10.04.2020/13:44

Jakie branże wygrają, a które stracą na koronakryzysie?

Jak wskazują eksperci firmy Coface Poland środki izolacji wprowadzone przez władze ponad 40 krajów (zamieszkałych przed ponad połowę ludności świata) w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa COVID‑19 miały natychmiastowe skutki dla przedsiębiorców.

Jak wskazują eksperci Coface Poland nastąpił wstrząs podażowy nienotowany w czasie żadnego z największych dotychczasowych kryzysów. Ten początkowy wstrząs nie był spowodowany kryzysem finansowym, ale realiami gospodarki: ludzie nie mogą pracować, a przedsiębiorstwa odnotowują zakłócenia w zaopatrzeniu w półprodukty.

Turystyka, hotele, restauracje, ośrodki wypoczynkowe i branża transportowa cierpią z powodu negatywnych następstw, podobnie jak większość specjalistycznych segmentów dystrybucji i sektorów produkcyjnych (z wyjątkiem przemysłu rolno-spożywczego). Wpływ na pozostałe branże usługowe – w tym na telekomunikację, wodociągi i kanalizację – był o wiele mniejszy.

Jak wskazują analitycy Coface Poland wstrząsowi podażowemu towarzyszył równie gwałtowny wstrząs popytowy. Wielu konsumentów rezygnuje z zakupu towarów i usług lub przekłada wydatki na później. Dodatkowo izolacja osłabia poczucie pewności gospodarstw domowych. Najpewniej wstrząs dotknie najbardziej trwałych dóbr konsumpcyjnych, takich jak samochody. Prawdopodobnie praktycznie do zera zostaną ograniczone inne wydatki – np. na tekstylia i odzież czy elektronikę.

Z drugiej strony konsumpcja w przemyśle rolno-spożywczym i farmaceutycznym może skorzystać na tej wyjątkowej sytuacji.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.