05.10.2016/22:30

Gwałtowny wzrost liczby upadłości w hurcie

We wrześniu wzrosła liczba upadłości firm hurtowych. Według ekspertów jedną z przyczyn problemów hurtowników jest skracanie łańcucha dostaw przez producentów – rosnącą tendencję bezpośredniego docierania na rynek, do sklepów z pominięciem właśnie hurtu.

Jak wyglądał rynek upadłości w Polsce we wrześniu br.? Opublikowano informacje o upadłości 86 polskich przedsiębiorstw wobec 47 we wrześniu ub.r.  Od początku roku opublikowano informacje o 589 tak rozumianych upadłościach wobec 574 w tym samym okresie ub. roku (+3 proc.) Zdaniem ekspertów Euler Hermes rubikon upadłości został przekroczony – ich liczba będzie rosła, nawet w dotychczas lepiej radzącemu sobie pod tym względem sektorze transportu.

Po III kw. mamy już więcej faktycznych upadłości, niż przed rokiem (o 15 przypadków – jak na razie daje to +3%). - Gwałtowny wzrost upadłości nastąpił wcześniej, niż się tego spodziewaliśmy. Problemy dotykają przede wszystkim handlu hurtowego, usług, ale też ostatnio budownictwa, a wkrótce także zapewne transportu – mówi Tomasz Starus, członek zarządu Towarzystwa Ubezpieczeń Euler Hermes.

I wyjaśnia przyczyny takiej sytuacji: - Klienci usług B2B, - np. usług ochrony, sprzątania, doradztwa, obsługi inwestycji etc. - szukają oszczędności, co jest niemożliwe w efekcie wzrostu płacy minimalnej i programu 500+. Usługi korzystały bowiem dotychczas z niskich kosztów pracy, dlatego w tej chwili teoretycznie możliwe są dwa rozwiązania: albo klienci korzystający z tych usług zgodzą się na wyższe ich ceny (mało prawdopodobne – nie są one na tyle specyficzne i łatwo przecież zmienić np. firmę sprzątającą)… albo popyt na te usługi B2B urealni się. Będą one świadczone tylko tam, gdzie to jest rzeczywiście niezbędne (np. dotychczas ochrona służyła wielu podmiotom głównie jako źródło oszczędności na kosztach ubezpieczenia) oraz świadczone będą na wyższym poziomie technologicznym (z jeszcze większym wykorzystaniem urządzeń – np. monitoring etc.). W dłuższym okresie czasu inwestycje w technologie i sprzęt w sektorze usług są niezbędne wobec wzrostu kosztów pracy (ponadto urządzenia są wydajniejsze – nie chorują etc.) – coś, co już mają za sobą m.in. centra logistyczne i magazynowe.

Problem hurtowni ma nie jednej przyczynę, ale cały ich łańcuch: począwszy od koncentracji w samym handlu hurtowym, poprzez przejmowanie handlu detalicznego przez dyskonty i sieci handlowe oraz handel w internecie na deflacji i niskich w efekcie tego marżach kończąc. Niskie ceny i mordercza w wyniku nadprodukcji konkurencja w każdej branży – czy to konsumenckiej (jak żywność) czy inwestycyjnej (jak np. art. budowlane) doprowadziły producentów i dostawców do znacznego ograniczenia zapasów (wszak magazyn to zamrożone środki) oraz skrócenia łańcucha dostaw. Docieranie do odbiorców końcowych – sklepów detalicznych dzięki własnej logistyce, z pominięciem hurtowni pozwala producentom minimalnie podnieść własne marże.

Dodaj komentarz

4 komentarze

  • Magdalena. HURTUM 06.10.2016

    W FMCG widzimy, że hurtownie mają się dobrze. Rozwijają nowe kanały dystrybucji, głównie eCommerce. Obniża to koszty dotarcia do potencjalnych odbiorców i pozwala na konkurowanie z producentami. Zwłaszcza, że nierzadko producenci skupiają się tylko na dużych dostawach, a hurtownie mogą pozwolić sobie na niższe minima logistyczne, a dzięki dotarciu online do zdecydowanie większej rzeszy Klientów, biznes się spina. Zapraszamy zatem branżę FMCG na HURTUM!

  • bakbar 06.10.2016

    wojna cenowa zbiera swoje żniwo

  • Karol 06.10.2016

    Zależy jak hurtownie spojrzą na nowe zasady działania rynku - w końcu nie każdy producent będzie i chciał i miał możliwości na wysyłanie produktów (np. FMCG) bezpośrednio do klienta B2B. Jeśli hurtownie w jeszcze większym stopniu wezmą na siebie konfekcjonowanie wysyłek i dostosują się do potrzeb klientów niskim minimum logistycznym to ja widzę nadal szansę na przyzwoite marże dla hurtowni. Ważne, aby mieć dostęp do wielu producentów lokalnych marek i dbać o różnorodność oferty dla końcowego klienta.

  • kolo 06.10.2016

    a będzie jeszcze gorzej...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.