02.01.2019/15:56

Orlen uruchomił stację pod historycznym szyldem Petrochemia Płock

W Bodzanowie koło Płocka wystartowała należąca do PKN Orlen stacja paliwowa pod marką Petrochemia Płock - poinformował państwowy gigant. Stacja z takim szyldem będzie funkcjonowała wyłącznie w tej lokalizacji.

Warto przypomnieć, że w grudniu Orlen otworzył stację pod innym historycznym szyldem, CPN. Placówka ruszyła na warszawskiej Pradze.

Koncern podkreśla, że przypominając swoje stare marki "promuje swoje dziedzictwo". - Spółka dostrzega potencjał biznesowy i marketingowy w reaktywacji wysoce rozpoznawalnych znaków towarowych od lat budzących pozytywne reakcje klientów, będących jednocześnie ponadczasowymi dziełami grafiki użytkowej i wzornictwa przemysłowego - tłumaczy Orlen w komunikacie.

Jednak sprawa ma drugie dno. Uruchomienie stacji paliw pod markami CPN i Petrochemia Płock pozwoli Orlenowi zabezpieczyć prawa do obu - nieużywanych od dłuższego czasu - znaków towarowych.

Firma Petrochemia Płock S.A., powstała jako reakcja na wzrastające zapotrzebowanie na paliwa oraz surowce do produkcji wynikające z gwałtownego rozwoju przemysłu i motoryzacji w latach 50. XX w., a także niewystarczające zdolności przerobowe istniejących już rafinerii. W 1958 roku zapadła decyzja o lokalizacji zakładu w Płocku.

W grudniu 1959 r. zostało utworzone przedsiębiorstwo państwowe Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne, które jako jeden z nielicznych w ówczesnej Europie zakładów łączyło produkcję rafineryjną z petrochemiczną. W budowę zakładów miały swój wkład tysiące ludzi z całego kraju. Spora część konstrukcji, urządzeń, maszyn i aparatury powstała w polskich zakładach.

W lipcu 1993 r. MZRiP zostały przekształcone w Petrochemię Płock S.A.. Firma zajmowała wtedy obszar ponad 700 hektarów i zatrudniała ok. 6580 pracowników.  Charakterystycznym znakiem firmowym przedsiębiorstwa była stylizowana retorta, naczynie chemiczne z wpisaną w nie literą „P” wywodząca się od słowa petrochemia lub jak uważają inni od nazwy miasta Płock. Potocznie logo nazywane było „Petką”. Od początku swojego istnienia występowało najczęściej w biało-niebieskiej kolorystyce.

CPN, czyli Centrala Produktów Naftowych została powołana do istnienia 3 grudnia 1945 r. Powracające na mapy świata państwo polskie za jej pośrednictwem mogło centralnie nadzorować dystrybucję ropy naftowej i produktów pochodnych – surowca o strategicznym znaczeniu. W szczytowym okresie rozwoju CPN dysponowała przeszło 1400 stacjami benzynowymi oraz flotą prawie 600 nowoczesnych autocystern.

Spośród stacji działających pod biało-pomarańczowym znakiem, około 520 obiektów czynnych było całą dobę, a ponad 700 stanowiły stacje samoobsługowe. Prawie tysiąc stacji znajdowało się w miastach, 195 służyło użytkownikom dróg szybkiego ruchu, a pozostałe zapewniały dostęp do paliw na terenach wiejskich. Kultowe logo to zestawienie pomarańczowych trzech liter, z których forma nawiązywać miała do kształtu dystrybutora paliwowego.

Dodaj komentarz

5 komentarzy

  • Jaca 10.01.2019

    Szkoda, że ceny paliw na tej stacji to ponad 5 zł / Pb95 !!!
    Kilka km dalej jest czerwony Orlen z ceną co najmniej 10 gr niższą...dlatego ludzie tam nie tankują :)

    Chore, ale rebranding się musi zwrócić przecież !

  • igi 03.01.2019

    Taka stacja to doskonałe miejsce do zorganizowania zlotu syrenek, komarów i innych cudów techniki. Przy okazji stoiska z kierpcami i kiermasz Tytusów...

  • AW 03.01.2019

    Żenadą w tym fakcie jest to, że jest to NAJDROŻSZA stacja w promieniu chyba 50 km...z cenami ponad 5 zł / litr !!!

  • rn 02.01.2019

    klient tesco: brawo, przeczytałeś artykuł

  • klient tesco 02.01.2019

    to tylko dlatego, że nieużywane znaki towarowe tracą ochronę i dlatego postanowili po 1 stacji otworzyć, żeby prawa im nie wygasły

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.