31.08.2018/11:10

Czy Amazon zniszczy niemiecki sektor hurtowy? [ANALIZA]

Amazon zwiększa w Niemczech aktywność w kanale B2B, zapraszając do współpracy małe i średnie hurtownie. Cały sektor hurtowy przechodzi obecnie proces konsolidacji, a aktywność Amazona może ten proces przyspieszyć. Niektóre małe i średnie firmy skorzystają na współpracy z gigantem online, ale wielu innym widmo porażki zajrzy w oczy – to wnioski z raportu firmy LZ Retailytics.

Mniejsze hurtownie niemieckie toczą ciężki bój z rynkowymi liderami Metro AG i Transgourmet (Coop CH), które łącznie generują przychody rzędu 8,3 mld euro – to dane LZ Retailytics. Ponadto należy pamiętać, że zarówno największy niemiecki detalista spożywczy Edeka, jak i Lekkerland, mają własną dystrybucję dla gastronomii. Ci najwięksi raczej nie skorzystają z platformy Amazona, który jest dla nich konkurentem. Ta opcja może być atrakcyjna dla najmniejszych podmiotów, które desperacko poszukują szans na wzrost sprzedaży. Dla wielu z nich już wkrótce pozostanie wybór pomiędzy sprzedaniem się większym firmom a współpracą z Amazonem.

– Dla dużych graczy Amazon raczej nie stanowi zagrożenia. Mają doświadczenie i dużą bazę klientów, co ochroni ich przed szarżą amerykańskiego giganta. Według naszych prognoz, większość obecnych klientów Metro AG i Transgourmet nie przejdzie do Amazona. Są przyzwyczajeni do poziomu obsługi, jakiego ta firma nie będzie w stanie zaoferować, tym bardziej że konkurujący ze sobą dystrybutorzy niemieccy stale podnoszą jakość usług – przekonuje Frauke Vor dem Berge, analityczka detalu, LZ Retailytics.

Zdaniem ekspertki, lepszą grupę docelową Amazon może znaleźć poza klasycznym sektorem HoReCa – to biura i małe kioski, których wiele jest w całych Niemczech. Tego rodzaju podmioty mogą się skusić na ofertę Amazona, jeśli firma zdoła im zaproponować wygodne rozwiązania.

– Jeśli nawet wejście Amazona na rynek hurtowy nie okaże się wielkim sukcesem, może wyeliminować z rynku część najmniejszych podmiotów i przyspieszyć konsolidację kanału hurtowego. Wystarczy, że detalista otworzy sobie furtkę i w kolejnych latach będzie rozwijał ofertę. Jednak w krótkim terminie nie spodziewamy się, by Amazon wstrząsnął całym niemieckim hurtem – podsumowuje Frauke Vor dem Berge.

Źródło: „Will Wholesale be Amazon’s Next Victim in Germany?”, LZ Retailytics

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.