Mimo pandemii, w Polsce rośnie sprzedaż produktów z droższych segmentów różnych kategorii [PANEL DETALICZNY]
Czasy są niepewne, a większość Polaków źle ocenia swoje perspektywy finansowe. Z drugiej strony, jest też liczna gupa osób, które optymistycznie oceniają swoją finansową przyszłość. Ta część konsumentów rekompensuje sobie utracone przyjemności, np. gastronomiczne, kupując droższe produkty, sprawiające przyjemność w domowym zaciszu – to wnioski z panelu detalicznego NielsenIQ.
W 2020 r. pierwszy raz od lat zanotowano spadek wolumenu papierosów o 3 proc., co przekłada się na 55,5 mln mniej sprzedanych paczek. Papierosy nadal rosną wartościowo, jednak wzrost +2 proc. to zdecydowanie wyhamowanie stosunku do lat ubiegłych. Jak jednak zauważają analitycy firmy NielsenIQ, bardzo dynamicznie rozwija się segment kosztownych wkładów do podgrzewaczy do tytoniu, który w ujęciu wartościowym powiększył się w minionym roku o 105 proc.
Rośnie też sprzedaż produktów z droższych segmentów wielu kategorii FMCG.
– Według badania Shopper Shifts to a New Normal z listopada 2020, 63 proc. Polaków źle ocenia osobiste perspektywy finansowe w kolejnych 12 miesiącach. Wciąż jednak 26 proc. zakłada, że w ciągu najbliższego roku ich sytuacja będzie dobra lub bardzo dobra. To nadal duża grupa konsumentów, gotowa płacić więcej za produkty, które mają dla nich dodatkowe benefity. Przykładem jest żywność BIO (+21 proc. val), nabiał bez laktozy (+44 proc. val) czy napoje roślinne (+37 proc. val). Te znaczące wzrosty roczne to składowe dwucyfrowych wzrostów w każdym kwartale roku, a nie tylko w pierwszym na fali panicznych zakupów – wyjaśnia Beata Kaczorek, Consumer Insights Director, NielsenIQ
Droższe segmenty różnych kategorii to także potrzeba zrekompensowania sobie utraconych przyjemności gastronomicznych, choćby wyjść do restauracji. Dwucyfrowe wzrosty odnotowują wina, a także sery pleśniowe (+13 proc.), oliwki (+13 proc.) czy łosoś (+11 proc.). W trendzie sprawiania sobie przyjemności i relaksu rosną także płyny do kąpieli (+13 proc.), świece zapachowe (+28 proc.), ale także lubrykanty (+11 proc.).
Dane sprzedażowe z panelu handlu detalicznego NielsenIQ. Cytowane zmiany dotyczą zmiany sprzedaży wartości w roku 2020 vs rok 2019, chyba że jest inaczej wspomniane w tekście.
4