17.05.2022/15:43

Bojkot Auchan nie słabnie. Klientów traci też Leroy Merlin, zyskuje Decathlon

Czy Polacy nadal bojkotują sieci handlowe, które nie wycofały się z Rosji? W marcu wielu klientów zdecydowało się na rezygnację z zakupów w sklepach Auchan i Decathlon. W kwietniu temat bojkotu w mediach nieco przycichł, jednak kupujący o nim nie zapomnieli.

O bojkocie eksperci aplikacji zakupowej PanParagon informowali już w marcu tego roku. Z ich badania wynikało, że udział procentowy paragonów pochodzących ze sklepów Auchan i Decathlon z tygodnia na tydzień spadał. Największy regres w zakupach użytkowników widoczny był w sieci Auchan. W ciągu dwóch tygodni zainteresowanie produktami z tego hipermarketu zmalało niemal o połowę. W sieci sklepów Decathlon spadki nie były aż tak spektakularne jak w przypadku Auchan. Niespodzianką okazał się praktyczny brak działań Polaków w stosunku do sieci sklepów budowlanych Leroy Merlin.

Szczegółowe wyniki poprzedniego badania przedstawia poniższa grafika.

   

Czy w kwietniu bojkot był kontynuowany? Podobnie jak w poprzednim badaniu, eksperci uwzględnili najbardziej zakupowe dni tygodnia, czyli soboty. Najnowsza analiza obejmuje następujące dni: 12.03, 19.03, 26.03 oraz 02.04, 09.04, 16.04, 23.04, 30.04.2022 r. Dane przedstawiają procent liczby paragonów z poszczególnych sklepów w stosunku do liczby wszystkich paragonów dodanych do aplikacji PanParagon. Czy Polacy nadal wstrzymują się od zakupów w sieciach Auchan i Decathlon? Bojkot uwidocznił się również w sieci Leroy Merlin?

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się danym płynącym ze sklepów Decathlon, który pod koniec marca wycofał się z Rosji. Decyzja ta wynikała jednak z problemów z dostawą produktów do tego kraju, co nie miało związku z powszechnym już w Polsce bojkotem.

– Z paragonów wprowadzonych do naszej aplikacji wynika, że na początku kwietnia widoczny był spadek aktywności zakupowej Polaków w sieci sklepów Decathlon. Najmniejsza sprzedaż odnotowana została 16 kwietnia, czyli w Wielką Sobotę. Naturalnym jest, że w dzień przed Wielkanocą zakup rzeczy sportowych i turystycznych schodzi na drugi plan, czego nie powinno się wiązać z bojkotem – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon.

– Warto jednak zauważyć, że już pod koniec kwietnia polscy konsumenci chętniej ruszyli na zakupy do sklepów Decathlon. 30 kwietnia sprzedaż produktów tej sieci osiągnęła nawet lepszy wynik niż w sobotę przed nawoływaniem w Polsce do bojkotu. Może to oznaczać, że Polacy puścili w niepamięć politykę tej firmy w stosunku do chęci kontynuowania swojej działalności na terenie Rosji. Z pewnością jest to też efekt rozpoczynającego się już sezonu biwakowego oraz wyjazdów majowych – dodaje.

Odwrotna sytuacja przedstawia się w sklepach budowlanych sieci Leroy Merlin. W tym przypadku od 9 kwietnia zauważalny jest spadek aktywności zakupowej polskich konsumentów o około 13 proc. w porównaniu do soboty z 12 marca. Może to oznaczać, że Polacy zmienili swój stosunek do tej firmy i wdrożyli w życie działania bojkotujące ten sklep.

– Podobnie jak w poprzednim badaniu największy regres w zakupach użytkowników widać w sklepach Auchan. Porównując dane z soboty z 12 marca do ostatniej soboty kwietnia widać spadek zainteresowania zakupami w tej sieci aż o 51 proc. –  wyjaśnia Antonina Grzelak z aplikacji zakupowej PanParagon.

Warto jednak zauważyć, że w przypadku tej sieci widać delikatny wzrost zakupów w okolicach świąt wielkanocnych, jednak nadal aktywność ta jest mniejsza o 34 proc. w porównaniu z sobotą poprzedzającą działania nawołujące do bojkotu w Polsce.

Szczegółowe dane najnowszego badania przedstawia poniższa grafika.

   

 

Dodaj komentarz

3 komentarze

  • Zdziwiony 18.05.2022

    Na kasie Ukrainki, kupujący z Ukrainy w sklepie... pełno polskich klientów...a Wy tutaj nadal grzejecie temat... komu to służy?

    Czy nadal rząd kupuje gaz z Rosji ? węgiel z Rosji ? jakoś tutaj nie widać bojkotu..? może o tym napiszecie ?...

  • czy to jest 18.05.2022

    W innych supermarketach jak? Takie dane bez szerszego kontekstu to manipulacja. Od kilku lat wzrasta sprzedaż w dyskontach, ale to nie efekt ideologicznego bojkotu tylko ubożenia i przejmowania rynku

  • Pracownik 17.05.2022

    Jakoś nie widać tego. Po sobocie w hiperze gdzie pracuję półki puste a ludzie nie wiadomo skąd się biorą. Ręce dosłownie opadają.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także