29.06.2020/10:43

Janusz Palikot: Epidemia jest poważniejsza niż zakładaliśmy [WYWIAD]

– Powrót entuzjazmu nastąpi po wakacjach. Zwiększamy sprzedaż przez internet i uruchamiamy nowy projekt. To czas na przegrupowania na rynku i my go wykorzystujemy – mówi Janusz Palikot, biznesmen w branży alkoholowej.

Trzy miesiące temu podczas webinaru na temat Tenczynek Bezalkoholowe mówił pan, że epidemia Covid-19 niewiele zmieni, jeśli chodzi o konsumpcję piwa w skali roku. Czy podtrzymuje Pan to zdanie? Jaka jest dziś dynamika zamówień piwa Tenczynek – rośnie, spada?

Epidemia okazała się poważniejsza niż zakładaliśmy i trwa wciąż trochę dłużej. Na szczęście to się tylko częściowo odbiło na naszej sprzedaży, gdyż my mało sprzedajemy w pubach. Lipiec powinien być pierwszym miesiącem normalnej sprzedaży. Czerwiec jest lepszy od maja a maj był lepszy od kwietnia. Niestety wciąż to jest poniżej planu.

Fatalne były decyzje rządu dotyczące zamrożenia całego kraju, których nie braliśmy pod uwagę na początku marca. To uderzyło prawie w całą gospodarkę. Tym niemniej branża alkoholowa może najmniej to odczuła. Powrót entuzjazmu nastąpi po przejściu kolejnej fali jesiennej i po wakacjach. Zwiększamy sprzedaż przez internet i uruchamiamy nowy projekt. To czas na przegrupowania na rynku i my go wykorzystujemy.

Czy prognozowana przez Pana stopa zwrotu 50% w ciągu trzech lat z inwestycji Tenczynek Bezalkoholowe nie jest w obecnej, pandemicznej sytuacji mocno przeszacowana?

Podtrzymuje prognozę dla Tenczynek Bezalkoholowe, bo zakładaliśmy rozpoczęcie sprzedaży w przyszłym roku. Dostawa maszyny jest planowana na grudzień/styczeń. Następny sezon będzie już po pandemii. Wszystko na to wskazuje.

Jakie są perspektywy i podstawy finansowe spółek związanych z Browarem Tenczynek; w sprawozdaniu finansowym za 2018 rok Manufaktura Piwa Wina i Wódki miała bardzo wysokie straty: ponad 18 mln zł...

Rok 2018 to był rok zakupu browaru i inwestycji. Kwota straty odpowiada naszym inwestycjom. Rok 2019 był o wiele lepszy. Mieliśmy ponad dwukrotny wzrost sprzedaży. Ten rok będzie pierwszym rokiem z zyskami. Mimo pandemii.

Z jednej strony mocno podkreśla Pan odrębność trzech spółek: Manufaktury Piwa Wina i Wódki, Tenczyńskiej Okovity, Tenczynek Bezalkoholowe – z drugiej strony ich sukces jest w dużej mierze oparty na synergii. Czy jedno nie wyklucza drugiego?

Spółki Bezalkoholowe i Okovita mają swój własny profil i własne cele. Oczywiście wykorzystują one ogromny potencjał produkcyjny w browarze, ale to właśnie jest ta synergia bez utraty odrębności.

Jak przebiega proces zakupu sprzętu do destylacji, dealkoholizacji i domków piwnych?

Alembiki do Okovity zamówione i są w produkcji. Dostawa w sierpniu. Zgodnie z planem a nawet trochę szybciej. Bardzo dobrze idzie sprzedaż rezerwacji beczek – już ponad 130. Okovita będzie miała zysk już w pierwszym roku działalności i jako pierwsza spółka „crawd” wypłaci dywidendę w przyszłym roku. Czyli w pierwszym roku działalności. Urządzenie do dealkoholizacji zamówione, a dostawa grudzień/styczeń. Domki piwne w projektowaniu. Zakończenie projektowania w lipcu.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • freedom 30.06.2020

    Wirus a raczej zaraza jest przede wszystkim w Warszawce, na Wiejskiej i w sąsiedztwie, myślę, że szczepienie nic nie da, bardziej widziałbym totalną izolację na wiele lat, jest szansa, że nie będzie się rozprzestrzeniać

  • KKND 29.06.2020

    facet ma pecha i w polityce i teraz z powrotem do FCMG trafił na kryzys szczególnie widoczny w obszarze sprzedaży impulsów i dóbr premium

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.