22.05.2020/08:45

Handel detaliczny: sklepy odnajdują się w nowej rzeczywistości

W 1 kw. 2020 roku Polacy najczęściej robili zakupy w dyskontach i dużych supermarketach. Poprawę zanotowały sklepy małoformatowe, w tym sklepy convenience i małe supermarkety – wynika z danych PKO BP.

Handel w kwartale poprzedzającym pandemię koronawirusa odnotował spadek dynamiki przychodów i poprawę wyniku finansowego. W 1 kw. 2020 roku ograniczenia w przemieszczaniu się, zamknięcie galerii handlowych, limitowanie liczby klientów w sklepach i godziny dla seniorów skutkowały wyhamowaniem sprzedaży detalicznej (0,7 proc. r/r vs 4,2proc. r/r w 4 kw. 2019 roku), w największym stopniu w kategorii „tekstylia, odzież, obuwie” (-13,9 proc. r/r). W marcu silny spadek sprzedaży notowały sklepy nieżywnościowe, natomiast zwiększone zakupy żywności na zapas, artykułów higienicznych, leków i materiałów, służących ochronie przed wirusem, sprzyjały sklepom spożywczym (+2,5 proc. r/r) oraz

aptekom i drogeriom (+8,8 proc. r/r). Konsumenci zmienili zwyczaje zakupowe, rzadziej udając się do sklepów i dokonując większych zakupów. W 1 kw. 2020 roku największym beneficjentem były dyskonty (+15,4 proc.) i duże supermarkety (+12,9 proc.); poprawę zanotowały sklepy małoformatowe (+6,5 proc.), w tym sklepy convenience i małe supermarkety. W najmniejszym stopniu zyskały hipermarkety (+3,2 proc.) oraz tradycyjne sklepy o powierzchni do 40 m kw. (+0,4 proc.).

W najbliższych kwartałach obawy konsumentów związane z utratą pracy lub obniżeniem wynagrodzeń istotnie zmniejszą zakupy dóbr trwałych (meble, rtv, agd), a także ubrań i obuwia. Ruch klientów w sklepach po re-otwarciu galerii był o połowę niższy w stosunku do analogicznego okresu sprzed roku, co przełożyło się na mocny spadek obrotów sklepów niespożywczych. Dynamiczny wzrost e-commerce nie rekompensuje utraty przychodów w czasie lockdownu.

Poważnym obciążeniem dla wyników branży stanowią koszty zapewnienia bezpieczeństwa dla pracowników i klientów (dezynfekcja, rękawiczki, przesłony).

Przychody branży są zależne od skłonności konsumentów do dokonywania zakupów

Rosnące ceny żywności i oczekiwana recesja gospodarcza w Polsce (efekt pandemii) znacząco obniżą konsumpcję prywatną (-2,0 proc. r/r w 1 kw. 2020 roku vs 3,3 proc. r/r w 4 kw. 2020 roku). Spadek wyprzedzającego wskaźnika ufności konsumenckiej w 1 kw. 2020 roku (-1,7 vs 1,7 w 4 kw. 2019 roku) wskazuje na nasilenie się obaw o przyszłą sytuację gospodarstw domowych związanych z możliwością utraty pracy i zmniejszeniem dochodów.

Przedsiębiorcy pesymistycznie oceniają perspektywy m.in. ze względu na spadek przewidywanej ilości sprzedawanych towarów (-2,5 w 1 kw. 2020 roku vs -0,1 w 4 kw. 2020 roku; w kwietniu obniżenie do -65,6).

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.