10.01.2022/17:10

Biedronka zwiększa wymagania dotyczące marek własnych. Justyna Szymani: Nie kupujemy produktu tylko ze względu na cenę [WYWIAD]

Marki własne w Biedronce dostosowane są do polskiego konsumenta. - Jeronimo Martins otworzyło Biedronkę w Polsce jako dyskont. W Portugalii nigdy nie prowadziło dyskontów, za to w Polsce firma opracowała cały koncept sklepu od nowa.  Biedronka nie kopiuje rozwiązań firmy matki, co jest standardem w innych firmach - mówi portalowi wiadomoscihandlowe.pl Justyna Szymani, dyrektor działu rozwoju jakości i kontroli marki własnej w sieci Biedronka.

Pani Dyrektor, mam nadzieję, że pomoże nam pani zrozumieć to, co się dzieje w marce własnej od strony jakości i budowania oferty. Dlaczego miałbym pójść do Biedronki, a nie do Lidla czy do Aldiego, żeby zrobić zakupy i kupić państwa marki własne?

Jest pewna charakterystyczna cecha działań Biedronki, która powoduje, że zyskujemy akceptację konsumentów. Ma ona przełożenie na różne aspekty działania firmy, począwszy od asortymentu marki własnej, a przechodząc przez całą organizację sieci.

Jeronimo Martins otworzyło Biedronkę w Polsce jako dyskont. W Portugalii nigdy nie prowadziło dyskontów, za to w Polsce firma opracowała cały koncept sklepu od nowa, dlatego tutaj wszystko było i jest dostosowane do lokalnego konsumenta.

Procesy w Biedronce są ciągłym, nieustannym testem na wszystkich możliwych płaszczyznach: logistycznych, personalnych, layoutowych, asortymentowych i również w markach własnych. Biedronka nie kopiuje rozwiązań firmy matki, co jest standardem w innych firmach. Nie mamy odpowiednika modelu biznesowego w firmie matce, więc w Polsce duża uwaga jest skupiona na lokalnych rozwiązaniach. Nie ma wewnętrznej presji na kopiowanie tego, co już ktoś wymyślił. Oczywiście czerpiemy z wieloletniego doświadczenia Grupy, ale jest to bardzo selektywne. Biedronka jest tworzona przez Polaków dla klientów w Polsce.

Drugim argumentem, już w kierunku samej marki własnej i jej jakości jest to, że w Biedronce od zawsze jakość była oddzielona od zakupów, w takim rozumieniu, że dział zakupów nie kupi żadnego produktu marki własnej bez zielonego światła ze strony działu jakości. Mówimy i o recepturze produktu, i o warunkach produkcji oraz o wszystkich wymaganiach co do składu. Nie stosujemy zasady, że kupujemy produkt tylko ze względu na dobrą cenę. W moim dziale takie aspekty mnie nie interesują. Nie wiem, w jakiej cenie są propozycje, które rozważamy.

To bardzo często eliminuje problem, z którym zmaga się wiele sieci handlowych.

Tutaj sprawa jest bezdyskusyjna. I moim szefem, i szefem dyrektora Działu Zakupów jest jeden dyrektor generalny. Nie ma podwładności, więc możemy spokojnie podejmować decyzje biorąc pod uwagę cechy jakościowe produktu oraz cechy zdrowotne. Dopiero produkt, który ze strony jakości ma zielone światło, podchodzi do negocjacji cenowych.

Ale to znaczy, że nie ma na tej linii konfliktów? Skoro dla Pani się nie liczy cena, czy dział kontroli jakości przedstawia kilka wariantów danego produktu działowi zakupów do dalszych negocjacji?

Tworząc produkt marki własnej określane jest również jego pozycjonowanie. Dział Zakupów analizuje trendy rynkowe i określa rozwój asortymentu poprzez konkretne produkty. Potem mój zespół wskazuje, jakie cechy powinien posiadać nasz produkt. Powinien on być w jakości najlepszej na rynku, a minimum na poziomie rynku. I nie jest to strategia działu jakości, a Biedronki. Warto dodać że już od dekady w Biedronce są dwa działy jakości – jeden odpowiada za markę własną, a drugi jest skupiony na produktach świeżych typu owoce, warzywa, mięso, ryby, pieczywo oraz całokształt obszaru bezpieczeństwa żywności.

Ciąg dalszy rozmowy - na kolejnej stronie.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • Biedronka 11.01.2022

    A my właśnie uwielbiamy biedronkę tam są bardzo dobrej jakości produkty itd

  • No niestety nadal nie bardzo wierzę w Biedronke 11.01.2022

    Trudno uwierzyć w słowa które tutaj się znalazły w tym artykule. Prawdą jest że na początku, w zasadzie też do teraz produkty własne są słabej jakości w Biedronce. Dalej bez porównania dla mnie najlepiej wypada Lidl, czyli pozostaje nadal najlepszy pod względem jakości produktów własnych. Aldi niektóre swoje własne produkty w niektórych kategoriach ma słabe, inne są w porządku - tutaj minus dla Aldi pod tym względem w niewielkim stopniu. Biedronka przeważnie co kupiłem, sprawdziłem z ich produktów własnych było najsłabsze, najgorsze - trzeba było to odrzucić, wyrzucić na straty > taka jakość tych produktów własnych do spożycia przeważnie z Biedronki. No niestey Lidl przebija Was pod każdym w zasadzie względem wśród dyskontów...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także