24.10.2016/13:28

Koniec opłat „półkowych” w handlu coraz bardziej realny

Dotychczasowy przebieg procesu legislacyjnego kontrowersyjnego projektu ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi nie pozostawia złudzeń, że kary za dodatkowe usługi w obrocie produktami spożywczymi mogą stać się wkrótce faktem.

Przeciwko odrzuceniu projektu w pierwszym czytaniu głosowało 408 posłów, a sam projekt, z uwagi na ilość uwag go dotyczących, został skierowany do prac w podkomisji. Również w poprzedniej kadencji proponowano podobne rozwiązania, ale tym razem rząd wydaje się bardziej zdeterminowany do wprowadzenia ich w życie. Intensywne prace w sejmie trwają, a z uwagi na krótkie 6 miesięczne vacatio legis przedsiębiorcy z branży już zaczynają podejmować pierwsze kroki w celu przystosowania się do nowej rzeczywistości.

Zmienić ma się dotychczasowy sposób walki z czynami nieuczciwej konkurencji w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Oprócz istniejącego mechanizmu w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, proponowane jest wprowadzenie odrębnej ustawy w celu wyeliminowania „z łańcucha dostaw surowców rolnych i żywności stosowania nieuczciwych praktyk handlowych”. W związku z czym w projekcie ustawy zaprezentowano definicje nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej oraz przykładowy katalog czynów, które wypełniają znamiona nieuczciwego wykorzystania przewagi kontraktowej.

Definicja ma charakter otwarty, a więc wszystko, co zostanie uznane przez Prezesa UOKiK za nieuczciwe wykorzystanie przewagi kontraktowej, może zostać zakazane i obłożone sankcją w wysokości do 3% obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary, nawet jeżeli działanie było nieumyślne. W uzasadnieniu projektu wyjaśnia się, że może chodzić m.in. o opłaty za powierzchnię ekspozycyjną i sprzedażową, opłaty za usługi reklamowe, opłaty za przeprowadzenie akcji okolicznościowej, opłaty za przekazywanie informacji o sprzedaży wyrobów w poszczególnych placówkach handlowych, opłaty z tytułu otwarcia nowej placówki nabywcy, opłaty za brak zwrotów produktów, opłaty za koszty utylizacji produktów, opłaty warunkowe lub bezwarunkowe, opłaty logistyczne, opłaty za elektroniczną wymianę dokumentów handlowych lub finansowych oraz upusty do publikowanych katalogów, upusty zakupowe czy upusty promocyjne.

Rozwiązaniem mającym zagwarantować skuteczne wyeliminowanie nieuczciwych praktyk z rynku będzie ochrona zgłaszającego przedsiębiorcy przed identyfikacją przez kontrahenta. Oznacza to, że każdy przedsiębiorca, który podejrzewa, że wobec niego nieuczciwie stosowana jest przewaga kontraktowa, będzie mógł to zgłosić do Prezesa UOKiK, który prowadził będzie czynności z urzędu.

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Rob 24.10.2016

    Chyba gorzej to już nie będzie. Sieci się rozbisurmaniły okropnie, czy krajowe czy zagraniczne, w nosie mają dostawców.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.