11.09.2020/10:37

BP nawiązuje współpracę z operatorem sklepów spożywczych. Kolejna próba po projektach z Piotrem i Pawłem oraz Carrefourem

Na stacjach BP w Polsce pojawi się szyld jednego z operatorów spożywczych - wynika z wypowiedzi prezesa firmy Bogdana Kucharskiego dla ISB News podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Menedżer poinformował, że BP "wkróce wykona kolejny krok", jednak nie zdradził, kto zostanie partnerem projektu. O tym, że BP poszukuje sojuszu z nowym operatorem spożywczym, pisaliśmy już w przeszłości na portalu wiadomoscihandlowe.pl.

Przypomnijmy, że w 2017 r. na trzech stacjach BP - w Warszawie, Poznaniu i Krakowie - pojawiły się szyldy Piotr i Paweł Po Drodze. Polska sieć detaliczna popadła jednak wkróce potem w tarapaty z powodu zadłużenia (do dziś w spółkach tworzących Piotra i Pawła trwają postępowania sanacyjne). Kłopoty detalisty doprowadziły do zerwania współpracy z BP krótko po jej uruchomieniu, mimo iż wcześniej zapowiadano uruchomienie nawet 150 placówek pod logo Piotr i Paweł Po Drodze.

Jeszcze wcześniej, w latach 2011-2012, BP prowadziło podobne testy we współpracy z siecią Carrefour. Pilotaż obejmował 10 placówek i został zakończony, gdyż jego rezultaty się mniej pomyślne od założeń.

Prezes BP Bogdan Kucharski już w 2018 r. w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl, zapytany o to, czy BP będzie szukać kolejnego partnera do podobnego projektu, odparł, że spółka "ma różne doświadczenia z rynków europejskich". - Są rynki, gdzie koncept partnera zewnętrznego przyjął się dobrze, np. Marks&Spencer, ale są rynki, gdzie nie do końca ta oferta jest tak rozwinięta na stacjach. Myślę, że polski rynek cały czas dojrzewa do pełnego wykorzystania potencjału formatu convenience, a my jako BP chcemy być aktywnym i wiodącym jego uczestnikiem - tłumaczył Kucharski.

Przypomnijmy, że remodeling sklepów na stacjach BP na Piotr i Paweł Po Drodze finansowany był w całości przez BP. W umowie, jaką zawarli wówczas partnerzy, obie strony zastrzegły, że w czasie trwania współpracy nie będą rozwijać podobnych projektów z konkurencją.

Zgodnie z pierwotnymi ustaleniami między Piotrem i Pawłem a BP, ta pierwsza firma miała być odpowiedzialna za dostarczanie ok. 350-400 SKU do sklepów Po Drodze, z czego ponad 200 indeksów stanowić miały produkty marki własnej sieci. Odpowiedzialność za resztę asortymentu, czyli 2,5 tys. SKU, jak również za kącik gastronomiczny, pozostawała po stronie BP. Podobnie z obsługą logistyczną sklepów: Piotr i Paweł miał dostarczać produkty jedynie do zewnętrznego operatora logistycznego, z którego korzysta BP.

Dziś "spadkobiercą" Piotra i Pawła jest Spar Group, inwestor z RPA, który wsparł sieć w trakcie trwającego w niej postępowania sanacyjnego (obecnie układ Piotra i Pawła z wierzycielami czeka na zatwierdzenie przez sąd, co pierwotnie miało nastąpić wiosną, jednak z powodu pandemii odwleka się w czasie). Warto podkreślić, że sieć Spar w wielu krajach posiada sklepy działające na stacjach paliw. Nie można więc wykluczyć pojawienia się placówek Spar Expressów na stacjach paliw w Polsce, potencjalnie również na BP.

Gdy pod koniec 2019 r. zapytaliśmy o kwestię sklepów przystacyjnych Roba Philipsona, członka zarządu Spar Group, menedżer odparł: "Na podstawie mojej ograniczonej liczby podróży po Polsce wydaje mi się, że profesjonalizacja sklepów na stacjach jest dla nas ogromną szansą. Wygląda na to, że jest wielu niezależnych przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy na stacjach i potrzebują pomocy czy wskazówek – aby mogli zacząć konkurować z największymi graczami na tym rynku".

- Może to nie być pojedynczy operator stacji paliw, może być ich wielu. Mamy około 5 różnych partnerów, z którymi współpracujemy w Szwajcarii. W RPA współpracujemy tylko z Shell, tam mamy sojusz strategiczny. W Irlandii jest wiele różnych marek, z którymi współpracujemy - zaznaczył Philipson w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl.

Kliknij i zobacz, jak wyglądały sklepy Piotr i Paweł Po Drodze działające na stacjach BP.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także