23.04.2020/11:08

Nastroje konsumentów coraz gorsze. Nowe dane GUS

W kwietniu  odnotowano znaczące pogorszenie zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca. Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -36,4 i był o 37,7 p. proc. niższy w stosunku do poprzedniego miesiąca. Spadł też tzw. wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK)

Wskaźnik BWUK określa poziom nastrojów konsumenckich. Jeżeli przyjmuje on wartość ujemną, oznacza to, że liczba konsumentów pesymistycznie nastawionych do przyszłości przewyższa liczbę optymistów.

GUS podkreśla, że wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyraźnie niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 58,8 p. proc. i 54,4 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 32,2 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 32,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju oraz 11,0 p. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.

W odniesieniu do kwietnia 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 43,6 p. proc.

GUS opublikował też tzw. wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej. Z najnowszych danych wynika, że spadł on o 45,4 p. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -47,7.

Na znaczący spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 77,0 p. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 54,4 p. proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 32,2 p. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 18,1  p. proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy.

Główny Urząd Statystyczny zaznacza również, że dla 95,4 proc. respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.