25.05.2017/13:31

Inteligentne meble sklepowe pomagają w zwiększaniu sprzedaży

Półka, która kontroluje liczbę ustawionych na niej produktów i zgłasza konieczność uzupełnienia braków, to nie pieśń przyszłości, tylko rozwiązanie, które lada chwila pojawi się w sklepach. A to wierzchołek góry lodowej, jaką są inteligentne meble i urządzenia tworzone z myślą o handlu.

Wiele inteligentnych urządzeń tworzonych z myślą o handlu detalicznym zostało zaprezentowanych na targach EuroShop 2017. Były to jednak rozwiązania jednostkowe, jak np. metki RFID, które nie działają na zasadzie kodu kreskowego, tylko elektromagnetycznego wysyłania informacji. Dzięki nim, po naklejeniu na produkty, możliwe jest pominięcie kasy przez klienta. Metki dostarczają też dodatkowych informacji na temat dokładnej lokalizacji produktu i wielkości sprzedaży. W tej chwili jednak są zbyt drogie, żeby można było je umieszczać na produktach, które mają niską cenę.

Inny przykład to inteligentna półka produkowana przez Modern‑Expo, która poprzez popychacze zintegrowane z czujnikami i systemem elektromagnetycznym jest w stanie powiadamiać, ile i jakich produktów znajduje się w danej kasecie. Umożliwia to producentom sprawowanie kontroli nad półką w sklepie. Aby zdobyć informację, jak w poszczególnych sklepach dany towar się sprzedaje i dlaczego lepiej lub gorzej, muszą oni korzystać z sieć przedstawicieli handlowych. – Gdy producent FMCG wstawia do sklepu własne stojaki albo wyposaża półkę, za którą płaci w sklepie, w inteligentne rozwiązania, zyskuje wiele cennych informacji: czy nie brakuje towaru, w jakich okresach występowały niedobory produktów, jaka jest efektywność organizowanych akcji promocyjnych. Dzięki smart półce można uzyskać także wiele danych marketingowych na temat profi lu potencjalnego klienta – wymienia Bogdan Łukasik, przewodniczący rady nadzorczej w spółce Modern‑Expo.

Niższe koszty

Najważniejszą zaletą inteligentnych urządzeń jest to, że dzięki nim można zredukować koszty oraz zwiększyć efektywność działań poprzez prawidłową rotację i wpływanie na to, aby produkt był cały czas dostępny. – Dzięki inteligentnej półce przedstawiciel handlowy będzie jeździł mniej albo tylko do tych punktów handlowych, gdzie pojawiają się jakieś problemy i trzeba zwiększyć efektywność. Poprzez monitoring online i komunikację z taką półką, cały czas będzie miał informację o zapełnieniu regału, o tym, że jest odpowiedni zapas produktów itd. – przekonuje Bogdan Łukasik.

Innym przykładem inteligentnego elementu wyposażenia sklepu jest lodówka na napoje z funkcją geolokacji, czyli ustalenia jej pozycji na mapie. – Producenci napojów kupują tysiące takich urządzeń i rozwożą je po całej Polsce. W pewnym momencie tracą jednak kontrolę, gdzie te lodówki się znajdują. Dzięki geolokacji powiązanej z numerem seryjnym mamy wiedzę na temat producenta, co w razie awarii pozwala zadzwonić do odpowiedniego serwisu. Wiemy też, jaka jest temperatura w lodówce, a dzięki wbudowanej inteligentnej półce – jakie produkty są w niej dostępne – mówi przewodniczący rady nadzorczej Modern‑Expo.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.