06.05.2020/14:28

Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju strategicznego na rynkach CEE w Aliexpress: Koronawirus motorem napędowym rynku e-commerce

Możemy się spodziewać dalszych wzrostów w e-commerce. Przedsiębiorcy prześcigają się w oferowaniu usprawnień, promocji i innowacji, by przekonać i zatrzymać u siebie klienta. To dobry trend, który stymuluje branżę spożywczą prowadząc do transformacji handlu i zachowań zakupowych – mówi Łukasz Dwulit, dyrektor ds. rozwoju strategicznego na rynkach CEE w Aliexpress.

Jak producenci żywności w Polsce i na świecie zareagowali na nowe możliwości sprzedaży w czasie pandemii, które daje e-commerce?

Sieci spożywcze zareagowały bardzo dynamicznie, dokonując wdrożeń w swoich organizacjach, które w normalnym trybie mogłyby zająć kilka tygodni. Świetnym przykładem jest tutaj współpraca Biedronki i Glovo, usługa Drive w Intermarche, umożliwiająca odbiór zamówionych online produktów samochodem czy zakupy poprzez aplikację Żappka do odbioru w sklepie stacjonarnym Żabki.

Czy pod tym względem polski rynek różni się od zagranicznych?

Polska zawsze była społeczeństwem bardzo szybko adaptującym innowacje technologiczne. Niemniej, trend ten jest zauważalny na całym świecie. Według GlobalWebIndex, kategoria artykułów spożywczych urosła o 33 punkty procentowe, artykułów gospodarstwa domowego o 29 punkty procentowe, a produkty higieny osobistej o 27 punktów procentowych. Przełożyło się to na popularność supermarketów internetowych, które odnotowały wzrost liczby odwiedzin o 251 punktów procentowych.

Nowa rzeczywistość stwarza nie tylko problemy, ale i szanse. Czy to nie jest tak, że jeśli detaliści i producenci przegapią swój czas, kiedy mogą zaistnieć w e-commerce, to za miesiąc-dwa zostaną w tyle?

Jeżeli transformacja zachowań konsumentów będzie trwała, to faktycznie najbardziej zyskają ci, którzy zaadaptowali się do zmian najszybciej. Szczególnie duży wpływ może mieć to na podział tortu klientów e-grocery, jako że jest to w Polsce wciąż kategoria o bardzo dużym potencjale wzrostu. Świetnie tę kwestię ilustruje przykład branży odzieżowej, w której światowi giganci zignorowali kanał e-commerce, pozwalając innym podmiotom nie tylko trwale przejąć potencjalnych e-konsumentów, ale również tych, którzy do tej pory odwiedzali sklepy stacjonarne. Potencjalnie, pandemia koronawirusa może wywrzeć podobny wpływ na branżę spożywczą.

Porozmawiajmy o zwyczajach zakupowych klientów e-commerce. Jak je zmieniła pandemia?

Jak wynika z danych e-Izby, 35% internautów wskazuje, że obecna sytuacja wymusiła zmiany ich codziennych zachowań. 45% badanych wskazało, że w związku z zagrożeniem zarażenia koronawirusem, zdecydowali się rzadziej dokonywać zakupów w sklepach tradycyjnych, aby zmniejszyć ryzyko zarażenia. Zmieniają się także potrzeby klientów online.

Czy teraz jeszcze więcej konsumentów przekona się do zakupów przez internet?

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.