28.05.2018/11:54

Ceny detaliczne serów żółtych w sklepach będą w tym roku spadać

Spośród serów twardych, zwanych potocznie żółtymi, najwięcej się sprzedaje goudy i edamskiego, choć dużym zainteresowaniem cieszy się też salami i różne odmiany serów szwajcarskich z dziurami. Polacy coraz chętniej kupują również produkty długodojrzewające.

Nie jest tajemnicą, że to cena jest jednym z najważniejszych czynników determinujących wybory zakupowe Polaków. Powoli jednak coraz większą wagę zyskują inne kwestie. Jak wskazuje Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK, w przypadku serów twardych cechą, która mocno wyróżnia ten asortyment, jest przywiązanie konsumentów do wyrobów krajowych. – Równolegle klienci coraz bardziej zwracają uwagę na skład produktów oraz ich szeroko pojętą naturalność – uzupełnia analityk.

Zadbaj o bogaty wybór

Sery żółte stanowią około 30% całego rynku serów, wchodzą w skład podstawowego koszyka zakupowego. To trzecia największa kategoria FMCG. – Polacy uwielbiają sery żółte typu holenderskiego, szwajcarskiego oraz sery wędzone, dlatego to one stanowią trzon naszej oferty.

Mlekovita jest największym producentem serów w Polsce, nie tylko twardych, ale również miękkich. Produkujemy je w różnych formach, m.in. w kawałkach, plastrach, także mierzwionych, lub w formie paluszków czy sera tartego. Dzisiejszy konsument musi mieć duży wybór – mówi Dariusz Sapiński, prezes zarządu Grupy Mlekovita.

Dodaje, że sery twarde są niezwykle odżywcze. – Zawierają dużo białka, wapnia, witamin z grupy B oraz soli mineralnych. W tłuszczu żółtego sera znajduje się pokaźna ilość kwasu linolowego, który ma działanie antynowotworowe i przeciwmiażdżycowe – podkreśla ekspert.

Ceny sera w dół

Ceny detaliczne serów twardych, podobnie jak innych produktów mleczarskich będą w tym roku znajdować się pod wpływem spadających cen mleka i jego przetworów w Europie oraz na świecie. Spadki są notowane od początku czwartego kwartału ubiegłego roku.

– Średnia cena sprzedaży sera edamskiego w krajowych zakładach w marcu br. była o 10% niższa niż w grudniu 2017 roku oraz o tyle samo w relacji rocznej. Podobne spadki były notowane w przypadku pozostałych serów – zauważa Grzegorz Rykaczewski.

Dodaje, że w ślad za spadkiem cen w zakładach obniżyć mogą się ceny detaliczne. Jednak warto tutaj wspomnieć, że na poziom cen w handlu detalicznym wpływ mają również takie czynniki jak koszty pracy oraz energii.

Zaufaj tradycji

Bez względu na wahania cen od lat najlepiej rotującym gatunkiem serów żółtych jest gouda, jeden z najbardziej znanych serów typu holenderskiego. Czy to znaczy, że rynek stoi w miejscu? Niekoniecznie. – Warto wspomnieć o nowym kierunku, który pozytywnie wpływa na sprzedaż. Myślę o czystej etykiecie, czyli trendzie, który rozwinął się w ciągu ostatnich lat na rynku europejskim, a wcześniej na amerykańskim. W obecnych czasach ogromną popularnością cieszą się produkty naturalne – mówi Jacek Wyrzykiewicz, PR & marketing services manager w firmie Hochland Polska. Dlatego coraz więcej firm z branży promuje „czysty” wizerunek marki.

Pokrojone, więc sprzedane

Obecnie konsumenci nie tylko wymagają, żeby ser nie zawierał sztucznych dodatków, środków konserwujących czy wzmacniających smak, ale także, aby był wygodny w użyciu. Dlatego udział produktów konfekcjonowanych i paczkowanych konsekwentnie rośnie.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.