21.03.2018/13:10

Dobre perspektywy dla wzrostu sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w cenach bieżących o 7,9 proc. r/r w lutym wobec wzrostu o 8,2 proc. r/r w styczniu, co było nieznacznie powyżej naszej prognozy (7,8 proc.) i poniżej konsensusu rynkowego (8,0 proc.). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych nie zmieniła się w lutym w porównaniu do stycznia i wyniosła 7,7 proc. r/r.

W kierunku zwiększenia dynamiki realnej sprzedaży detalicznej oddziaływała przede wszystkim wyższa sprzedaż w kategorii "paliwa stałe, ciekłe i gazowe” (8,8 proc. r/r w lutym wobec 1,3 proc. w styczniu). Wzrost sprzedaży w tej kategorii mogą wyjaśniać niekorzystne, w porównaniu do ub. r., warunki meteorologiczne w lutym (silne mrozy), które zwiększały popyt gospodarstw domowych na opał.

Niesprzyjająca pogoda najprawdopodobniej niekorzystnie wpłynęła natomiast na zakupy samochodów – dynamika sprzedaży detalicznej w kategorii "pojazdy samochodowe, motocykle, części” obniżyła się w lutym do 6,9 proc. r/r wobec 17,9 proc. w styczniu.

Pozytywny wpływ na tempo wzrostu sprzedaży detalicznej miał również powrót (po "słabszym” styczniu: spadek o 0,1 proc. r/r) dynamiki w kategorii "żywność, napoje i wyroby tytoniowe” do poziomu (2,6 proc. r/r w lutym) zgodnego z trendem obserwowanym pod koniec 2017 r. Pozostałe segmenty sprzedaży detalicznej nie miały istotnego wpływu na zmianę tempa wzrostu sprzedaży.

- Opublikowane dziś badania koniunktury konsumenckiej wskazują na nieznaczne pogorszenie nastrojów gospodarstw domowych. Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej (WWUK) obniżył się w marcu do najniższego poziomu od grudnia ub. r. Należy jednak zwrócić uwagę, że jego wartość jest nadal znacząco wyższa w ujęciu r/r. Wskazuje to na dobre perspektywy dla wzrostu sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach - – komentuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A.

- Oczekujemy, że wprowadzony od marca br. zakaz handlu w niektóre niedziele będzie miał ograniczony negatywny wpływ na sprzedaż detaliczną. Uważamy, że konsumenci będą kompensowali niedzielny zakaz większymi zakupami w soboty lub korzystając ze sprzedaży internetowej - dodaje ekspert banku Credit Agricole.

W okresie styczeń-luty br. przeciętna dynamika sprzedaży detalicznej w cenach stałych wyniosła 7,7 proc. r/r wobec wzrostu o 7,0 proc. w IV kw. ub. r., co stanowi nieznaczne ryzyko w górę dla naszej prognozy, zgodnie z którą tempo wzrostu konsumpcji prywatnej w I kw. zwiększyło się do 5,2 proc. r/r wobec 4,9 proc. w IV kw. ub. r.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.