10.06.2020/09:13

Najbardziej innowacyjne produkty na rynku FMCG w Polsce. Jakie firmy znalazły się w TOP15?

Wódka Soplica na bazie cytryny, piwo Somersby mango i limonka, kawa Jacobs Barista Edition to najbardziej innowacyjne produkty FMCG w Polsce wg raportu Nielsena “Breakthrough Innovation Poland 2019”. Jak wskazują eksperci niezależnie od sytuacji na rynku konsumenci i detaliści oczekują od producentów wprowadzania nowych produktów, które wzmacniają markę również w trudnych czasach.

- Dla zysku, wizerunku i ogólnego wzmocnienia marki niezależnie od sytuacji - to odpowiedź na pytanie, po co wprowadzać innowacje na rynek. W czasach kryzysu w poszukiwaniu oszczędności kusząca wydaje się perspektywa rezygnacji z inwestowania w innowacje lub odraczanie ich wprowadzania, aby skupić się na bieżącej działalności. Nic bardziej mylnego. Firmy, które zainwestowały w badania i rozwój w trudnych czasach, wychodziły z kryzysów wzmocnione. Konsumenci wciąż mają apetyt na kolejne nowości, oczekują ich także dystrybutorzy i detaliści. Innowacje są zatem walutą, która utrzymuje swą wartość bez względu na koniunkturę  - mówi Marek Rudek, Innovation Business Partner w Nielsen Bases.

Udane wprowadzenie innowacji na rynek jest procesem złożonym, a opracowanie i aktywacja nowych produktów jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed producentami. Sukcesy najbardziej przełomowych innowacji FMCG, o których zadecydowały dane sprzedażowe i pozytywne opinie konsumentów, prezentuje raport Nielsena “Breakthrough Innovation Poland 2019”.

TOP15 najbardziej innowacyjnych produktów FMCG na polskim rynku:

1. wódka Soplica na bazie cytryny (malina, mięta, pigwa),

2. piwo Somersby mango i limonka,

3. kawa Jacobs Barista Edition,

4. napój Tymbark mango mięta,

5. słodycze Choco Fresh,

6. przekąski Lajkonik Wypiekarnia Bajgle i Paluchy,

7. produkty kulinarne Łowicz Kaszotto i Risotto,

8. nabiał Activia z nasionami Chia,

9. produkty mrożone i chłodzone Dr. Oetker Feliciana Speciale i Pollo Ricotta,

10. lody Kinder i Kinder Bueno,

11. sałatki makaronowe Lisner Al Dente,

12. kosmetyki kolorowe Bourjois Always Fabulous,

13. kapsułki do prania Persil Discs 4-in-1,

14. pasta do zębów Colgate Advanced White Charcoal i Max White Charcoal,

15. chusteczki nawilżane Pampers Aqua Pure.

Polacy są otwarci i bardzo lubią testować nowości. Z badania Nielsen Bases wynika, że widząc nowy produkt aż 75 proc. deklaruje, że rozważa jego zakup, jeśli produkt im opowiada, a 20 proc. zawsze kupuje, ponieważ lubi próbować nowości. Jednak wprowadzenie i utrzymanie na rynku nowych produktów nie jest wcale łatwym zadaniem.

Patrząc na liczbę nowych unikalnych kodów EAN pojawiających się bazach Nielsena w poszczególnych latach, widać, że liczba nowych produktów wprowadzanych na polskim rynku sukcesywnie spada i wynosił odpowiednio 28 proc. w 2017 r., 22 proc. w 2018 r. oraz 18 proc. w 2019 r.

Jednocześnie w tym samym czasie ich udział w ogólnej wartości sprzedaży kategorii FMCG pozostaje na stabilnym poziomie, albo wręcz wzrasta - 4,1 proc., 3,9 proc. oraz 4,8 proc. w analogicznych latach. Trzeba też pamiętać, że większość nowych produktów nie wytrzymuje na półkach sklepowych nawet jednego roku. Wyjątkową specyfiką polskiego rynku jest jednak to, że spośród innowacji, którym się to udaje, ponad połowa utrzymuje bądź zwiększa wartość sprzedaży w długim okresie.

Dodaj komentarz

2 komentarze

  • małyinnowacyjnyprzedsiębiorca 16.06.2020

    i same marki, które wyłożyły kasę za wyróżnienie. Przykre to trochę.

  • NYJA 10.06.2020

    Same zdrowe produkty...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.