21.08.2018/10:39

Carlsberg stawia na Chiny. Rosja mniej ważna

Rosja już nie jest największym rynku zbytu dla duńskiego producenta piwa Carlsberg. Koncern skupił się na rozwoju biznesu w Chinach, gdzie rosnąca konsumpcja nakręca zyski koncernu.

Jak podaje serwis newretail.ru, Chiny stały się największym rynkiem zbytu duńskiego koncernu Carlsberg Group, wyprzedzając tym samym Rosję.

Portal powołując się na wypowiedź prezesa firmy Cees 't Harta informuje, że już w 2017 roku wyniki sprzedażowe na rynku chińskim przybliżyły ten kraj do czołówki największych rynków zbytu koncernu. Do tej pory liderem pod tym względem była Rosja, która nie tak łatwo oddaje pozycje pozostając w 2017 roku na pierwszym miejscu ze względu na zysk operacyjny. Jednak od początku tego roku Chiny przodują zarówno pod względem sprzedaży, jak i zysku operacyjnego.

Przychody koncernu w Chinach rosną dzięki międzynarodowym markom takim jak Tuborg, Carlsberg i Kronenbourg 1664 Blanc. Rośnie także sprzedaż kluczowych lokalnych marek.

W Rosji z kolei, liderem jest należąca do Carlsberg Group marka Baltika, która ma 31,4 proc. udziałów w rosyjskim rynku piwa.

Należy podkreślić, że konsumpcja piwa rośnie nie tylko w Chinach, ale i w całej Azji. Jest to kluczowy czynnik wpływający na rozwój biznesu koncernu Carlsberg w tym regionie.

A jak radzi sobie koncern w naszym kraju? W 2017 roku Carlsberg Polska zwiększył swoje udziały ilościowe o 1,9 pp. do 19,6 proc. i wartościowe o 1,5 pp. do 18,6 proc. W tym okresie branża piwna zanotowała nieznaczny spadek sprzedaży – ilościowo o 2,4 proc., wartościowo o 1,3 proc. Co ważne, po raz pierwszy od lat wzrosła cena za litr piwa o 1,2 proc. powodując, że spadek wartości był mniejszy niż wolumenu.

Ulubiony trunek

Piwo to nadal największa wartościowo kategoria wśród artykułów spożywczych i napojów alkoholowych. Według danych Nielsena, w 2017 roku piwo stanowiło wartościowo 13,4 proc. zakupów produktów spożywczych.

Stabilne pozostają też trendy konsumenckie. W 2017 roku największe wzrosty wartościowo zanotowały piwa bezalkoholowe (o 22,9 proc., choć z niskiej bazy 1,9 proc. udziału w rynku piwa) i piwne specjalności (o 16,9 proc., udział w rynku 2,8 proc.).

Wzrost piw smakowych w tym radlerów wyniósł 1,1 proc. w porównaniu do 2016 roku, a ich udział w rynku piwa sięga 7,5 proc. Konsumenci nadal chętnie wybierali piwa bezalkoholowe, sprawiając, że ich sprzedaż od 2015 do 2017 wzrosła wolumenowo o 72 proc. i o 59 proc. wartościowo.

Udział lagerów w rynku piwa wynosi 73,1 proc. Nadal zmniejsza się z roku na rok wartość sprzedaży piw mocnych (o 6,2 proc.), których udział w rynku wynosi 10,2 proc.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.