08.01.2021/11:57

Empik w tym roku przebije granicę 300 salonów. Sztuczna inteligencja pomaga sieci w otwieraniu nowych sklepów

Na koniec minionego roku Grupa Empik zarządzała siecią 289 salonów w całej Polsce, spośród których 15 to nowe sklepy. Firma zdradziła swoje ambitne plany rozwoju na rok 2021 r., które zakładają uruchomienie ok. 20 nowych salonów, jak również otwarcie 10 sklepów pod szyldem Papiernik by Empik.

Empik zapewnia, że w 2020 r. udało mu się utrzymać tempo ekspansji określone w strategii na lata 2019-2023. To spore osiągnięcie, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że koronakryzys zmusił wynajmujących i najemców centrów handlowych do renegocjacji czynszów.

W 2020 r. Empik skoncentrował się na zagęszczeniu liczby salonów w dużych miastach, równolegle rozwijając sieć o mniejsze miejscowości (powyżej 15 tys. mieszkańców), w których dotychczas nie był obecny lub posiadał pojedyncze sklepy. - Szczególny potencjał widzimy w lokalizacjach w parkach handlowych, a w dużych miastach również bezpośrednio przy ulicach. Jednocześnie nadal stale bierzemy pod uwagę większe obiekty handlowe. Odpowiednio do lokalizacji dopasowujemy wypracowane i sprawdzone już formaty naszych sklepów, tj. standardowy – powyżej 250 mkw., oraz mały – od 150 do 200 mkw. W 2021 roku chcemy też zwiększyć o cztery liczbę salonów w nowoczesnym formacie Future Store - zdradza Cezary Kupiec, dyrektor operacyjny Empiku.

Tylko od 25 listopada do 17 grudnia marka zainaugurowała swoją obecność m.in. w Łęcznej, Nysie i Ostrołęce, otworzyła też kolejne punkty w Wałbrzychu oraz Mławie. Ponadto w 2020 r. Empik zawitał do Jawora i Piastowa (luty), Otwocka, Kołobrzegu i Chojnic (maj), Ząbek (październik) oraz Strzelec Opolskich (listopad). Niezależnie od lokalizacji czy formatu, wszystkie salony Empik są aktualnie otwarte i działają również we wszystkich galeriach handlowych (pomimo obostrzeń narzuconych przez rząd - przewidziano bowiem wyjątek dla księgarni).

Empik chwali się, że w ubiegłym roku jego zespół Data Science opracował i wdrożył innowacyjny model, który przewiduje, jak będą działać sklepy w danych lokalizacjach. 2021 rok przyniesie otwarcia pierwszych salonów, które pojawią się w miejscach wytypowanych przy pomocy zaawansowanych algorytmów. Jak podkreślają przedstawiciele Empiku – zaawansowana analiza pozwala zoptymalizować inwestycje w nowe salony, zwiększając efektywność rozwoju.

- Ten autorski model dostarcza rekomendacji i pomaga zidentyfikować sklepy o wysokim potencjale i wydajności, analizując szereg zależności i moc predykcyjną. Bierze pod uwagę kilkaset czynników – zarówno wewnętrznych, m.in. historię wyników poszczególnych formatów sklepów – oraz zewnętrznych, jak np. dane demograficzne czy geolokalizacyjne. Projekt jest obecnie w fazie pilotażu, jednak już teraz pozwala na oszacowanie danych z dokładnością wyższą o 35 proc. niż w ramach stosowanych wcześniej procesów. Z tego typu pionierskich rozwiązań data science korzystają także pozostałe działy firmy - podkreśla Empik.

2021 r. przyniesie nie tylko nowe otwarcia, ale zarazem zagęszczenie mapy odbioru zamówień i rezerwacji z Empik.com. Już w minionym roku Empik "wystrzelił" w kanale e-commerce, czemu sprzyjała pandemia. Platforma Empik.com notowała dwu-, a nawet trzycyfrowe wzrosty, a oferta przekroczyła w sumie 2,5 miliona produktów – nie tylko w modelu sprzedaży własnej, ale również via marketplace.

Aktualnie za pośrednictwem Empik.com produkty (z 16 kategorii) sprzedaje już 1,6 tys. sprzedawców zewnętrznych.

– Stale pracujemy nad rozwiązaniami, które mają jak najlepiej odpowiadać na potrzeby i preferencje współczesnych konsumentów. Pandemia utwierdziła nas w przekonaniu, że najlepszą drogą do tego celu jest omnichannel. Dlatego też ekspansji sieci stacjonarnej towarzyszy rozwój Empik.com i ścisła integracja obu kanałów, widoczna w praktyce w postaci m.in. usługi ekspresowej rezerwacji czy Premium Pay&Go - podkreśla Cezary Kupiec.

Uruchomiona w ostatnim miesiącu 2020 r. usługa Premium Pay&Go, początkowo obejmująca ponad 40 salonów, to kolejny istotny krok postawiony przez Empik. Dzięki temu rozwiązaniu klienci mogą skanować produkty przy półkach w sklepie stacjonarnym i opłacać je w pełni samodzielnie z poziomu aplikacji mobilnej, bez konieczności podchodzenia do kasy.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • jarock 08.01.2021

    ... a kiedy Jarocin ?

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także