23.12.2022 / 15:37
StoryEditor

Michał Mel, Industry Manager w Google: Detaliści z branży e-grocery idą po więcej [WYWIAD]

Michał Mel, Industry Manager w Google
W 2023 roku mogą pojawić się rozwiązania e-grocery, za pomocą których będzie można robić zakupy w całej Polsce. Każdy kolejny rok przynosi nam nowych użytkowników, którzy są nazywani przez nas digital natives. Nie tylko dobrze poruszają się w świecie online, ale nawet nie pamiętają świata bez internetu. W każdym kolejnym roku grupa osób, którym kupowanie w sklepach e-grocery przychodzi z łatwością dysponuje większymi środkami – o trendach i kierunkach rozwoju branży e-grocery w Polsce opowiada Michał Mel, Industry Manager w Google. 

Jak ocenia Pan rozwój branży spożywczej na rynku e-commerce?

Udział e-commerce w tym rynku jest jeszcze mały. To około 5-6 proc. czyli ok. 6-7 mld zł. W niektórych raportach przy odpowiedniej kategoryzacji to właśnie rynek grocery pokazuje najmniejszy stosunek sprzedaży online do offline. Rośnie jednak bardzo szybko.

Do 2025 roku zgodnie z raportem PwC udział ten ma wzrosnąć dwukrotnie do 10 proc. Ogromny potencjał tego rynku i odczuwalne przeniesienie się sprzedaży do internetu szczególnie w miastach prowokuje dużych graczy tego rynku do poważnych działań w tej kwestii.

Współpraca z istniejącymi dostawcami (jak robi to Biedronka z Glovo), otwarcie własnego e-commerce (jak robi to Lidl dla swojej części non food i alkoholi) czy wreszcie praca na w pełni działającym e-grocery (jak robi Carrefour, Tesco czy Auchan) to przykłady potwierdzające tę tezę. Nie wspominając już o Żabce, która swój sklep Delio i Jush opiera na rozwiązaniach Google Cloud, a które są jednymi z najnowocześniejszych na rynku.

Za część branży uznawani są także dostawcy gotowych posiłków czy firmy umożliwiające współpracę między kurierami a firmami gastronomicznymi. Dla zobrazowania - najpopularniejszymi przedstawicielami tej kategorii są Pyszne.pl, UberEats, Glovo i Wolt.

Udział e-commerce w całości tego rynku zgodnie z „Raportem o rynku dowozów jedzenia 2021” Stava to 12 proc., czyli ok. 2,8 mln zł. 

Jak się zmieniły zachowania konsumentów na rynku e-grocery?

Konsument używa różnych dostawców w zależności od potrzeb. Od kilku lat silnie rozwija się rynek szybkich dostaw, w których najczęstszym zamówieniem potrafią być kajzerki, po które ze względu na darmową dostawę w 15 minut, nie opłaca się już wychodzić z domu.

Ciekawostką na tym rynku są też zamówienia napojów alkoholowych i przekąsek na imprezy plenerowe, które odbywają się dość daleko od najbliższego sklepu w okolicy. Co ciekawe, często są to drogie alkohole. Mnie osobiście zaskoczyło, że zamówienie typu dwie butelki Dom Perignon i dwa kubki lodu nie należą do rzadkości. 

W 2021 roku  swoją działalność rozpoczęło  minimum dziesięciu nowych dostawców takich usług. Inwestycje na tym rynku to już miliardy euro. W Polsce przykładami quick commerce są Jush, Lisek. 

Rosną także wymagania co do jakości dostarczonych produktów i ich stanu. Obite jabłko czy pęknięte jajko coraz częściej prowadzą do reklamacji, a przy rosnącej konkurencji na rynku mogą skończyć się utratą klienta.

Ma to swoje konsekwencje nie tylko w logistyce, na której potrzeby trzeba dostosowywać samochody i magazyny, ale także coraz częściej podnoszone są argumenty ekologiczne. 

Branża e-grocery jest postrzegana jako bardziej ekologiczna, bo produkty przewożone są zbiorowo, optymalną trasą. Nie ma konieczności transportowania klientów do sklepu i wraz z zakupami ze sklepu. Sklepy te nie produkują gazetek.

Więcej czytaj na kolejnej stronie

12
25. kwiecień 2024 12:00