28.08.2017/13:42

Jacek Owczarek, Eurocash: Nowe projekty to inwestycja w rozwój w kolejnych 5-10 latach

Grupa Eurocash inwestuje w nowe, innowacyjne projekty i formaty detaliczne, m.in. takie jak: Duży Ben, 1 minute, ABC na kołach, Kontigo, czy projekt „Fresh”. Rozwój nowych konceptów ciągle odbija się negatywnie na wynikach finansowych spółki, lecz jak twierdzą władze firmy dadzą one szansę na szybszy rozwój w perspektywie kolejnych 5-10 lat.

W ciągu ostatnich 2-3 lat Eurocash uruchomił kilka projektów, które pomogą spółce w przyszłości wyprzedzić konkurencję i przyspieszyć rozwój firmy. Dystrybutor testuje takie koncepty jak: Duży Ben (specjalistyczny sklep z alkoholem), 1 minute (sklepy convenience), ABC na kołach (sklepy mobilne) i Kontigo (drogerie), a także dystrybucję świeżych produktów wysokiej jakości do sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez te placówki staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

W I półroczu br. sprzedaż segmentu projekty – w ramach Grupy Eurocash - wyniosła 247 mln zł w porównaniu ze 102 mln zł rok wcześniej, a EBITDA była ujemna i wyniosła -26 mln zł (wobec -15 mln zł w I półroczu 2016 r.).

– Wyniki tych projektów mają negatywny wpływ na rentowność Grupy Eurocash, co jest naturalne na obecnym etapie ich rozwoju. Są to jednak inwestycje niezbędne, aby zapewnić rozwój naszych klientów i Grupy Eurocash w perspektywie kolejnych 5-10 lat. Projekty te stwarzają bowiem naszym klientom – właścicielom niezależnych sklepów w Polsce – dodatkowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami – podkreślił Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

W II kw. 2017 r. Grupa Eurocash dzięki akwizycjom w segmencie detalicznym wypracowała wzrost sprzedaży o 14 proc. i wyższą rentowność brutto. Jednak w tym samym czasie znormalizowany zysk netto spadł o -1 proc. W całym półroczu wzrost sprzedaży wyniósł 12 proc., a znormalizowany zysk netto spadł o -32 proc. Wyniki finansowe spółki zostały obciążone jednorazową rezerwą na potencjalne zobowiązania w podatku VAT.

W II kwartale 2017 r. skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash sięgnęła niemal 6,1 mld zł i była o 14 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2016 r. W całym pierwszym półroczu br. skonsolidowane przychody wyniosły prawie 11,3 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 12 proc. r/r. Głównym motorem wzrostu sprzedaży były przejęcia spółek, a także ekspansja organiczna i rozwój nowych projektów.

Skonsolidowana rentowność brutto na sprzedaży w II kwartale br. przekroczyła 11 proc. i była o 0,55 p.p. wyższa niż w analogicznym okresie 2016 r. Przełożyło się to na wzrost zysku brutto na sprzedaży o 20 proc., do 670 mln zł. Narastająco, za pierwsze dwa kwartały 2017 r. marża brutto sięgnęła 10,8 proc. (wzrost o 0,7 p.p.), a zysk brutto na sprzedaży przekroczył 1,2 mld zł (+19 proc. r/r).

Grupa Eurocash to obecnie największy hurtowy dystrybutor produktów FMCG w Polsce, z udziałami rynkowymi sięgającymi ponad 26 proc. Jednocześnie firma zarządza siecią ok. 14 000 sklepów franczyzowych i własnych pod kilkunastoma szyldami, m.in. Lewiatan, Eko, Delikatesy Centrum, ABC, Euro Sklep, czy Groszek.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.