24.04.2017/12:30

Jakie jest nowe pokolenie pracowników handlu? – zastanawia się R.Borecki z Netto Polska

- Dzisiaj praca nie jest wartością samą w sobie, a już na pewno nie jest tym elementem naszego życia, któremu jesteśmy skłonni podporządkować na przykład życie rodzinne. Taki stan rzeczy pracodawca również musi brać pod uwagę – mówi w rozmowie z portalem wiadomoscihandlowe.pl Roman Borecki, HR Managerem Netto Polska.

(…)

W jaką stronę będą zmierzały działania rekrutacyjne polskich pracodawców w sektorze handlowym? O pracownika jest coraz trudniej i nic nie wskazuje na to, by miało się to szybko zmienić.

- Czasy, kiedy przedsiębiorca mógł przebierać w kandydatach do pracy odeszły już do przeszłości. W aglomeracjach - Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu czy Trójmieście większość firm z naszej branży ma coraz większe problemy ze znalezieniem chętnych do najbardziej podstawowych zajęć, jakie można wykonywać w handlu (sprzedawca, pracownik magazynu).

Patrząc jeszcze szerzej – z perspektywy regionów – największe problemy ze skompletowaniem kadry mają pracodawcy z północno-zachodniej Polski, skąd dużo łatwiej wyjechać na zachód i północ Europy w poszukiwaniu dobrze płatnej posady. Polscy pracodawcy muszą zatem nie tylko znaleźć odpowiedniego pracownika, muszą także umieć zatrzymać go u siebie.

Kluczowy jest pierwszy rok w firmie i to, jak nowo zatrudniona osoba zostanie wdrożona w zakres obowiązków. Czy będzie czuła wsparcie ze strony bezpośredniego przełożonego? Od takich czynników zależy, czy zwiąże się z pracodawcą, czy z łatwością odejdzie do konkurencji, kiedy tylko nadarzy się okazja. To są obecnie największe wyzwania, przedsiębiorca musi umieć swojego pracownika znaleźć, ale także zadbać o niego nie tylko na polu płac.

Jednak inwestowanie w pracownika, angażowanie całej firmy w dbanie o niego, pociąga za sobą dodatkowe koszty.

- Tak, ale koszty, materialne benefity to nie wszystko. Chodzi także o to, by pracownik wychodził z firmy z poczuciem satysfakcji, by lubił to, co robi. Dzisiaj praca nie jest wartością samą w sobie, a już na pewno nie jest tym elementem naszego życia, któremu jesteśmy skłonni podporządkować na przykład życie rodzinne. Taki stan rzeczy pracodawca również musi brać pod uwagę. Nie ma przecież nic złego w tym, że ktoś chce osiągnąć równowagę pomiędzy sferą zawodową i prywatną.

Z drugiej strony na rynek pracy wchodzi młode, coraz bardziej wymagające pokolenie. Nie chcę generalizować, ponieważ mamy w Netto dużą liczbę młodych i zaangażowanych osób, ale faktem jest, iż z roku na rok podczas naszych spotkań rekrutacyjnych zwiększa się grupa osób zupełnie nieprzygotowanych do pracy, za to z bardzo dużymi oczekiwaniami. Często są to młodzi ludzie, którzy nie mają pomysłu na siebie. Wydaje im się, że pracodawca sam wydobędzie ich ukryte talenty, poprowadzi za rękę. Ale przecież to pracownik musi wykazać chociaż minimum inicjatywy, by móc się w firmie rozwijać.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.