20.02.2021/10:41

Nowelizacja ustawy o przewadze kontraktowej "zalegalizuje" wszystkie opłaty pobierane przez sieć handlową od dostawcy

Zdaniem Marcina Knapka, radcy prawnego i partnera zarządzającego w Kancelarii KPN Business & Legal Strategic Consulting nowelizacja ustawy o przewadze kontraktowej po raz pierwszy wprowadza rzetelny katalog nieuczciwych praktyk powszechnie stosowanych na rynku. - Rozszerzenie dotychczasowych czterech punktów do aż siedemnastu i ich nazwanie powinno bez w sposób skuteczny powstrzymać zapędy nieuczciwych działań. Niestety, aż pięć z siedemnastu czynów, które są zdefiniowane jako wykorzystywanie przewagi kontraktowej obarczone są pewną, dość istotną z punktu praktyki wadą – wskazuje Marcin Knapek, którego Kancelaria specjalizuje się w obsłudze przedsiębiorców współpracujących z dużymi odbiorcami.

Jeśli widzisz ten tekst, oznacza to, że wykorzystałeś limit 8 bezpłatnych artykułów w tym miesiącu lub próbujesz przeczytać artykuł premium, dostępny wyłącznie dla naszych Subskrybentów.
Wspieraj profesjonalne dziennikarstwo.
Wykup subskrypcję i uzyskaj nieograniczony dostęp do naszego portalu.

Kliknij i sprawdź wszystkie korzyści z prenumeraty WH Plus

W ramach subskrybcji otrzymasz:
  • Dostęp do ekskluzywnych treści publikowanych wyłącznie na naszym portalu
  • Dostęp do wszystkich bieżących artykułów - newsów, analiz, raportów, komentarzy, wywiadów
  • Dostęp do całego archiwum artykułów na portalu wiadomoscihandlowe.pl - ponad 50 tys. materiałów dziennikarskich
W ramach Prenumeraty WH Plus także:
  • 6 wydań magazynu Wiadomości Handlowe w wersji drukowanej i e-wydania
  • Raport:Lista 60 regionalnych i lokalnych spożywczych sieci handlowych – trendy, prognozy wyzwania dla małych sieci
  • Tygodniowy przegląd kluczowych informacji i analiz. W każdy piątek w twojej skrzynce e-mail.
  • Gwarantowane miejsce na webinarach organizowanych przez Wiadomości Handlowe
  • Rabat 30% na wybrane raporty WH MARKET
Dodaj komentarz

1 komentarz

  • Gantz 24.02.2021

    Pan mecenas to chyba powinien zmienić zawód, skoro nie wie, że projekt ustawy powstaje na podstawie Dyrektywy UE, którą należy wdrożyć do prawodawstw krajowych.

    W Dyrektywie jasno stwierdzono, że niektóre praktyki są dopuszczalne o ile są zapisane w umowie. Polski Rząd nie ma więc wyboru i musi to znaleźć swoje odzwierciedlenie w przepisach.

    Innymi słowy cały ten artykuł jest do niczego. W tym przypadku to nie wina autorów projektu ustawy, a autorów dyrektywy (tam jest więcej głupot i może na ten temat powinien powstać osobny artykuł).

    Tak czy inaczej, żeby nie być gołosłownym:

    DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/633 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorcami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych.

    Art. 3 ust. 2:

    2.Państwa członkowskie zapewniają wprowadzenie zakazu stosowania co najmniej wszystkich następujących praktyk handlowych, chyba że zostały one uprzednio uzgodnione w sposób wyraźny i jednoznaczny w umowie dostawy lub w późniejszej umowie między nabywcą a dostawcą:

    a) nabywca zwraca dostawcy niesprzedane produkty rolne i spożywcze, nie płacąc za te niesprzedane produkty lub za ich unieszkodliwianie bądź zarówno za niesprzedane produkty, jak i ich unieszkodliwianie;

    b) od dostawcy pobierana jest opłata stanowiąca warunek przechowywania, prezentowania lub oferowania sprzedaży jego produktów rolnych i spożywczych lub udostępniania takich produktów na rynku;

    c) nabywca żąda od dostawcy ponoszenia całości lub części kosztów obniżek cen produktów rolnych i spożywczych sprzedawanych przez nabywcę w ramach promocji;

    d) nabywca wymaga od dostawcy zapłaty za reklamowanie produktów rolnych i spożywczych przez nabywcę;

    e) nabywca żąda od dostawcy zapłaty za marketing produktów rolnych i spożywczych prowadzony przez nabywcę;

    f) nabywca pobiera od dostawcy opłatę za pracowników zajmujących się urządzeniem lokalu wykorzystywanego do sprzedaży produktów dostawcy.

    Państwa członkowskie zapewniają, by praktyka handlowa, o której mowa w lit. c) akapitu pierwszego była zabroniona, chyba że nabywca przed promocją – jeżeli inicjuje ją nabywca – określa czas trwania promocji oraz oczekiwaną ilość produktów rolnych i spożywczych, które zostaną zamówione po obniżonej cenie.

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.
zobacz także