29.09.2022 / 11:56
StoryEditor

Co daje Biedronce i jej pracownikom platforma szkoleniowo-rozwojowa? [WYWIAD]

Zespół projektowy platformy eduAkcja. Od lewej: Dominika Ćmiel, Sebastian Chmiel, Paweł Ciszek, Paula Bandkowska. (HCM Deck)
Jak jednocześnie zwiększać satysfakcję pracowników i przewagę konkurencyjną na rynku? Biedronka postanowiła uczynić rozwój dostępnym dla wszystkich swoich pracowników, bez wyjątku. Narzędziem do wprowadzenia tego celu jest eduAkcja – platforma do szkoleń i rozwoju od HCM Deck uruchomiona dla ponad 70 tysięcy pracowników pod koniec maja zeszłego roku. O tym, jak sprawić, aby szkolenia i rozwój sprawiały radość, pomagały doskonalić się w pracy, wzmacniały więzi z organizacją i usprawniały podstawowe procesy, opowiada Paula Bandkowska, szefowa sekcji digital learning w Biedronce.

Basia Trepkowska, HCM Deck: 24 maja eduAkcja obchodziła rok istnienia. Pomysł na promocję rozwoju i podnoszenia swoich umiejętności wśród wszystkich pracowników w dużej firmie branży handlowej za pomocą platformy rozwoju jest wciąż dość oryginalny. Dlaczego Biedronka zdecydowała się na ten krok rok temu i jaka jest misja eduAkcji?

Paula Bandkowska, Biedronka:

Misją eduAkcji jest egalitarny dostęp do wiedzy dla wszystkich pracowników Biedronki. Nie ukrywam, że pandemia przyspieszyła decyzję o wdrożeniu platformy, myślę jednak, że tak się wydarzyło w większości firm. Jednocześnie żyjemy w czasach szybko postępującej transformacji cyfrowej, także w dziedzinie uczenia się, dlatego digital learning na dużą skalę był już tylko kwestią czasu.
Jesteśmy największym prywatnym pracodawcą w Polsce, zatrudniamy ponad 80 tys. osób, więc dotarcie z szeroką ofertą szkoleń stacjonarnych do wszystkich pracowników jest wręcz niemożliwe, a jednocześnie bardzo nam zależy, aby każdy pracownik, który chce się rozwijać w naszej firmie, nie tylko poprzez awans, miał taką możliwość. Tym bardziej cieszymy się, że w tak krótkim czasie postawiliśmy platformę edukacyjną, która daje nam wiele możliwości: pomaga naszym pracownikom w codziennej pracy, rozwija kompetencje i dostarcza niezbędnych informacji o firmie, działach i projektach. 

 

HCM Deck: W jaki sposób zapewniacie dostęp do platformy i uniwersalność treści wszystkim pracownikom?

Biedronka: eduAkcja jest dostępna z każdego miejsca, na urządzeniach służbowych i prywatnych, zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej. Wiemy, że pracownicy uczą się, jadąc do pracy i z pracy. Zachęcamy ich, aby w trakcie dnia znajdowali krótkie chwile, które mogą wykorzystać na swój rozwój. Staramy się urozmaicać formę w jakiej przestawiamy treści, tak aby odpowiadać na różne preferencje uczenia się. Formę i czas dobieramy w zależności od celu edukacyjnego. HCM Deck pozwala zamieścić formaty, które są dla nas istotne:  szkoleń e-learningowych, video, podcastów, artykułów, pdfów, infografiki.

Zdecydowaliśmy się na podejście, w którym większość materiałów na platformie jest dostępna dla wszystkich użytkowników. Nasi pracownicy często awansują pionowo i poziomo, migrują pomiędzy działami, więc ważne, aby mieli w zasięgu ręki odpowiednie szkolenia, które przygotowują ich do nowej roli. Rzecz jasnatworzymy także programy dedykowane tylko wybranym działom np. Zakupom lub konkretnym grupom pracowników np. uczestnikom programu liderskiego.

 

HCM Deck: Po roku od uruchomienia pracownicy Biedronki zalogowali się na platformę ponad milion razy. W jaki sposób angażujecie wszystkich pracowników do aktywnego korzystania z platformy?

Biedronka: Angażowanie pracowników do aktywnego korzystania z eduAkcji postrzegam jako jedno z naszych głównych działań, więc robimy wiele w tym temacie.

Przede wszystkim zależy nam na budowaniu zaangażowania w sposób organiczny. Nie ukrywam, że działamy na kilku frontach. Po pierwsze staramy się zachęcić każdego pracownika naszej firmy do zalogowania się na platformę i zapoznania się z ofertą edukacyjną, którą nieustannie rozwijamy. Po drugie dążymy do tego, aby nasi pracownicy powracali i regularnie korzystali z platformy, ponieważ sami czują, że otrzymają realną wartość dla siebie i swojego rozwoju.

W swojej strategii stawiamy przede wszystkim na szkolenia e-learningowe szyte na miarę pod konkretne potrzeby merytoryczne wybranych działów. Jak wiemy z badań pracownicy korporacji najchętniej rozwijają się kiedy wiedza, którą otrzymują, pomaga im działać efektywniej na bieżącym stanowisku lub wspiera ich drogę do awansu.

Jesteśmy firmą z branży retail, więc niejako rywalizacja jest wpisana w nasze dna, dlatego organizujemy liczne konkursy z fajnymi nagrodami, w których łączymy zabawę z budowaniem świadomości wokół konkretnego tematu i ciągłym budowaniem postawy rozwojowej.

Nie sposób wymienić teraz wszystkie nasze działania i wydarzenia. Ale mogę wspomnieć, że zapraszamy znanych gości z zewnątrz i tak na przykład Dorota Wellman w ramach inicjatywy „Daj ludziom skrzydła” opowiadała o tym jak niezwykle ważne jest docenienie ludzi, o intencjach i wartościach w komunikacji.
Mamy też świetny autorski serial, który prawdopodobnie pojawi się na You Tube dla publiczności spoza organizacji – „Jestem Świeżoznawcą”, gdzie w ciekawy sposób opowiadamy o wybranych produktach świeżych z Biedronki.

Myślę, że w tym miejscu warto pochwalić się Bankiem Pomysłów, zazwyczaj w HCM Deck znanym jako Wnioski. W duchu filozofii Kaizen chcemy jako organizacja ciągle uczyć się, rozwijać i doskonalić. Bank Pomysłów to miejsce, które daje możliwości do podzielenia się pomysłami do wdrożenia w naszych sklepach, magazynach i właściwie w każdym miejscu w organizacji. Każdy pracownik może zgłosić swój pomysł na usprawnienie, który jest opiniowany na kilku stopniach akceptacji. Narzędzie to aktualnie rozwijamy, tak aby mogło jak najlepiej spełniać swoją rolę.

 

HCM Deck: Czy eduAkcja towarzyszy pracownikowi od pierwszych dni w pracy?      

Biedronka:Tak, każda osoba, która wdraża nowego pracownika ma za zadanie pokazać jak zalogować się do eduAkcji i zaproponować treści, które będę pomocne na etapie wdrożenia. To po pierwsze.

Kolejno pracujemy nad programami onboardingowymi, właściwie po kolei dla wszystkich stanowisk w organizacji. Pracownicy biura w centrali jako pierwsi otrzymali usystematyzowane dzień po dniu szkolenie wdrożeniowe na platformie, co wiemy, że ułatwia zaadaptowanie się w organizacji lub nowym dziale. W tym roku dołączają pierwsze stanowiska operacyjne, m.in. Kierownik sklepu. Niewątpliwie wdrożenie w digitalu porządkuje cały proces, pracownik wie, co go czeka na kolejnych etapach, odznacza zadania, które wykonuje na platformie, ale także te w fizycznym miejscu wykonywania pracy. Kierownik szkoleniowo-wdrożeniowy na bieżąco monitoruje postępy wdrożenia swoich pracowników.

HCM Deck: Czy platforma służy do przekazywania wiedzy przydatnej w pracy pracownikom sklepów i magazynów? W jaki sposób robiliście to wcześniej i co się zmieniło odkąd zaczęliście w tym celu korzystać z eduAkcji?

Biedronka: Oczywiście, tak jak wspomniałam wcześniej, tworzymy szkolenia e-learningowe dla wybranych stanowisk przydatne w codziennej pracy, jak również treści ogólnorozwojowe. Przede wszystkim eduAkcja stworzyła możliwość dotarcia z szeroką ofertą edukacyjną do każdego pracownika w naszej firmie, od osób zarządzających po kasjerów-sprzedawców i magazynierów. Wcześniej polegaliśmy głównie na szkoleniach stacjonarnych, później do naszej oferty szkoleniowej włączyliśmy szkolenia on-line. Jednak zarówno jedna, jak i druga forma ma swoje ograniczenia w postaci trenera prowadzącego, jego czasu; grupa szkoleniowa może mieć tylko określoną liczbę osób; a ze szkoleniami tradycyjnymi wiążą się dodatkowo wciąż rosnące koszty logistyczne. 

eduAkcja promuje samokształcenie, jak również stworzyła możliwość przeszkolenia bardzo dużej liczby osób w krótkim czasie. Na przykład teraz jesteśmy w procesie szkolenia wszystkich pracowników sklepów z RODO. W tym miejscu pragnę dodać, że nasi trenerzy wewnętrzni stworzyli świetne szkolenie, które w niezwykle atrakcyjne, bajkowej formie przedstawia, wymagający temat jakim jest RODO.

Dodatkowo w łatwy sposób możemy wdrożyć nową procedurę – pracownicy nie są zmuszeni czytać kilku stron A4, jak wcześniej, a w zamian obejrzą interaktywną prezentację – co dodatkowo zwiększa zapamiętanie przedstawionych treści.

 

HCM Deck: W jaki sposób pracownicy kadry kierowniczej sklepów korzystają z platformy? Czy mają możliwość z jej pomocą podnosić swoje kwalifikacje i jak ją oceniają?

Biedronka: Niemal 100% pracowników kadry kierowniczej sklepów korzysta z platformy. Kierownicy sklepu właściwie codziennie używają eduAkcji, ponieważ postanowiliśmy zintegrować narzędzia do nauki cyfrowej i przenieśliśmy podręczniki operacyjne do platformy. Mocno inwestujemy w dział Operacji, ponieważ jest sercem naszej organizacji. Myślę, że mogę śmiało powiedzieć, że stanowiska zarządzające sklepem znajdą najwięcej szkoleń dedykowanych swojej roli, a wybrane szkolenia cieszą się bardzo wysoką oceną.

 

HCM Deck: Rok od wdrożenia, jakie najważniejsze cele udało się Wam zrealizować? Jaką wartość biznesową/dla organizacji przyniosło wdrożenie platformy? Jakie zmiany zauważacie w organizacji i jak oceniacie wsparcie HCM Deck jako partnera?

Biedronka: Wdrożenie platformy dla tak ogromnej organizacji było nie lada wyzwaniem. Nie ukrywam, że i teraz w fazie rozwoju eduAkcji, nie brakuje nam wyzwań, chociaż są już nieco innej natury. Oczywiście stała i bliska współpraca Biedronki i HCM Deck szczególnie na początkowych etapach była wręcz niezbędna. Miałam okazję uczestniczyć we wdrożeniu platformy od samego początku, będąc jeszcze wtedy w innej roli. Bardzo dobrze wspominam szereg szkoleń z HCM Deck, która pozwoliły nam szczegółowo zapoznać się ze wszystkimi funkcjami na platformie.

Na rok od wdrożenia platformy mamy zalogowanych 80% wszystkich pracowników Biedronki, co przy naszej skali uważam za duży sukces, a unikalne logowania wciąż rosną.

Nie ukrywam, że mnie osobiście najbardziej cieszy fakt, że wśród osób, które najczęściej korzystają z eduAkcji mamy silną reprezentację sprzedawców-kasjerów, czyli stanowiska, która do tej pory miały bardzo ograniczoną możliwość dostępu do oferty rozwojowej.

W każdym Regionie mamy dedykowanych i zaangażowanych Ambasadorów Rozwoju, którzy promują kulturę uczenia się, platformę i wszystkie nowości, które przygotowujemy. Pracownicy nawzajem polecają sobie najciekawsze treści.

eduAkcja stała się miejscem do dzielenia się wiedzą dla wszystkich działów w firmie. Coraz więcej jednostek kieruje się do naszej sekcji innowacji i rozwoju szkoleń o wsparcie w zrealizowaniu potrzeb edukacyjnych w konkretnych obszarach biznesowych. Taka wspólpraca międzyfunkcyjna przynosi dużą wartość dla całej organizacji. A ja nie mam wątpliwości, że formy uczenia się, które proponujemy, uatrakcyjniają każdą wiedzę i ułatwiają jej wdrożenie.

 

HCM Deck: Jakie ciekawe programy niedawno uruchomiliście na eduAkcji i jakie nowe czekają na pracowników Biedronki w najbliższym czasie?

Biedronka: Ostatnio przeprowadziliśmy inicjatywę „Tydzień Spokojnej Głowy” w ramach projektu „Spokojna Głowa”, który promuje dbanie o dobrostan pracowników. Zaprosiliśmy gości specjalnych, takich jak Natalia de Barbaro, Kamila Rowińska, Marzena Jankowska i Mariola Bojarska-Ferenc. Panie opowiadały o uważności, motywacji, odporności psychicznej, wpływie ruchu i diety na nasze samopoczucie. Przeprowadziliśmy transmisje online, które były dostępne dla wszystkich pracowników, z każdego miejsca.

Na platformie właśnie znalazły się nowe szkolenia e-learningowe: szkolenie z podstawowego słownictwa w sklepie dla pracowników z Ukrainy; szkolenie z rekrutacji dla Kierowników sklepów, w tym symulacja rozmowy rekrutacyjnej. Zaraz będzie dostępne szkolenie z obsługi klienta a także szkolenie ekoZnawcy o oszczędności mediów. I już szykujemy niespodziankę na Boże Narodzenie ?

U nas zawsze dużo się dzieje. Nie brakuje nam pomysłów, potrzeb biznesowych ani zaangażowanych pracowników, którzy chcą budować eduAkcję razem z nami ?

19. kwiecień 2024 09:19