22.11.2016/07:42

Ile pieniędzy wydadzą Polacy na świąteczne prezenty dla swoich dzieci?

Odsetek rodziców, którzy chcą wydać na bożonarodzeniowy prezent dla swojego dziecka ponad 100 zł, wzrósł z ponad 30 proc. do blisko 50 proc. – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci sklepów Smyk.

Świąteczne upominki Polacy coraz częściej kupują przez internet. Dzieci najczęściej obdarowywane są zabawkami, rośnie jednak popularność książek, gier, puzzli i sprzętu sportowego. Tegorocznym hitem mogą się okazać również interaktywne, zaawansowane technologicznie zabawki. 

– Rodzice kupują dzieciom pod choinkę coraz więcej prezentów i wydają na nie coraz więcej pieniędzy. Średnie kwoty przeznaczane na upominki wzrosły, a rodzice częściej planują kupić prezenty w sklepach z zabawkami – mówi Aleksandra Furman, psycholog, badacz rynku i opinii w Maison & Partners.

Z badania „Postawy i zwyczaje związane z zakupem prezentów gwiazdkowych dla dzieci” przeprowadzonego na zlecenie sieci handlowej Smyk wynika, że ponaddwukrotnie mniej rodziców planuje wydać najniższą kwotę – do 50 zł. Istotnie wzrósł odsetek osób planujących przeznaczyć na prezent ponad 100 zł (z 32 proc. do 48 proc.). Autorzy raportu podkreślają, że wzrost kwot przeznaczanych na prezenty dla dzieci może być związany z poprawianiem się sytuacji finansowej polskich rodzin, a także z narastającymi trendami konsumpcyjnymi.

Najpopularniejszym prezentem świątecznym są zabawki, głównie zestawy klocków (55 proc.), zabawki edukacyjne i muzyczne (41 proc.), zestawy kreatywne do malowania i wyklejania (38 proc.), pojazdy (30 proc.), figurki zwierzątek (27 proc.), lalki i akcesoria (21 proc.), zestawy dla małego majsterkowicza (20 proc.) oraz zabawki pluszowe (19 proc.).

Rodzice zdecydowanie częściej kupują dzieciom również książki, które w ciągu dwóch ostatnich lat ponaddwukrotnie zyskały na popularności. W tym roku pod choinkę wybierze je 48 proc. dorosłych, podczas gdy jeszcze w 2014 roku tylko 20 proc. zdecydowało się na taki prezent. Największe wzrosty dotyczą słodyczy (51 proc. wobec 26 proc. w 2014 roku), puzzli i gier (49 proc. wobec 25 proc. w 2014 roku) oraz sprzętu sportowego, który w tym roku planuje kupić pod choinkę 32 proc. rodziców (wobec 10 proc. dwa lata temu).

Jak wynika z sondażu, 7 na 10 rodziców spodziewa się, że w tym roku ich dziecko znajdzie pod choinką zabawki. Dotyczy to jednak głównie chłopców, ponieważ dla dziewczynek coraz popularniejszym prezentem gwiazdkowym są ubrania. Większość rodziców deklaruje, że przy wyborze świątecznych upominków kieruje się głównie marzeniami dziecka.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.