01.04.2020/09:02

Koronawirus skonsoliduje rynek handlowy. Kto zostanie, kto nie przetrwa? [OPINIA]

Coraz częściej pojawiają się głosy, że jeśli epidemia koronawirusa potrwa dostatecznie długo, na rynku szybko postępować będzie konsolidacja. Niektóre słabsze sieci mogą jej nie przetrwać. Specjalnie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl Tomasz Szacoń, właściciel firmy doradczej RetailPoland Consulting LTD, wytypował po trzy sieci detaliczne – hipermarkety, dyskonty, drogerie i elektromarkety – które w jego opinii mają największe szanse przetrwania głębokiej konsolidacji, którą mogłaby wywołać przedłużająca się epidemia w Polsce.

Tomasz Szacoń wytypował w poszczególnych kanałach detalicznych – hipermarkety, dyskonty, drogerie i elektromarkety – sieci z największymi szansami na przetrwanie głębokiej konsolidacji, gdyby taka miała się zdarzyć w następstwie długotrwałej i zataczającej szerokie kręgi epidemii koronawirusa.

Hipermarkety

Hipermarkety od jakiegoś czasu już się konsolidują. Auchan jakiś czas temu kupił Real, zyskał kluczowe lokalizacje w dużych miastach i niejako przejął konsumentów, przyzwyczajonych do zakupów w tych miejscach. To obecnie bodaj najmocniejszy gracz w tej kategorii.

E.Leclerc nadrabia decyzjami lokalnymi. Jest centrala zakupowa, ale lokalnie też można handlować. Dlatego dyrektor hali na wschodzie Polski może zadecydować o innych asortymencie niż ten w centrum Warszawy. To sprzyja dobremu dostosowaniu się do lokalnych potrzeb.

Carrefour zaczął rozwijać swój marketplace na tym samym „silniku” co Empik, jednak obecnie, zdaje się, ten projekt jest w fazie stagnacji. Carrefour aktywnie szuka rozwiązać food-tech`owych, testując sprzęty do sprzedaży FMCG – Coolomat, smartcart i inne startupy mają szansę rozwijać się dzięki powołaniu Carrefour Retail Lab.

Każdy z tych trzech graczy hipermarketowych czuje rynek i lepiej lub gorzej próbuje penetrować sprzedaż internetową. Mamy jeszcze Tesco, które staje się coraz mniejsze i to chyba pierwsza sieć która na coronavirusie polegnie. Jeśli mielibyśmy umieścić na podium trzech graczy, to właśnie ci zostaną na rynku:

  1. Auchan,
  2. Carrefour,
  3. E.Leclerc.

Dyskonty

Polacy pokochali zakupy z palet i kartonowych pudełek. Sytuacja w kanale dyskontowym jest nieco bardziej złożona. Na rynku rządzi Biedronka i raczej nikt jej nie zaszkodzi. Mają silne korzenie, mają inne spółki w Portulagii i Brazyli, ale to Polska przynosi Jeronimo Martins 67 proc. obrotów. Są największym polskim prywatnym pracodawcą, zatrudniającym ponad 65 000 ludzi.

Biedronkę goni sieć Lidl wraz z Kauflandem – obie spółki należą do Grupy Schwarz – a także Netto oraz Dino. Duńskie Netto rozwija się, ale brakuje im jakiegoś lewara, żeby zdobywać całą Polskę. Takim lewarem dysponuje natomiast sieć Dino z Krotoszyna. Akcje tej spółki na GPW są już obecnie więcej warte niż walory banku PKO. Menedżerowie Dino zdecydowanie wiedzą, jak się rozwijać i skąd brać finansowanie. Co ciekawe, hybrydę supermarketu z dyskontem próbuje rozwijać Stokrotka Optima. Stokrotka wyraźnie jest na dobrej fali. W ciągu dwóch lat zyskali dwa nowe centra dystrybucyjne, a w 2019 roku planowali otworzyć 200 nowych sklepów.

Dodaj komentarz

13 komentarzy

  • gatez187 31.05.2020

    Zgadzam się z wami. Me jest jednym z tych sklepów gdzie wiedzą jak się zachowywać i jak to wszystko przetrwać.

  • beniowy 30.04.2020

    Szczególnie teraz widać jak dobrze radzi sobie media expert. Ruch pewnie taki jak przed świętami, dodatkowo trudne warunki, a wysyłają w terminie wszystko

  • ememens 30.04.2020

    Dokładnie. Mądry to będzie wiedział jak działać. Sklepy takie jak ME będą się trzymać dobrze dopóki zachowują wszelkie zasady związane z wirusem.

  • Pold 28.04.2020

    akurat tu bym sie nie martwila ze np takie media expert na pewno zostanie bo to jest polski zaufany sklep

  • yenowa 22.04.2020

    No trzeba sie dostosowac niestety, media expert np od razu wbiło się w sytuacje, bezdokykowe dostawy, zamawianie przez tel wszystko w pelni online i bez kontaktu..a kto sie nie dostosowuje..ten znika..taka prawda

  • opos 19.04.2020

    Moim zdaniem wygrają te firmy, które najszybciej wprowadziły rozwiązania sprzyjające bezdotykowym dostawom. Wspomniane niżej jedzenie oraz sklepy elektroniczne typu media expert (który chyba nawet poszedł o krok dalej i umożliwia zamawianie nie tylko przez internet, ale też przez telefon).

  • Ozon 15.04.2020

    Rynek sam siebie może ogarnąć, jedzenie jest na dowóz tak samo jak sprzęt elektroniczny. Natężenie zamówień jest jak przed świętami bożego narodzenia, także trzeba być cierpliwym. Ale to też różnie bywa. Odkurzacz z media expert zamawiany w nd, właśnie do mnie przyjechał, 2 dni pracujące to imponujący czas dostawy teraz.

  • maciek 02.04.2020

    Biedronka zatrzęsła rynkiem aptecznym - jak można opowiadać takie bzdury. Wiedza eksperta żenująca.

  • waldo 02.04.2020

    @kazik8 sa i beda na pewno promki jeszcze dlugo moim zdaniem.

  • panko 02.04.2020

    Dobrze, ze ludzie zaczeli w polskich sklepach kupowac (mowie o ME oczywiscie). Teraz naszych trzeba wspierac jak nigdy dotad.

  • Kazik8 02.04.2020

    No me np. ma dobrą ofertę sklepu internetowego, można zamówić bezdotykowo wszystko ogarnąć, do tego nadal są promocje na niektóre rzeczy.

  • Jan 02.04.2020

    Panie Prezes,
    Proszę podać wiarygodne informacje w swoim artykule prasowym
    n.p. Jeronimo Martins nie ma spółki w Brazylii.
    Mają takie sieci sklepów, ale w Kolumbii o nazwie ARA
    Radzę sprawdzić źródła informacji

  • gryfit 01.04.2020

    jestem pelen podziwu jak media expert sobie dobrze radzi w dobie kryzysu. mimo zwiekszonej ilosci zamowien nadal sa w stanie realizowac je w ciagu 2 dni. szacun

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.