Ciemne strony rynku e-commerce
W tym roku wartość rynku e-commerce powinna przekroczyć 40 mld zł. Bardzo dynamiczny wzrost sektora to dla niektórych przedsiębiorców problem.
Gwałtowne wzrosty oznaczają bardzo wymagającą konkurencję, a rosnącemu jak na drożdżach sektorowi gospodarki będą towarzyszyć mniej lub bardziej spektakularne plajty – zauważa firma Sofort.
Wymagania konkurencyjne wiązać się będą nie tylko z presją na obniżanie cen, ale również pod względem jakościowym. Coraz ważniejszą rolę odgrywają takie czynniki jak: obsługa klientów, sprawność obsługi dostaw i zwrotów, a także nadążania za innymi trendami, które profesjonalizują handel internetowy.
Za szybkim rozwojem rynku e-commerce nie nadąża rynek pracy. Już teraz widoczne są braki kadrowe, które mogą stanowić poważną barierę w rozwoju firm i całego rynku. Aktualnie mówi się nawet o braku kilkudziesięciu tysięcy specjalistów szerokorozumianego IT. W nadchodzącej przyszłości rozwarstwienie to może nawet się jeszcze powiększać. Przed firmami z branży e-commerce stoi bardzo poważne wyzwanie, skutecznego pozyskiwania pracowników.
W ub.r. rynek e-commerce był wart 36 mld zł i odpowiadał za 5 proc. PKB Polski. Szacuje się, że w ciągu najbliższych 5-6 lat te liczby mogą się podwoić.
4