22.06.2018/11:09

KE promuje platformę ODR, służącą do szybkiego rozwiązywania sporów z e-sprzedawcami

Komisja Europejska prowadzi kampanię promującą platformę ODR (Online Dispute Resolution – Internetowe Rozwiązywanie Sporów), która umożliwia szybkie i tanie złożenie skargi na e-sprzedawcę z Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Konsumenci, którzy zawarli umowę kupna z e-sklepem z Polski, innego kraju Unii Europejskiej oraz Norwegii, Islandii i Liechtensteinu, mogą w przypadku sporu z e-sprzedawcą złożyć skargę, korzystając ze specjalnej platformy ODR, którą obsługuje Komisja Europejska. Platforma ODR to portal internetowy, dzięki któremu można bez wychodzenia z domu rozwiązać spór z e-sprzedawcą. Jest łatwa w obsłudze, zadaniem konsumenta jest jedynie wypełnienie formularza w języku polskim. Sprawy prowadzą niezależne podmioty, uprawnione do rozwiązywania sporów.

E-sprzedawcy mają obowiązek zamieszczania na swoich stronach internetowych linku do platformy ODR oraz adresu e-mail, za pośrednictwem którego można się z nimi kontaktować. Ten obowiązek ciąży na nich także wtedy, gdy nie zgadzają się na rozwiązanie sporu tą drogą.

Komisja Europejska sprawdzała, czy e-sklepy zamieszczają linki do platformy ODR. Zrobiło tak 30 proc. spośród 20 tys. sprawdzonych stron w całej UE. Badanie trwało od 1 czerwca do 15 lipca 2017 r. 34 proc. badanych stron internetowych polskich przedsiębiorców zawierało wymagany link. W Niemczech było to aż 66 proc., w Austrii 47 proc., w Danii 44 proc., na Słowacji 37 proc.

Polska dołączyła do platformy ODR w momencie opublikowania pierwszego podmiotu uprawnionego z Polski, czyli 23 marca 2017 r. Obecnie na portalu jest dziewięć podmiotów z Polski: Arbiter Bankowy, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Rzecznik Finansowy, Stowarzyszenie Praw Pasażerów Przyjazne Latanie, Rzecznik Praw Pasażera przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, Inspekcja Handlowa, Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, Izba Gospodarki Elektronicznej.

Komisja Europejska prowadzi kampanię promującą platformę ODR. Zwraca uwagę, że e-sprzedawcy, którzy zarejestrują się na niej i zgodzą się na polubowne rozstrzyganie sporów, zyskują wizerunkowo, pokazując swoim klientom, że przestrzegają wysokich standardów obsługi klienta. Ponadto, zarejestrowane e-sklepy będą mieć pewność, że wszelkie skargi wprowadzone za pośrednictwem platformy trafią na ich adres e-mail. W ten sposób mogą zapewnić płynniejszą obsługę, a skargi klientów nie będą bez potrzeby trafiać do sądów.

W niektórych krajach ze strony tej mogą korzystać także sprzedający, którzy chcą złożyć skargę na konsumenta w związku ze sprzedażą towaru lub usługi dokonaną przez internet.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.