10.03.2020/10:48

Pakowanie produktów do pojemnika klienta. Czy to legalne?

Czy można spotkać klienta z własnym pojemnikiem w dziale z wędlinami? – To się nie zdarza – odpowiadają sprzedawcy większości działów mięsnych, z którymi rozmawialiśmy. A jednak.

Trend zero waste powoli raczkuje. Tak, raczkuje! Choć o filozofii niemarnowania często wspomina się w kampaniach społecznych, na łamach ekologicznych blogów, w kolorowych magazynach oraz w ulotkach CSR sieci spożywczych, na razie częściej się mówi o eliminacji produkcji odpadów, niż stosuje w praktyce. Wielu sprzedawców zadaje sobie pytanie, czy można zapakować produkt sprzedawany luzem do przyniesionego przez klienta pojemnika. Niektórzy sprzedają w ten sposób tylko żywność przetworzoną, inni nie robią problemu i pakują również mięso do opakowań kupujących.

Czym jest zero waste

Proekologiczny trend polegający na eliminacji wytwarzania odpadów dociera do sieci spożywczych.

Zero waste lub less waste to po prostu zero marnowania lub mniej odpadów. Najwięksi detaliści zachęcają klientów do zabierania własnych toreb nie tylko na zbiorcze zakupy, ale nawet do przynoszenia siatek na warzywa i owoce lub wielorazowych opakowań na sprzedawane luzem wędliny, produkty garmażeryjne czy sery.To, że ktoś przychodzi na bazarek z własnym słoikiem na kapustę lub ogórki kiszone, nikogo nie dziwi, ale już klienci marketów nie są przyzwyczajeni do zabierania własnych opakowań do największych sklepów. Wprowadzenie opłat za foliówki zmotywowało niektórych do eliminacji przynajmniej części foliowych odpadów. Klienci zrozumieli, że nie warto dopłacać kilkudziesięciu groszy za każdą plastikową torebkę, ale tzw. zrywki są nadal dostępne gratis. W dobie globalnych wysiłków na rzecz ochrony klimatu zarówno detaliści, jak i hurtownie zauważają, że komunikacja o ograniczeniu stosowania plastiku i zachęcanie kupujących do przyjścia z własnym opakowaniem wielorazowym mogą być dobrze postrzegane przez potencjalnych klientów.

Kto jest eko

Latem 2019 roku Carrefour poinformował, że z myślą o ograniczeniu zużycia plastiku i promowaniu przyjaznych środowisku nawyków zakupowych rozszerza możliwość zakupów produktów na wagę do własnych wielorazowych opakowań. Usługa początkowo była testowana w kilku sklepach, a w lipcu ub.r. zdecydowano się na wprowadzenie nowych zasad we wszystkich hiper- i supermarketach w Polsce.

Również od lipca 2019 roku Auchan zachęca swoich klientów, aby przychodzili do sklepów z własnymi opakowaniami. Dotychczas kupujący w Auchan mogli pakować do swoich pojemników jedynie produkty z działu Bazarek, w którym wyroby sprzedawane są na wagę, na sztuki albo na litry. Jak tłumaczyła rzeczniczka Auchan Dorota Patejko, klientom taka możliwość się spodobała, w związku z czym firma zdecydowała się wdrożyć rozwiązanie również w działach z wędlinami i serami na wagę, a także z owocami i warzywami.

Dodaj komentarz

0 komentarzy

Zostaw komentarz

Portal Wiadomoscihandlowe.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Wpisy niezwiązane z tematem, wulgarne, obraźliwe lub naruszające prawo będą usuwane. Zapraszamy zainteresowanych do merytorycznej dyskusji na powyższy temat.