28.11.2016/13:00

Kamila Kaliszyk, dyrektor Mastercard: Omnichannel to dziś konieczność!

Rozmowa z Kamilą Kaliszyk, dyrektorem ds. rozwoju rynku i akceptacji kart płatniczych w polskim oddziale Mastercard Europe

Płatności bezgotówkowe, płatności zbliżeniowe, płatności mobilne… Coraz częściej mówi się o nich w kontekście rozwoju handlu. Jak, w porównaniu do innych państw europejskich, przedstawia się pod tym kątem polski rynek?
W Polsce nadal króluje gotówka. Według różnych danych, za jej pomocą klienci indywidualni realizują około 70-80 proc. wydatków, podczas gdy w innych krajach, np. skandynawskich, 80 proc. transakcji ma charakter bezgotówkowy, przy czym w Danii jest to aż 90 proc. Tymczasem gotówka – z punktu widzenia detalistów – jest czasochłonna i droga. Dlaczego? Czas jej obsługi jest nawet dwukrotnie dłuższy niż w przypadku transakcji wykonywanych kartą, zwłaszcza w technologii zbliżeniowej, gdzie cały proces trwa maksymalnie 12 sekund. Nie dziwi więc, że bezgotówkowe płatności zbliżeniowe podbijają serca polskich konsumentów.

Według danych NBP, na koniec II kwartału 2016 roku 77 proc. wydanych kart pozwalało na takie regulowanie należności. Do końca roku może ich być ponad 90 proc. Warto też zwrócić uwagę na fakt, że około 85 proc. terminali akceptuje płatności zbliżeniowe, a ponad 60 proc. transakcji kartami płatniczymi Mastercard jest realizowanych w ten sposób. Jeśli chodzi o koszty używania gotówki, to związane są one z jej sortowaniem, pakowaniem, transportem i ubezpieczeniem.

W 2012 roku dr Jakub Górka z Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadził badanie, z którego wynika, że w ciągu miesiąca mały przedsiębiorca może zaoszczędzić około 4-5 godzin na obsłudze obrotu bezgotówkowego w stosunku do obrotu gotówkowego. To czas, który może poświęcić na rozwój swojego biznesu, a nie na funkcje operacyjne związane z samą formą płatności, co oznacza, że warto rozwijać obrót bezgotówkowy.

Jakie zmiany na rynku płatności, z punktu widzenia detalisty, można uznać za najistotniejsze w ostatnim czasie, a jakie zajdą w najbliższej przyszłości?

Jesteśmy bardzo otwarci na nowe technologie. Szybko je absorbujemy, co detaliści powinni brać po uwagę. Wysoki poziom usmartfonowienia [inteligentne telefony posiada ponad 60 proc. Polaków – red.] ma odzwierciedlenie w nawykach zakupowych. Średnio konsument spędza dwie godziny dziennie na przeglądaniu internetu w celach zakupowych. I coraz częściej robi to w swoim telefonie. Z tegorocznych badań Mastercard wynika, że na tle innych krajów Polska wypada bardzo dobrze, jeśli chodzi o dostęp do internetu, wyposażenie w urządzenia mobilne i korzystanie z zakupów internetowych.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.