21.04.2020/15:22

Nowa normalność oznacza nowe podejście do strategii asortymentowej i promocyjnej w handlu

Tomasz Stec, partner Simon-Kucher & Partners wskazuje, że rozważania na temat konsekwencji obecnego kryzysu w handlu warto zacząć od uzmysłowienia sobie z jakiego typu kryzysem mamy do czynienia. - Został on wywołany przez czynniki, które leżą przede wszystkim po stronie popytu, konsumenta i jego zachowań zakupowych. Wzrost kosztów prowadzenia działalności jest tylko tego konsekwencją. To, co obserwujemy w Polsce do tej pory, wynika z początkowych etapów rozwoju epidemii - to wstrząs spowodowany przez paniczne zakupy a potem spadek popytu w wyniku lockdown’u – wyjaśnia ekspert.

Zdaniem Tomasza Steca to, w jaki sposób pandemia i kryzys nią wywołany wpłyną na sieci detaliczne i producentów zależy w dużej mierze od tego jak długo ten kryzys będzie trwał. - Z jednej strony czytamy o zalecanej ostrożności przy redukcji lockdown’u, z drugiej – coraz więcej krajów jest zwolennikiem powolnego ‘odblokowywania’ gospodarek i handlu w najbliższych tygodniach. Jedno jest pewne – większość ekspertów mówi o „new normal” – nowej rzeczywistości, która nas czeka po zakończeniu pandemii – tłumaczy ekspert.

Na jakie czynniki przedstawiciele sieci detalicznych powinni zwrócić uwagę myśląc o najbliżej przyszłości, gdy już szczyt zachorowań będziemy mieli za sobą?

Po pierwsze wzrost bezrobocia i ograniczenie wydatków konsumentów. Zdaniem przedstawiciela firmy  Simon-Kucher & Partners poczucie dużej niepewności co do jutra na pewno przełoży się na spadek sprzedaży wielu kategorii. Zakupy dóbr trwałych, jeśli nie są konieczne, będą odkładane na przyszłość, a  sprzedaż kategorii i produktów podstawowych może jeszcze długo utrzymywać się na wysokim poziomie

Po drugie czeka nas zmiana zachowań konsumentów,  procesów zakupowych oraz tego w jaki sposób konsumujemy i spędzamy czas wolny – konsumenci będą zwracać większą uwagę na swoje zdrowie i higienę (także podczas zakupów), wiele czynności przeniesionych obecnie do domu (ćwiczenia fizyczne, rozrywka) będzie powoli otwierać się z powrotem na zewnątrz . Ogólna obawa o swoje zdrowie może powodować, że jeszcze długo decyzje np. o udziale w meczach, koncertach, o urlopach zagranicznych będą odkładane, a wiele osób zaprzyjaźni się na dobre z zakupami przez Internet rezygnując z wizyt w dużych centrach handlowych

I po trzecie – zdaniem eksperta - można oczekiwać zmiany poziomów sprzedaży poszczególnych kategorii produktowych – wynikająca bezpośrednio z punktu 1 oraz 2: rękawiczki jednorazowe, środki higieniczne, podstawowe produkty spożywcze (suche), przyrządy do ćwiczeń (np. hantle, bieżnie, maty) są to produkty których sprzedaż wzrosła dwu- trzycyfrowo w ostatnim czasie. Z kolei walizki i torby, aparaty fotograficzne, akcesoria do sportów drużynowych, do gry na zewnątrz, a także akcesoria i produkty typowo „wakacyjne” należą do kategorii spadkowych

Ważnym pytaniem, jest to w jaki sposób na te wyzwania odpowie lub powinien odpowiedzieć handel detaliczny? Ekspert  Simon-Kucher & Partners wskazuje kilka rekomendacji:

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.