09.02.2017/10:45

Nie ufamy żywności convenience, ale jej sprzedaż rośnie

Barierą wpływającą na rozwój rynku produktów convenience jest nieufność Polaków wobec dań gotowych. Panuje przekonanie, że są one przetworzone, niezdrowe i dużo mniej smaczne niż posiłki ugotowane w domu. Niemniej rynek dań gotowych od maja 2015 do czerwca 2016 odnotował 5 proc. wzrost, a rynek dań chłodzonych wzrósł o niemal 15 proc. – zauważa w rozmowie z serwisem wiadomoscihandlowe.pl Monika Woźniak, senior consultant Augeo Ventures.

Czy Polacy przekonali się do produktów convenience?

Polski konsument nadal charakteryzuje się konserwatywnym podejściem do przygotowywania posiłków i większość dań gotuje w domu. Sprzyja temu moda na gotowanie wspierana programami telewizyjnymi, reklamami oraz zachętami celebrytów. Z drugiej strony, coraz szybszy styl życia i brak czasu sprawiają, że coraz częściej Polacy sięgają po produkty convenience. Z badań GfK Polska wynika, że zarówno rynek dań gotowych chłodzonych, jak i dań gotowych do spożycia przechowywanych w temperaturze pokojowej, odnotowują wzrosty wartościowe oraz wolumenowe. Coraz więcej Polaków przekonuje się do tego typu posiłków. Z roku na rok rośnie częstotliwość zakupu tych produktów, a co za tym idzie znacząco wzrastają wydatki. W okresie 12 miesięcy, od maja 2015 do czerwca 2016, rynek dań gotowych odnotował 5 proc. wzrost, a rynek dań chłodzonych wzrósł o niemal 15 proc. Potencjał na rynku dań gotowych jest zauważany zarówno przez producentów, jak i sieci handlowe, czego potwierdzeniem jest intensywny rozwój linii dań gotowych pod markami własnymi sieci dyskontowych. Przykładowo, w zeszłym roku nastąpiło otwarcie przez właściciela sieci Biedronka fabryki zup. Rozważa on również rozpoczęcie produkcji azjatyckich dań gotowych.

Jakie czynniki wpływają na popularność tej kategorii?

Wzrost popularności dań convenience wynika z wielu czynników. Zmienia się struktura gospodarstw domowych w Polsce, coraz więcej ludzi żyje w gospodarstwach jedno i dwuosobowych. Ich dochód rozporządzalny się zwiększa, styl życia jest coraz szybszy i coraz mniej czasu spędzanego w domu przeznacza się na gotowanie posiłków. To wszystko przekłada się na wzrost zapotrzebowania na produkty szybkie i łatwe w przygotowaniu. Z drugiej strony, barierą, wpływającą na rozwój tego rynku jest nieufność wobec dań gotowych. Panuje przekonanie, że dania gotowe są przetworzone, niezdrowe i dużo mniej smaczne niż posiłki ugotowane własnoręcznie ze świeżych składników. Dzisiejszy konsument jest coraz bardziej wymagający, dlatego producenci wkładają dużo wysiłku, aby dania convenience były nie tylko łatwe i szybkie do przyrządzenia, ale również, aby były smaczne i posiadały walory zdrowotne, a ich wybór był na tyle szeroki, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie.

Czy zainteresowanie produktami convenience jest takie samo w większych i mniejszych miejscowościach?

Dodaj komentarz

1 komentarz

  • charm_ed 09.02.2017

    Gdyby to pani Monika (ze zdjęcia) poczęstowała mnie żywnością convenience, to miałbym do niej pełne zaufanie, bez względu na jakość i smak tej żywności - i tak nie mógłbym oderwać wzroku od ślicznej dziewczyny...

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.