19.06.2020/16:31

Lokalizacja handlu w czasach niepewności. Gdzie będą kupować Polacy?

Nadejście pandemii i jej wpływ na gospodarkę i społeczeństwa uruchomił nagle kaskadę nieprzewidywalnych wcześniej konsekwencji. Obecnie większość państw wychodzi z głębokiego zamrożenia i gospodarki wracają do normalności. Eksperci PwC odpowiedzieli na pytanie, jakie trendy rynkowe będą zauważalne w najbliższym czasie i jakie będą miały przełożenie na rynek nieruchomości handlowych.

Spadek konsumpcji i mniejsza mobilność

Stoimy w obliczu recesji. Pogorszenie koniunktury gospodarczej wpłynie na szereg elementów kształtujących wydatki konsumpcyjne – wzrost bezrobocia, realne uszczuplenie budżetów gospodarstw domowych, a przede wszystkim pogłębienie niepewności, co zachęca do odkładania lub rezygnacji z wydatków poza tymi najbardziej niezbędnymi.

Wskaźniki ufności konsumenckiej GUS, szczególnie wyprzedzające, opisujące oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, miały tendencję spadkową już od jesieni ubiegłego roku. Wskaźniki te mogą przyjmować wartości od -100 do +100 pkt. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie. Według danych GUS, w kwietniu, na skutek lockdownu, WWUK (Wyprzedzający Wskaźnik Ufności Konsumenckiej) drastycznie spadł z poziomu w okolicach 0 do niespełna -50, obrazując wyraźnie negatywne nastawienie i obawy polskich konsumentów.

Luzowanie restrykcji epidemicznych i wdrażanie tarczy antykryzysowej przyniosło w maju wyraźną poprawę tego wskaźnika o 10 punktów, niemniej jednak wciąż istnieją duże obawy o sytuację na rynku pracy i ogólną koniunkturę gospodarczą. Wykorzystanie danych mobilnych z sieci komórkowych umożliwia lepszy wgląd w rzeczywisty potencjał demograficzny lokalnych rynków.

Standardowe dane ludnościowe opisują deklarowane miejsce zamieszkania, co nie uwzględnia efektu migracji do dużych ośrodków, migracji zagranicznych i codziennych dojazdów do pracy z obszarów podmiejskich. Badanie mobilności przeprowadzone przez m.st. Warszawę daje wiarygodny opis rzeczywistego potencjału dla najbardziej dynamicznego rynku w Polsce. Potencjał zakupowy osób przebywających w mieście w ciągu dnia - dla handlu, usług, czy gastronomii – obejmuje ok. pół miliona dodatkowych konsumentów. Osoby dojeżdżające, o wyższej mobilności mają przeciętnie wyższą siłę nabywczą, więc zwiększają one potencjał zakupowy o ponad 1/3.

Dwumiesięczny lockdown spowodował czasowe ograniczenie dojazdów do pracy, czy odpływ studentów z uwagi na zamknięcie uczelni. Powrót do normalności sprzed epidemii będzie jednak długotrwały, a upowszechnienie się studiów i pracy zdalnej – w obszarach, gdzie jest to możliwe pozostawi trwały ślad.

Siedem tygodni radykalnego ograniczenia poruszania się i korzystania z centrów handlowych, gastronomii oraz obiektów rozrywkowych i rekreacyjnych rozchwiało rynek.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.