10.05.2017/08:50

Nasz system zrewolucjonizuje handel online - wywiad z Grzegorzem Cemplą, dyrektorem Ocado Polska

Ocado, największy na świecie supermarket spożywczy funkcjonujący wyłącznie online, chce być postrzegane jako firma technologiczna. Brytyjski gigant rozwija platformę logistyczną Smart Platform, którą będzie udostępniał … konkurencji. Nad projektem pracuje także ok. 270 polskich specjalistów. Zapraszamy do lektury pierwszej części wywiadu z Grzegorzem Cemplą, dyrektorem zarządzającym Ocado Technology Polska.

Grzegorz Cempla w 2013 r. dołączył do krakowskiego oddziału firmy, na początku 2014 r. został szefem tego oddziału. Obecnie jest dyrektorem Ocado Technology Polska. W wywiadzie dla portalu wiadomoscihandlowe.pl menedżer opowiada m.in. o planach i strategii firmy, zautomatyzowanych centrach logistycznych oraz o udziale polskich informatyków i inżynierów w pracach nad rozwijaniem jednego z najbardziej zaawansowanych projektów technologicznych w światowym handlu.

.

UWAGA! Grzegorz Cempla, dyrektor Ocado Technology Polska, będzie gościem specjalnym 10 Kongresu Rynku FMCG 2017. Menedżer wygłosi prelekcję na temat nowoczesnej logistyki dla e-commerce, a także weźmie udział w debacie " Big data, e-commerce, nowe technologie – fundamentalne wyzwania dla handlu w dobie rewolucji cyfrowej"

.

– Czym właściwie jest Ocado? Dyrektor ds. technologii firmy (CTO) Paul Clarke przekonuje, że Ocado to firma technologiczna.

– Jednym z komunikatów, który wysyłamy na rynek jest to, że jesteśmy największym spożywczym supermarketem online, działającym wyłącznie w sieci. W tym modelu działania przejmujemy na siebie pewną część kosztów dostaw, czego raczej nie oferują sieci stacjonarne. Na każdym etapie realizacji zamówienia klienta, po to, żeby być w stanie wykonać usługę efektywnie kosztowo, musimy angażować technologię – na poziomie wyznaczania tras pojazdów, zatowarowania ciężarówek, uzupełniania zapasów magazynowych, optymalizacji łańcucha dostaw itd. Wszystkie procesy są wspierane komputerowo i stale optymalizowane. Firma przyjęła zasadę, że robi to wszystko własnymi siłami.

– Główne nasze zadanie to wspieranie podstawowego biznesu, czyli sprzedaży żywności online. Ponieważ jednak firma dysponuje rozbudowanym, sprawdzonym i kompleksowym know-how – mówię tu także o własności intelektualnej, technologiach itd. – zapadła decyzja, aby rozwijać ten potencjał w taki sposób, by można było go udostępniać innymi podmiotom. Z tym wiąże się określony podział zadań. Powstały dwa obszary działania. Jeden to wspomniana obsługa głównego biznesu, drugi to rozbudowa systemu, zwanego Ocado Smart Platform, z którego mogłyby korzystać firmy handlowe na całym świecie.

– Chcecie oddać swoje najlepsze narzędzia konkurencji?

– Jeżeli spojrzeć na rynek, na rozwój biznesów w dłuższej perspektywie, można zauważyć, że każdy model biznesowy w pewnym momencie zostanie przez kogoś wywrócony do góry nogami. Trudno zakładać, że komukolwiek uda się utrzymać przewagę konkurencyjną przez długi czas, liczony dziesięcioleciami. Jeżeli uda nam się osiągnąć nasze cele, to być może właśnie nasz system zrewolucjonizuje handel online. W ten sposób, jeśli udostępnimy nasze technologie wszystkim zainteresowanym, będziemy uczestnikami tej rewolucji.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.