miastach w różnych regionach. Będziemy także rozbudowywać sieć naszych sklepów dalej w kierunku północy kraju, wchodząc do województw, w których do tej pory marki Action nie było. Dodatkowo planujemy rozwój w regionach, gdzie jest jeszcze relatywnie mało naszych marketów, np. na Podkarpaciu czy w Małopolsce.

W 2020 roku otworzyliśmy w Polsce ponad 40 sklepów. W tym roku zamierzamy utrzymać podobne tempo rozwoju, a jeśli sytuacja rynkowa na to pozwoli, będziemy się starali nawet je zwiększyć. Sieć Action rozrasta się szybko, ale równie ważna jak liczba sklepów jest dla nas jakość lokalizacji, dlatego bardzo wnikliwie analizujemy różne opcje i wybieramy te miejsca, które mają dla nas największy potencjał ekonomiczny.

Action zapowiadał mocniejsze inwestycje w największych aglomeracjach, a także wchodzenie do kolejnych województw, jak wyglądają plany rozwoju w tym kontekście?

W najbliższym czasie na pewno zwiększymy naszą obecność w dużych aglomeracjach, wchodząc jednocześnie na nowe rynki. Na początku marca zadebiutowaliśmy w Krakowie, a na przełomie marca i kwietnia zainaugurujemy działalność w województwie pomorskim, otwierając sklep w Gdańsku. Wiosną nowe markety Action pojawia się także w Poznaniu i Katowicach, gdzie nasza marka jest już znana.

Plany rozwoju Action uwzględniają też Warszawę – nowy sklep w stolicy powinien rozpocząć działalność jeszcze w pierwszej połowie roku. O szczegółach będziemy informowali na bieżąco.

Jakie czynniki będą sprzyjały Action w rozwoju sieci sklepów w tym roku?

Czynnikiem najbardziej sprzyjającym dalszemu rozwojowi Action w Polsce jest stale rosnąca świadomość oraz rozpoznawalność naszej marki. Wraz z rozbudową sieci sklepów Polacy coraz lepiej poznają nasz asortyment.

Dodatkowo, oferta Action jest postrzegana jako bardzo atrakcyjna ze względu na niskie ceny oraz niezwykle szeroki wybór użytecznych produktów, dopasowanych do bieżących potrzeb klientów. Dzięki temu zainteresowanie naszymi marketami rośnie, zarówno w lokalnych społecznościach, jaki i wśród właścicieli obiektów handlowych. Niejednokrotnie spotkaliśmy się już z zapytaniami, kiedy sklep Action pojawi się w danym mieście.

Wzrasta także liczba naszych fanów w mediach społecznościowych i nie mówię tu tylko o osobach skupionych wokół profilów firmowych, ale także o klientach, którzy prezentują asortyment Action na swoich prywatnych profilach, ponieważ nasza oferta bardzo przypadła im do gustu. Ponadto, na naszą korzyść działa wzrost popularności dyskontów niespożywczych w Polsce.

Czy problemy najemców centrów handlowych są jednocześnie szansą dla Action do wejścia w część dobrze rokujących lokalizacji w galeriach handlowych? Czy łatwiej negocjuje się wysokość czynszów w właścicielami obiektów?

Porównując z innymi formatami, centra handlowe bez wątpienia zostały najbardziej dotknięte przez restrykcje wprowadzane w Polsce w związku z sytuacją epidemiczną. Właściciele i zarządcy takich obiektów poszukują więc nowych rozwiązań, aby ponownie przyciągnąć klientów. Jesteśmy dla nich atrakcyjnym najemcą z kilku powodów. Po pierwsze, generujemy ruch, ponieważ nasza oferta cieszy się dużym zainteresowaniem Polaków, a dodatkowo rośnie popularność dyskontów niespożywczych.

Ponadto dyskonty sprawdzają się zarówno w czasie dobrej koniunktury, jak i w okresie spowolnienia gospodarczego. Po drugie, jesteśmy zaufanym partnerem biznesowym – szybko podejmujemy decyzje i płacimy w terminie. Te wszystkie czynniki są ważne również dla właścicieli parków handlowych i centrów convenience.

Czy w związku z pandemią Action rozważa wprowadzenie dodatkowych formatów sklepów, np. mniejszych placówek dedykowanych mniejszym miastom lub centrom dużych miast, czy ulicom handlowym?

Na ten moment nie przewidujemy takich rozwiązań. Stawiamy na standardowy, sprawdzony format. Powierzchnia sprzedażowa naszych sklepów w Polsce wynosi zazwyczaj 750-850 mkw.

Action zapowiedział na 2021 r. budowę drugiego w Polsce swojego centrum dystrybucyjnego. Obiekt powstanie w Bieruniu w woj. śląskim. Jak wyglądają szczegóły dotyczące tej inwestycji i kalendarz jej realizacji?

Centrum dystrybucyjne w Bieruniu będzie miało podobną powierzchnię do tego, które uruchomiliśmy w 2019 roku w miejscowości Osła i pomieści cały asortyment Action. Nowy obiekt będzie obsługiwał dostawy łącznie do 200 sklepów w Polsce, Czechach oraz Austrii. Jego otwarcie zaplanowaliśmy na jesień.

Obecnie prowadzimy proces rekrutacji pracowników. W nowym centrum dystrybucyjnym zatrudnienie na stałe znajdzie około 300 osób. Dodatkowo około 200 osób będzie przyjmowanych do pracy sezonowo.

Action jest zadowolony z wyników Action za 2020 r.? Jak wygląda prognoza sprzedaży na 2021 r.?

Ubiegły rok, ze względu na trudną sytuację społeczno-gospodarczą na całym świecie, nie był dla nas rekordowy. Wyniki są jednak satysfakcjonujące. Nasza sieć powiększyła się łącznie o 44 nowe markety. Weszliśmy przy tym na zupełnie nowe rynki, w tym do Warszawy, gdzie otworzyliśmy 100. sklep Action w Polsce. Zwiększyliśmy też zatrudnienie o ok. 500 osób.

Polska to jeden z najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków dla Action i jeśli sytuacja epidemiczna nie ulegnie znacznemu pogorszeniu, perspektywy dalszego wzrostu są obiecujące.

Action ma już w Polsce ponad 100 sklepów, przy jakiej skali firma osiągnie w Polsce próg rentowności? Czy pandemia miała istotny wpływ na dochodzenie firmy do break even point?

Przy obecnej liczbie sklepów Action osiągnął już próg rentowności w Polsce. W ubiegłym roku, w wyniku pandemii, musieliśmy nieco zweryfikować nasze plany, ale na szczęście szybko udało nam się powrócić do pierwotnie założonego tempa rozwoju na polskim rynku.

(...)

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • zadowolony klient 05.03.2021

    Fajne sklepy, szkoda tylko że w Poznaniu jest tylko jeden na dworcu.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także